Na een lange zoektocht waarbij ik alle mogelijke oorzaken (van angst feromonen tot trillingen etc.) heb geprobeerd uit te sluiten trad er geen verbetering op. Ik heb erover nagedacht om heel de boel op te doeken omdat ik werkelijk niet wist waar het mis ging, de vissen onderling (ook tussen de verschillende soorten) waren niet noemenswaardig agressief, de waterwaardes waren prima alleen doken de vissen weg zodra iemand dichter dan anderhalve meter in de buurt van de bak kwam. Ze bleven dan uren weg en kwamen alleen met voeren even tevoorschijn om daarna weer weg te duiken, niet echt het gedrag wat je bij je vissen wilt zien.
In overleg met Catharina van Verduijn heb ik uiteindelijk besloten om de groep Tropheus flink uit te breiden, haar beargumentatie was het tekort aan zogenaamde ditter fish. Ik heb een quarantaine bak gekocht, alle vissen hierin overgeplaatst en een paar akwaline steen modules gekocht om meer mogelijkheden te hebben voor een nieuwe inrichting:

Alle modules staan op stenen of pvc pijpen zodat vissen er onderdoor kunnen zwemmen waar dankbaar gebruik van gemaakt wordt.
Inmiddels is de groep moliro uitgebreid naar 21 stuks (allemaal nog niet geslachtsrijp) en heb ik een extra vrouw van de P. trewavasae toegevoegd om de andere vrouw wat meer rust te geven. Het resultaat mag er zijn, de vissen gedragen zich weer normaal, ik heb inmiddels een stuk of 6 jonge P. trewavasae rondzwemmen

Je ziet duidelijk het, in de harem discussie genoemde, verschil in gedrag. De vissen zijn minder bezig met grazen, zwemmen meer rond in het midden van de bak. Ik moet wel bekennen dat ik het op dit moment wel even prima vind, sinds tijden kan ik weer met plezier naar de bak kijken zonder me af te hoeven vragen of er iets mis is etc. Met de jonge trewavasae's als kers op de taart. De bak is inmiddels wel wat uniformer gekleurd (groener).
Als extra toevoeging op de bak ben ik nu in het bezit van een UPS systeem zodat de twee Eheim filters 5 uur kunnen blijven draaien tijdens stroomuitval en een Maxspect Gyre stromingspomp waar ik nog een beetje mee aan het puzzelen ben qua instellingen.