Na veel meelezen en af en toe een reactie is het toch wel eens tijd dat ik hier een topic open over mijn bak + vissen.
Ik heb sinds kort een nieuw aquarium van 150x80x60 (55 WH). De bak is geplakt door Franky en het onderstel heb ik zelf gemaakt.
Ik zal vanaf het begin beginnen

Het meubel:
Na lang wikken en wegen heb ik besloten om een meubel te maken van MDF. Het bovenblad is uitgevoerd in 2x 18mm MDF geschroefd en gelijmd, de tussen schotten zijn ook gemaakt in 2x 18mm, de onder plaat 1x 18mm. De onder plaat rust volledig op de vloer zodat ik geen last heb van puntbelasting. Onder het meubel is gewerkt met compriband om evt oneffenheden op te vangen. Onbehandeld MDF is niet de meest voor de hand liggende keuze als het gaat om meubels voor aquaria. Echter heb ik mij hier niet door laten afschrikken, mede door het feit dat MDF erg sterk is. Het MDF is met MDF grondverf 4x gegrond en 4x afgelakt (op de kopse kant heb ik meer gegrond + gelakt, deze pakte ik steeds mee om het rollertje uit te rollen, om nog wat zekerheid in te bouwen is het gehele meubel binnen + buitenkant volledig 3x afgelakt met een parketlak, wat zorgt voor een keiharde afstotende laag.
Foto's van het meubel:
Begin van de bouw!

Gelijmd en geschroefd!

Schuren / plamuren / eerste grondlaag

Laatste lak laag!

Het plakken van de bak ( Gedaan door Franky):
Het plakken:

1.5 uur later, klaar!

Alvast wat gaten gemaakt voor de filtering.

Tussen het glas en het MDF ligt een egaliserende ondervloer van 9mm. Aan de onderkant van het glas heb ik compriband geplakt, als extra zekerheid

Ik heb er voor gekozen om de linker zijde van de bak geheel dicht te maken. In de bak komt geen achterwand, de ombouw zal aan de binnenzijde zwart zijn. De rechterkant blijft open, zodat ik vanaf de bank de bak kan in kijken.
Het MDF gronden voor de ombouw:
Vuren balkjes in de jachtlakt

Gedeelte MDF (2x gegrond)

Restant (het middenstuk wordt niet gebruikt), dit word dus nog gezaagd

In de tussentijd een nieuw filter gekocht en de led verlichting ontvangen:

De bak wordt gefilterd door 2x JBL e1501. De filters zijn aangesloten op een pvc systeem, geen geklooi meer met slangen enz.
Voor het eerst vullen!!
Eerste laagje:

Waterpas zowel zijkanten al voor en achterkant:

Bijna klaar:

Verder met de ombouw voor de bak.
Binnenkanten zwart maken:
Dit is de linkerkant

Open rechterkant ( Het dikke gedeelte, zal een stukje van de rechter zijkant bedekken, hier kan ik mooi me techniek kwijt, zodat ik daar niet tegen aan kijk).

Paneel voor de voorkant

Het plaatsen van de ombouw:
Vuren balkjes gemonteerd:

De dichte linker kant:

De open rechter kant:

Voorkant:

Voorkant + rechterkant:

PVC werk:

Aansluiting voor andere filter:

De lichtkap is gemaakt van een plaat betonplex. Deze is op de kopse kant afgewerkt een kunststof strip zodat het vocht er niet bij komt. Voor de dekruiten heb ik gekozen voor polycarbonaat.
Betonplex:

Overzicht centraal:

Linkerkant:

Recherkant:

Elektronica paneel:

Indraaien:

Zo staat de bak er nu bij:

Helaas geen foto's met daglicht, ik heb op t moment teveel last van licht inval. Deze volgen nog!
verder updates zullen uiteraard volgen!
Groeten,
Alwin