Eddy's aquarium

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
MPS

Re: Eddy's aquarium

Bericht door MPS » 08 jul 2020, 17:04

Synodontissen doen het doorgaans inderdaad beter in groepjes. Dan zul je ze ook vaker zien. Voor in jouw bak zou ik zeggen dat er nog wel 3 of 4 bij kunnen. Een groepje van 5 a 6 totaal past prima in je bak.
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist

tretofan

Bericht door tretofan » 08 jul 2020, 17:45

Ziet er goed uit :-D

Ik zou (ook) adviseren om er nog enkele Synodontis bij te plaatsen.

Ook wil adviseren om je steenstapel wat meer te spreiden.
Je hebt nu 2 rotsbewoners, die uiteindelijk beiden de grote stapel zullen gaan claimen ;-)
Eens een Tanganyikafreak, altijd een Tanganyikafreak!

Jef

Bericht door Jef » 09 jul 2020, 00:20

Inrichting ziet er al aardig goed uit.

Je hebt dus gekozen voor twee rots bewoner en een semi rots/slakkenhuis bewoner.

Zou dan idd de rotsenpartij gaan verdelen in 2 aparte gedeeltes met genoeg ruimte van elkaar.

Met deze bewoners zou ik link en rechts van de bak een rotsenpartij maken met in het midden(of iets meer links of rechts bij de rotsen) de schelpen.

Je hebt nu wel de midden en bovenlaag niet bezet.
2020: Bak: 100*50*50:
In opbouw

t/m 2013: Bak 150*50*60:
Tropheus moorii ilangi F1 (wss 6:15:6), Petrochromis trewavasae PB (1:2)

etjuh

Bericht door etjuh » 09 jul 2020, 18:33

Kan ik dan nu nog de inrichting veranderen? Heb eens ooit gelezen dat dan de hierarchie weer drastisch kan veranderen, zo erg dat er gevechten uitbreken en zelfs bestaande koppels een scheiding aanvragen. Als het zonder problemen kan, kan ik rechts ook nog een steenhoop maken, heb nog stenen over.
Zaterdag ga ik weer naar Aquabeek om er nog enkele Synodontissen bij te halen.
Wat kan er evt. In de bovenlaag aan bezetting bij? Wil eigenlijk echt niet teveel vissen erin hebben.

Jef

Bericht door Jef » 10 jul 2020, 01:19

Je kan gerust de inrichting veranderen. Is alleen maar beter om dat nu te doen met 2 soorten rotsbewoners.
Je zou bv de schelpen kunnen laten liggen waar ze nu liggen en dan bij die steen aan de rechterkant wat meer rotsen bijplaatsen.

Oh ja als je toch bezig bent, mss mooier om 1 soort steen te gebruiken. Dit oogt rustiger :wink:

Ik zei idd wel dat je de midden/bovenlaag niet bezet hebt, maar ga eerst maar het Syno bestand wat aanvullen en dan eerst rustig bekijken hoe zich alles ontwikkeld in de bak.
In opbouw

etjuh

Bericht door etjuh » 10 jul 2020, 08:58

De stenen zijn eigenlijk allemaal ongeveer hetzelfde, die lichtere aan de linkerkant zijn wat later bijgeplaatst. Stenen komen allemaal uit dezelfde bak bij de leverancier.
Ik haal nog wat Syno's erbij, en wacht af.

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 10 jul 2020, 22:00

Jef schreef:
10 jul 2020, 01:19

Ik zei idd wel dat je de midden/bovenlaag niet bezet hebt, maar ga eerst maar het Syno bestand wat aanvullen en dan eerst rustig bekijken hoe zich alles ontwikkeld in de bak.
Tanganyika mag je sowieso niet in lagen bekijken. Rotsbewoners nemen de volledige waterkolom van 40 cm als hun territorium dus kan je niet in lagen denken. Paracyps jagen ook de vissen op de bodem weg onder hun vertikaal territorium.
LW
80x40x40 multis 50+ /Alto Calvus Black (RIP 26/10/2020) / Leleupi 1
198x60x60wh 30 paracyprichromis blue neon // 3/2 Ectodus Descammpsii//
Alto Comp Goldhead WV 2/0 // Neolamp Tretocephalus 1
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

Jef

Bericht door Jef » 10 jul 2020, 23:34

Klopt helemaal LW vandaar mijn antwoord ook van kijk eerst rustig aan hoe alles zich ontwikkeld. :wink:
In opbouw

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 10 jul 2020, 23:41

In het bericht ervoor noem je juist dat nu zijn midden en bovenlaag niet bezet zijn. Maar dat is dus niet helemaal waar.

Het laatste advies kan ik mij goed in vinden. Wat syno’s erbij en dan aankijken.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

etjuh

Bericht door etjuh » 11 jul 2020, 10:36

Dank jullie wel voor het meedenken. Vanmiddag ga ik naar Aquabeek voor een stuk of 4 syno's. Ook neem ik wat aquariumwater mee om te laten testen. Vorige week vroegen ze me al of ik water bij me had, maar toen wist ik niet dat ze daar ook testen voor je uitvoeren, staat ook niet op hun site. Ik weet wat mijn waterwaardes zijn, aan de hand van de teststrips die ik gebruik, maar het lijkt me wel zinvol om eens te kijken hoe de waardes er uit zien als ze getest worden door professionals.
Ik kom er op terug mensen!

etjuh

Bericht door etjuh » 13 jul 2020, 10:03

Afgelopen zaterdag dus naar Aquabeek gereden, en 4 stuks Polly Whites gekocht. Er zwemmen er nu dus 6 rond in mijn bak, benieuwd of ik een gedragsverandering ga zien.
Ook had ik een monster bij van mijn water om te laten testen. De testresultaten bij Aquabeek zijn exact dezelfde als mijn eigen test, dus, om met de woorden van Martien Meiland te spreken: Helemaal goed, niets meer aan doen!

tretofan

Bericht door tretofan » 13 jul 2020, 12:51

Super! :-D
Eens een Tanganyikafreak, altijd een Tanganyikafreak!

etjuh

Bericht door etjuh » 21 jul 2020, 10:51

We zijn inmiddels ruim een week verder, tijd voor een update.
De Syno's zijn veel meer aanwezig als toen ze met zijn tweeen waren, je ziet ze door heel de bak scharrelen. Ik vind het trouwens hele leuke visjes! Toen ik enkele weken geleden vissen ging kopen wou ik er eerst niets van weten, maar mijn vrouw en dochter, die mee waren naar Aquabeek, haalden me toch over, vandaar die 2 eerste. Nu zijn het bijna m'n favorieten geworden. Ze trekken zich niks aan van de andere bewoners en zijn de hele dag aan het scharrelen, keileuk!

Nu heb ik eigenlijk een vraagje over het voeren. Weet niet of ik hier een apart topic van moet maken, zo ja, zal ik hier wel op gewezen worden :-D .

Ik kocht een doosje met klein granulaat toen ik de vissen kocht.

Afbeelding

De vissen zijn er dol op, maar ik zou ze graag af en toe eens iets anders willen geven. Ik heb daarom enkele blisters gekocht met zwarte en witte muggenlarven. Een blokje zwarte ontdooid, gespoeld en een heel klein beetje in de bak gedaan, maar mijn visjes keken er niet naar om. Zijn mijn vissen nog te klein voor muggenlarven (hoewel zwarte muggenlarven best klein zijn), of moeten ze er gewoon aan wennen?
Dat granulaat lijkt me zo klein, kunnen ze zich toch nooit vol aan eten. Ik geef ook maar een heel klein beetje per keer, binnen enkele minuten is het op. Omdat ze nog allemaal jong zijn, voer ik ze wel 2 X per dag, maar elke keer maar een klein beetje.
Wat denken jullie van mijn pogingen om ze aan de muggenlarven te krijgen?

Plaats reactie