Wat gebruik ik het best om de bodemglasplaat te beschermen?

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Dimi84

Wat gebruik ik het best om de bodemglasplaat te beschermen?

Bericht door Dimi84 » 13 sep 2020, 21:41

Hallo iedereen,
Ik heb totaal nog geen ervaring met Afrikaanse cichliden. Dit is voor mij nog allemaal nieuw. Ik heb nu al heel wat opgezocht om de bodem te beschermen tegen barsten enzo. Je vindt hier dan ook heel uiteenlopende meningen over terug. Tempex, roofmate, achterwanden vastkitten op de bodem? Wat doen jullie?
Piepschuim zie ik niet echt zitten omdat ik bang ben dat dit door de graafwerken van de cichliden gaat bloot komen te liggen en er zo misschien isomobolletjes naar boven gaan komen.

Slavi
Contacteer:

Re: Wat gebruik ik het best om de bodemglasplaat te beschermen?

Bericht door Slavi » 13 sep 2020, 23:37

Ik gebruik XPS. Is hetzelfde als roofmate dacht ik. Daar komen ook geen bolletjes vanaf. Deze platen kit ik op de gehele bodem.
Daarop leg ik een grindmat zoals ze die bij vijvers gebruiken. Dan zie je nooit die lelijke platen.
Een andere optie is ze insmeren met epoxy en zand erin strooien. Maar dat heb ik nooit gedaan.

Een goedkoop achterwandje op de bodem plakken kan ook en zal net zo goed zijn denk ik. Maar dat heb ik nooit gedaan.
Je zou zelfs kunnen overwegen om juist mooie (rots)achterwondjes op de bodem te plakken. Waarbij het dan juist wel de bedoeling is dat delen ervan te zien zijn door het zand heen.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 14 sep 2020, 07:25

Hoi, goed dat je overal goed over na denkt. Het kan zeker geen kwaad om voorzichtig te zijn. Ik ken wel aantal aquaristen, waarvan sommige al meer dan 30 jaar aquariums houden en die hebben eigenlijk nooit slechte ervaring gehad met zelf erg grote stenen op glasplaat. Ik eigenlijk ook niet. Maar natuurlijk is er niets op tegen als je het niet helemaal vertrouwd, om op safe te spelen. Het is ook niet mooi als je piepschuim ziet liggen. Maar dat zal enkel gebeuren bij cichliden die erg graven. Ook gebruik je dan best voldoende zand. Dat is voor sommige soorten al voldoende, waardoor ze niet meer tot het piepschuim zullen graven. Het is dus erg afhankelijk van de vissen die je wil houden. Ook van de groote van stenen. Dit maakt natuurlijk iedereen zelf uit, maar ik heb er alle vertrouwen in, om wanneer de stenen niet erg groot zijn, om dan niets te gebruiken. Er zullen hier zeker wel andere meningen zijn. Dus it's up to you. Wat je mss ook kan overwegen zijn namaakstenen. Er bestaan er tegenwoordig die even mooi zijn als de echte. Zeker eenmaal ze wat bealgd zijn. Ook bestaan deze in groten die voor echte steen niet meer handelbaar zijn. Ook hebben ze soms vormen die je in steen moeilijk kan vinden. Ze passen soms ook beter bij achterwanden die soms een zelfde uitvoering hebben. Keuze genoeg. Alvast erg goed dat je eerst alles goed uitzoekt. Je denkt ook best na welke vissen je wil. Dan kan je nu al de juiste inrichting voor ze maken. Veel vissen graven ook niet of amper en hebben ook geen of geen grote stenen nodig. Maar je zal wel al zelf gezien hebben dat er heel veel keuze is in de afdeling tanganyikavissen. Dat maakt het nog zo boeiend. Succes.

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 14 sep 2020, 12:47

Ik heb ook xps en grindmat. Ook handig als je een relatief kleine steen laat vallen bij de inrichting. Als je herinricht en plots wel veel en grote stenen wilt is het ook handig dat de bescherming er al is over haal de bodem.
80x40x40 multis 50+ /Alto Calvus Black (RIP 26/10/2020) / Leleupi 1
198x60x60wh 30 paracyprichromis blue neon // 3/2 Ectodus Descammpsii//
Alto Comp Goldhead WV 2/0 // Neolamp Tretocephalus 1
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 14 sep 2020, 13:14

Leleupi en plots herinrichten . Das iets dat niet past. Lol
Dan kan je ook wat water eruit doen. En best eerst wat zand voor je stenen laat vallen.

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 14 sep 2020, 16:11

Leleupi white schreef:
14 sep 2020, 12:47
Ik heb ook xps en grindmat. Ook handig als je een relatief kleine steen laat vallen bij de inrichting. Als je herinricht en plots wel veel en grote stenen wilt is het ook handig dat de bescherming er al is over haal de bodem.
Helemaal eens hiermee.
Stenen laten vallen is sowieso nooit een goed idee maar wanneer de gehele bodem beschermt is met XPS dan is je risico ook minder. Zo'n steen kan dan niet precies vallen op een stuk waar geen bescherming is.
Zand onder je stenen raadt ik ook af. Zeker als je gaat stapelen. De vissen gaan zand weggraven waardoor je steenstapels instabiel kunnen worden.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 14 sep 2020, 17:23

Veiligheid is dus volledig afhankelijk van wat je wil van vissen en dus bijhorende inrichting. Wil je grote of kleine stenene, stapelen of niet. In hoeverre heb je zelf vertrouwen. Bvb enkele kleinere stenen die mss een beetje kunnen bewegen door de vissen zullen volgens mij echt geen bodemplaat breken. Ook moet je geen stapels maken die de mogelijkheid hebben om om te vallen. Voor je dan stenen in zet zou ik dan wel wat zand in doen. Natuurlijk geen laag van 10 cm, die vissen kunnen ondergraven. En zoals gezegt ken ik mensen die al dertig jaar stenen in hun bak zetten en nog nooit iets hebben voorgekomen. Beslis dus zelf met wat gezond verstand wat en wanneer je het wel of niet veilig vind. Veiligheid is vaak iets dat iedereen persoonlijk wat anders ziet. Sommige dragen helm op fiets en anderen niet.

Dimi84

Bericht door Dimi84 » 14 sep 2020, 23:37

Bedankt voor de reactie allemaal. Het zal dus eerst nog wat uitzoeken worden welke vissen ik er in wil hebben en dan kijken naar hoe ik de bak zou inrichten. Vragen of de vissen zal ik in een ander topic plaatsen. Ik heb het niet echt voor die slakkenhuizen in een aquarium dus zullen het toch wel cichliden worden die holen zoeken tussen de rotsen.

Momenteel ligt er in de bak filterzand (0,4 - 0,8) omdat dit bij ZA biotopen erg geschikt is voor de bodembewoners. Kan ik dit dat ook gebruiken voor mij Tanganyika bak?

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 15 sep 2020, 07:25

Filterzand is heel goed. Slibt minder rap dicht. Heeft een filterende werking omdat er veel bacterien in kunnen leven. En het is ook niet scherp, zodat vissen hun mond en kieuwen niet kunnen beschadigen. Wel is de keuze veel groter dan slakkenhuiscichliden en rotsbewoners.
Laatst gewijzigd door paulcourtial op 15 sep 2020, 10:18, 2 keer totaal gewijzigd.

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 15 sep 2020, 08:51

paulcourtial schreef:
14 sep 2020, 13:14
Leleupi en plots herinrichten . Das iets dat niet past. Lol
Dan kan je ook wat water eruit doen. En best eerst wat zand voor je stenen laat vallen.
👍😁👍
80x40x40 multis 50+ /Alto Calvus Black (RIP 26/10/2020) / Leleupi 1
198x60x60wh 30 paracyprichromis blue neon // 3/2 Ectodus Descammpsii//
Alto Comp Goldhead WV 2/0 // Neolamp Tretocephalus 1
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

Jordy

Bericht door Jordy » 15 sep 2020, 15:36

Wat je trouwens ook op de bodem zou kunnen leggen is een kunststof draadrooster.

Dimi84

Bericht door Dimi84 » 15 sep 2020, 22:45

Jordy schreef:
15 sep 2020, 15:36
Wat je trouwens ook op de bodem zou kunnen leggen is een kunststof draadrooster.
Oei daar heb ik nog nooit van gehoord? Is dit dan dik of blijft dit toch ook redelijk dun? Het is niet de bedoeling dat ik al 2, 3cm verlies door zo’n rooster.

Jordy

Bericht door Jordy » 17 sep 2020, 10:35

Ja, het is wel wat dikker spul.
Ik had toen destijds van die bruine goedkope pur achterwandjes op de bodem gekit

Dimi84

Bericht door Dimi84 » 07 okt 2020, 21:43

Ik denk dat ik een xps plaat ga leggen met daarover een grindmat (grindfolie).

Ik heb hierover wel nog enkele vragen:
- lijmen jullie zo’n xps plaat vast op de bodem met siliconen?
- hierover dan de grindfolie? Maak ik deze dan ook vast door te lijmen? En ik weet niet of ik dat hier mag vragen, maar waar kopen of bestellen jullie zo’n grindmat? En hoe weet ik deze deze veilig is voor in de aquarium?

Sorry voor al deze vragen maar ik heb dit nog nooit gedaan en ik ben graag goed voorbereid. En waar kan ik beter met mijn vragen heen als hier bij jullie?

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 08 okt 2020, 16:34

- De XPS plaat lijm ik inderdaad vast met silliconenkit.
- De grindmat is zwaar dus hoef je niet te lijmen. Zinkt vanzelf. Alleen op maat maken en neerleggen.
- Een grindmat is origineel voor een vijver bedoeld en dus ook veilig voor in het aquarium. Je kan hiervoor kijken bij de Hornbach of gewoon online.
Gr,
Björn

Mijn bakken:

Plaats reactie