Marco's 100x70x50

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
paulcourtial
Contacteer:

Re: Marco's 100x70x50

Bericht door paulcourtial » 27 jun 2020, 13:44

Waterkip, ik laat het hierbij hoor. Vrees dat ik je niet kan helpen. Sorry

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 27 jun 2020, 14:21

Laatste poging
uitleg
De doktor heeft maar een kleine kracht nodig om een scherpe naald in de huid te prikken (afbeelding 2). Toch kan het meisje wel met haar volle gewicht op een bed van spijkers liggen. Kracht is niet de enige factor die bepaald of een voorwerpdoor de huid heen prikt. De oppervlakte, waarover de kracht verdeeld wordt, is net zo belangrijk. De injectienaald heeft een klein oppervlak net zoals een mes, schaar of punaise. Daardoor kun je met weinig kracht al een grote druk zetten. De spijkers van het fakirbed hebben samen een grote oppervlakte. Het gewicht van het meisje wordt over deze oppervlakte verdeeld.

De veiligheidsgordel is zo breed om de kracht die bij een botsing op de huid komt te staan te verdelen. Zo verdelen de veiligheidshelm, rijplaten, rupsbanden en tractorbanden ook een kracht over een grotere oppervlakte .
De druk (P) bereken je door de kracht te delen door de oppervlakte waarop de kracht wordt gezet. De eenheid van druk is dan ook N/m² of N/cm².

Verder verwijs ik naar de lessen fysica.😉
LW
80x40x40 multis 50+ /Alto Calvus Black (RIP 26/10/2020) / Leleupi 1
198x60x60wh 30 paracyprichromis blue neon // 3/2 Ectodus Descammpsii//
Alto Comp Goldhead WV 2/0 // Neolamp Tretocephalus 1
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

WaterKip

Bericht door WaterKip » 27 jun 2020, 15:03

Lief dat jullie allemaal metaforen gebruiken. Ik vraag maar één ding en dat is een feitelijke onderbouwing. Die wordt niet gegeven dus we zullen het nooit weten.

Net op verzoek van Paul met een hamer op de plavuizen geslagen. Met em zonder plank. Geen verschil. Dus het maakt niet uit.

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 27 jun 2020, 15:16

Het punt dat belast wordt hangt vast aan de rest van de plank. Iets dat iets anders vast houdt, geeft dus kracht aan elkaar. 2 planken zijn ook sterker dan 1 enz... waarom dat zo is, sorry maar dat lijkt me geen vraag voor hier. Anderen kunnen je daarmee helpen. :wink:

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 27 jun 2020, 15:18

Heb je gezegd dat je moet op een houten vloer slaan. Heb drie maal gezegd dat dat sporen nalaat. Lees goed aub. Wat gebeurt er als je op een houten vloer slaat? En wat gebeurt er als je er een plank tussen legt. Is dat nu zo moeilijk.

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 27 jun 2020, 16:35

Een andere leuke test is met een hamer op je hoofd slaan. Niet te hard uiteraard. Vervolgens even hard maar met een helm aan. Door de drukverdeling zal je de tweede keer bijna niets voelen. Eventueel kun je de volgorde ook omdraaien. Vermoedelijk snap je het al na de klop op de helm en bespaar je jezelf een bult.
:mrgreen: :mrgreen:

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 27 jun 2020, 17:31

Goed voorbeeld met de helm. Zo zullen er duizende voorbeelden zijn. Vrees enkel dat onze uitleg niet voldoet :roll:

MarcoVer

Bericht door MarcoVer » 27 jun 2020, 19:34

WaterKip schreef:
26 jun 2020, 12:11
De multiplex onder een meubel. Dus tussen meubel en vloer is mij altijd vreemd gebleven. Wat is daar het nu/meerwaarde van?

En ik zoek een antwoord beter dan: het is beter, de krachten worden verdeels, het is op aanraden van. Dus echt gestaafd met onderbouwing en/of berekening.
Veel van de informatie op dit forum is gebaseerd op individuele ervaringen, zoals het gedrag van vissen in een aquarium of meningen over een inrichting.
Ik vind dat Edwin een goede vraag stelt hier; belasting, drukpunten, verspreiding etc. zijn dingen die feitelijk te onderbouwen zijn met berekeningen en natuurkundige wetten.

Als iemand die hier verstand van heeft met berekeningen kan toelichten waarom een punt als: "het gebruiken van een plaat onder het meubel met als doel krachten verdelen", van toepassing is, zou dit voor ons allen leerzaam zijn lijkt mij.

Ik zou het niet zo snel zien als een 'belachelijke discussie' of als een persoonlijke aanval. Er wordt hier een kritische vraag gesteld waar wij allen van kunnen leren, en dat is in mijn ogen toch juist wat we willen op dit forum; leren van elkaar?

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 27 jun 2020, 19:49

Denk dat we redelijk ons best hebben gedaan om wat duidelijker te maken. Fysica enz hebben meeste niet gestudeerd. Ook lijkt me dit hier totaal overbodig. Poten die belast worden kunnen afdrukken afgeven in hout en tegels doen kraken. Is nogal evident dat iets anders er tussen hier helpt. Wil je dan toch een wetenschappelijke verklaring, dan zou ik dat elders zoeken. Ook is het niet aangenaam als de persoon onmiddelijk zijn vragen begint, met de mededeling dat hij van ons toch weer geen goede antwoorden verwacht en al op voorhand duidelijk maakt dat wij er geen verstand van hebben. Zon discussies leiden tot weinig, zoals weer blijkt. Jammer dat je er toch voorstander van bent.

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 27 jun 2020, 20:19

Ik vind het een goeie vraag maar beter dan wat ik heb geprobeerd uit te leggen kan ik niet.
LW

MarcoVer

Bericht door MarcoVer » 28 jun 2020, 00:37

Dat is ook prima toch. Begrijp wat Paul zegt ook, voor een wetenschappelijke verklaring moeten we verder zoeken.
Had iemand hier op het forum daarvoor de kennis gehad, dan had dit wellicht interessante inzichten gegeven.
Dat is het enige dat ik daarover probeer te zeggen!

Moving on!!

Wat betreft de bak; ik heb vandaag de achterkant zwart geschilderd en de achterwand op maat gezaagd. Begint langzaam een beetje vorm te krijgen nu.

Voor de floodlight heb ik een stelling gemaakt van PVC die ik boven de bak wil plaatsen. Heb de stelling vandaag ook zwart gespoten. Zodra die droog is, ga ik hem eens uitproberen.
De achterwand is aan de onderkant vrij vlak, wat veel bodemoppervlakte vrijhoudt. De bovenkant steekt echter wel mooi uit met overhangende rotsen, ik hoop dat het met de belichting het effect heeft wat ik zoek.

Zodra alles droog is zal ik een foto plaatsen!

Het enige wat ik nog moet uitzoeken is hoe ik een gat in achterwand kan maken voor de doorstroom. Hoe ik dit ga doen weet ik niet niet.

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 28 jun 2020, 10:44

Ben benieuwd naar de achterwand. Gaten kan je zagen met een klokboor. Kan je kopen in doe het zelf. Er bestaan ook ronde roosters die je dan in het gat van de invoer kan plaatsen, zodat er geen vissen door kunnen.
Zou het niet practisch zijn om de verlichting op te hangen?
Zelf zou ik de stelling niet schilderen. Deze is van inox, wat super is en ook best mooi. Maar dat is smaak he. Succes verder

MarcoVer

Bericht door MarcoVer » 28 jun 2020, 11:32

Wel praktischer om op te hangen, maar vind zo’n soort stelling als ik heb gemaakt wel mooi bij mijn interieur staan :joy:
Hier zal ik hem ook aan moeten hangen, het verstellen in hoogte wordt wel wat lastiger dan. Dat neem ik dan maar voor lief. Beetje meer moeite maar meer mijn smaak

MarcoVer

Bericht door MarcoVer » 28 jun 2020, 13:55

Had bij de achterwand een roostertje besteld in de kleur van de wand zelf, alleen moet ik die nog plaatsen dus:
Afbeelding

Achterwand past er zo in, moet hem nog wel vastkitten wanneer ik de het roostertje geplaatst heb. Bovenkant is helaas beschadigd tijdens het op maat zagen, maar hopelijk kan ik dat een beetje herstellen met de scherven en wat kit:

Afbeelding

Vind de stelling voor de floodlight wel geslaagd, heb het even provisorisch vast gezet om te testen. Ben erg benieuwd naar het effect wanneer er water in de bak zit! Moet hier en daar ook wel wat puntjes op de i zetten qua afwerking, maar het idee is duidelijk:

Afbeelding

MPS

Bericht door MPS » 28 jun 2020, 15:35

Mooi in elkaar gezet. Het lijkt er wel sterk op dat je dus een open bak gaat krijgen (dus zonder afdekplaat of deksel. Klopt dat?

Indien dat zo is zul je wel rekening moeten houden dat sommige soorten Tanganyika's in het geval van stress wel eens een sprongetje willen wagen, met als gevolg gedroogde vis voor, naast of achter het aquarium. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat zowel Cyprichromis leptosoma als Paracyprichromis nigripinnis springers zijn. Nu zit er bij mij een deksel op de bak (+/- 7 cm boven het wateroppervlak), dus stuiterden ze gewoon terug, maar ze kunnen hoger springen dan je denkt...
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist

Plaats reactie