Visbestand 500 liter

vraag hier of je vissen bij elkaar passen
oostijnoo

Re: Visbestand 500 liter

Bericht door oostijnoo » 10 aug 2014, 21:34

Er zijn verschillende soorten Paracyprichromis ...sommige al mooier dan andere...er zit vast een variant bij die je wel mooi vindt.
300x220x95
No lift...like an airlift.

JCB

Bericht door JCB » 10 aug 2014, 22:40

Wat is trouwens de waterhoogte van je bak. Want met de binnen maat, zand laag en echte water hoogte zal die eerder 400 als 500 liter zijn; )
Tanganyika, it's a kind of magic.

David

Bericht door David » 11 aug 2014, 19:47

Werkelijke waterhoogte is 60 cm.

JCB

Bericht door JCB » 11 aug 2014, 20:09

Dan kan je dus uitgaan van 468 liter - alle inrichting aan stenen en zand wat je erin doet.

David

Bericht door David » 12 aug 2014, 07:59

Plus de inhoud van de bioloog. Is geen zwemwater maar wel liters qua balans in de bak.

Edin

Bericht door Edin » 12 aug 2014, 18:20

Die stelregel is niet relevant voor Tanganyika ;)
Je kan nooit meer vissen houden (op een gezonde manier) dan de vuistregel omdat de dieren simpelweg meer ruimte nodig hebben vanwege hun gedrag.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

David

Bericht door David » 12 aug 2014, 19:22

Ja ik begrijp dat bij Tanganyika de zwemruimte erg belangrijk is. Ik had voorheen een bak van 150x50x50, serieus minder liters maar meer geschikt voor Tanganyika dan mijn feitelijk ruimere bak van nu. Ik ga daarom toch maar niet overstappen denk ik. De vissen die mij vooral aanspreken passen nl niet in mijn bak.

David

Bericht door David » 21 aug 2014, 19:41

Ik heb even verder gekeken maar Tanganyika blijft toch trekken.

Ik lees nu het e.e.a. over de Leptosoma Utinta. Een mooie school van deze vissen moet toch prima kunnen in mijn bak? Ik wil graag een mooi verlichte bak zoals bij Tropheus. Laat de Utinta dan ook mooie kleuren zien of heeft deze soort een donkere bak nodig?

JCB

Bericht door JCB » 21 aug 2014, 21:03

Persoonlijk vind ik jouw bak te klein voor welke Cyprichromis soort dan ook. Ik heb zelf een groep utinta`s gehad in een bak van 130cm. Het ging goed maar de enige reden wat dat er bijna geen stenen in lagen. Later heb ik utinta`s gehad in een 160 en 200cm bak en daar kwamen ze veel beter tot hun recht. Ik zou het dus echt afraden.

David

Bericht door David » 22 aug 2014, 07:29

Was die bak ook 60x60? Dat maakt qua zwemruimte nogal uit. Ik heb nu bijvoorbeeld Tetragonopterus Argenteus zwemmen en die vragen ook best wat van je bak maar doen het echt heel goed bij mij. Juist ook omdat ze net als de Utinta door de hele bak heen zwemmen.

Ik zie de Utinta via Google en YouTube in veel kleinere bakken zwemmen waar ze het ook goed doen. Bovendien lees ik overal dat deze vissen niet agressief zijn en dus niet moeilijk doen over territorium. Tot slot, de P. Nigripinnis zou wel kunnen en die heeft een vergelijkbare afmeting als de Utinta. Reden dat die me minder aanspreekt is dat deze minder mooi gekleurd is maar belangrijker nog vraagt om gedempt licht en zelfs best schuw is. Ik wil juist een brutale vis en in het volle licht zwemt. Ik ben helemaal nieuw in de Tanganyika wereld dus ik begrijp het niet. Wie kan me uitleggen waarom een Utinta niet in mijn bak zou kunnen?

JCB

Bericht door JCB » 22 aug 2014, 08:41

Omdat de kantlengte voor bepaalde vissoorten ook erg van belang is. Als een of 2 mannen hitsig zijn en echt een plek innemen redden je andere dieren het niet met 60cm diep. Die moeten dan echt in de kantlengte weg kunnen wemmen om nog een beetje leven te houden.

Paracyprichromissen zijn daarentegen een stuk minder zwemlustig en de mannen zijn meestal minder fel. Waardoor je al met een kleine bak kan volstaan.

En op youtube kan je alles vinden wat je wil. Want helaas houdt niet iedereen de dieren op de goede manier. De mensen die je in dit topic tot nu toe advies hebben gegeven hebben in totaal meer dan 30 jaar ervaring met tanganyika`s (mogelijk meer durf het niet exact te zeggen) doe ermee wat je wil ;)

Edin

Bericht door Edin » 22 aug 2014, 13:08

David schreef:Was die bak ook 60x60? Dat maakt qua zwemruimte nogal uit. Ik heb nu bijvoorbeeld Tetragonopterus Argenteus zwemmen en die vragen ook best wat van je bak maar doen het echt heel goed bij mij. Juist ook omdat ze net als de Utinta door de hele bak heen zwemmen.

Ik zie de Utinta via Google en YouTube in veel kleinere bakken zwemmen waar ze het ook goed doen. Bovendien lees ik overal dat deze vissen niet agressief zijn en dus niet moeilijk doen over territorium. Tot slot, de P. Nigripinnis zou wel kunnen en die heeft een vergelijkbare afmeting als de Utinta. Reden dat die me minder aanspreekt is dat deze minder mooi gekleurd is maar belangrijker nog vraagt om gedempt licht en zelfs best schuw is. Ik wil juist een brutale vis en in het volle licht zwemt. Ik ben helemaal nieuw in de Tanganyika wereld dus ik begrijp het niet. Wie kan me uitleggen waarom een Utinta niet in mijn bak zou kunnen?
Ga vooral je eigen gang, waarom vraag je nog om advies eigenlijk? Het is wel duidelijk dat je zelf overal al een antwoord op hebt. Negeer ons vooral, de enige reden dat de meeste van ons op een forum zitten is omdat we eigenlijk geen enkel benul hebben wat we doen en daarbij wanhopig op zoek zijn naar advies van echte 'kenners' :lol:
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

Danovic

Bericht door Danovic » 22 aug 2014, 16:13

misschien kan dit je verleiden

2 tot 4x Lamprologus meleagris Stappersi (niet schuw, prachtig en karaktervol)
8-10 x xenotilapia spilopterus (niet echt bodemgeorienteerd, niet schuw van licht)
2 x rotsbewoner (kan vanalles zijn, julidochromis, calvussen, ...)

lijkt mij leuk, niet?

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 22 aug 2014, 16:38

Danovic schreef:misschien kan dit je verleiden

2 tot 4x Lamprologus meleagris Stappersi (niet schuw, prachtig en karaktervol)
8-10 x xenotilapia spilopterus (niet echt bodemgeorienteerd, niet schuw van licht)
2 x rotsbewoner (kan vanalles zijn, julidochromis, calvussen, ...)

lijkt mij leuk, niet?
Lamprologus meleagris zeker een mooi visje maar ik zelf zou dit felle beestje niet bij Xeno`s houden.
als deze jongen hebben vallen ze zelfs je hand aan. Tis niet voor niets een (Neo) lamprologus. :mrgreen:

David

Bericht door David » 22 aug 2014, 17:28

@Edin, wat heb ik verkeerd gedaan? Ik geef argumenten en vraag vriendelijk om verduidelijking. Dat mag toch? Of moet ik vooral geen eigen mening hebben en blindelings accepteren dat een nee dus nee is?

Nu weer even naar het onderwerp. @JCB, dank voor je verduidelijking. Met Utinta's loop ik in mijn bak dus het risico dat ze elkaar gaan afmaken. Goed om te weten en dat lees je nergens dus kan ik ook alleen maar horen van iemand die ervaring heeft met deze vissen. Neem ik mee in mijn afweging.

@Danovic, de xenotilapia spilopterus spreekt me erg aan. Dank voor het meedenken!

Is de xenotilapia spilopterus ook te combineren met de andere vissen die ik al op het oog heb? Namelijk:
Neolamprologus Tretocephalus
Neolamprologus Leleupi
Lamprologus Caudopunctatus

Plaats reactie