oostijnoo schreef:Nogmaals:
Tropheini moeten het hebben van afleiding, dus net voldoende vis in de bak.
Possitieve afleiding bekom je door allerlei verschillende soorten Tropheini als harem toe te voegen.
De dieren zitten elkaar dan meestal niet in de weg.
Negatieve afleiding bekom je als er grote groepen bij elkaar moeten zwemmen. Het typische "hang-aan-de-voorruit-in-een-groepje" gedrag van Tropheus bv.
Of als er gewoon teveel bewoners in de bak zitten, zodat er geen ruimte meer is voor de bewoners om "hun" plekje te hebben.
3 á 4 harempjes werken mijns inziens het beste.
Bij 2 loopt het meestal al fout.
Bedankt voor de hulp! Inmiddels zijn de jonge P. Trewavasae de deur uit, ik ben de bak opnieuw aan het inrichten. De vissen zitten tijdelijk in de opvang bak. Ik heb een harem T. moliro geselecteerd, deze kan ik samen met de P. Trewavasae terug plaatsen al lijkt het me zinvol om dit pas te doen als ik de juiste medebewoners gevonden en gekocht heb.
Als toevoeging denk ik aan een koppel Eretmodus (of Spathodus of Tanganicodus of zou een combinatie werken?). En ik neig naar een vierde soort om wat meer vulling aan de bak te geven (de behoefte aan ditterfish in het achterhoofd houdende).
Als ik ergens een harem Simochromis kan vinden lijkt dit me een goede aanvulling. (op de vivarium beurs had aquabeek ze zitten maar ik ben niet zo'n fan van vissen in zakjes kopen). Als ik niet in mijn zoektocht slaag plaats ik de grote groep terug om te wachten op de juiste groep, ik heb geen haast en kan altijd het visbestand aanvullen. Ik heb ook de Xenotilapia leptura overwogen maar ik denk dat dit visje niet voor genoeg positieve afleiding zorgt t.o.v. de Petrochromis en de Tropheus.
Weet iemand een verkoper die zowel Simochromis als Gobies verkoopt? En denken jullie dat dit bestand beter zou kunnen werken dat mijn eerdere mislukte poging?
nijlpaard schreef:De laatste groep die ik hield bestond slechts uit 6 exemplaren en toen viel mij al op dat ze zich dan veel rustiger gedragen. Dat was zo'n 8 jaar geleden ongeveer. Dat gedrag sprak mij toen al meer aan.
Heb je wat meer informatie m.b.t. de rest van het vissenbestand? Hadden ze genoeg afleiding van andere Tropheini?