waarde voor planten/alg groei

filtratie, verwarming, verlichting
Gert-Jan

Re: waarde voor planten/alg groei

Bericht door Gert-Jan » 28 nov 2014, 19:24

oostijnoo schreef:led-bouwspots. 20watt geeft al 1440 Lumen...wat behoorlijk veel lichtopbrengst is voor maar 20watt.
Als je natuurlijk voor led wenst te gaan.
T5 en T8 buislampen kunnen natuurlijk ook ...maar dan ga je een flinke verhoging van de electra-rekening voelen.
Laat je door LED-verkopers niet in de maling nemen. Een TL van 18 Watt geeft 1800 Lumen. Dat is dus meer lichtopbrengst = juist een lagere energierekening. Daarnaast lopen normale goedkopere LEDs ook nog eens harder terug in opbrengst dan TL. En controleert niemand wat de Chinezen opgeven aan specificaties.

diplocyclos

Bericht door diplocyclos » 28 nov 2014, 21:42

Helemaal mee eens!
250-85-70
Cyphotilapia sp.North Kabogo

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 29 nov 2014, 09:50

Gert-Jan schreef:
oostijnoo schreef:led-bouwspots. 20watt geeft al 1440 Lumen...wat behoorlijk veel lichtopbrengst is voor maar 20watt.
Als je natuurlijk voor led wenst te gaan.
T5 en T8 buislampen kunnen natuurlijk ook ...maar dan ga je een flinke verhoging van de electra-rekening voelen.
Laat je door LED-verkopers niet in de maling nemen. Een TL van 18 Watt geeft 1800 Lumen. Dat is dus meer lichtopbrengst = juist een lagere energierekening. Daarnaast lopen normale goedkopere LEDs ook nog eens harder terug in opbrengst dan TL. En controleert niemand wat de Chinezen opgeven aan specificaties.
@gertjan, hangt er helemaal van af welke soort LED je gebruikt. Stijn heeft volgens mij genoeg ervaring om te weten met welke betaalbare LED je wel alg kunt krijgen

Ben het wel met jou eens dat er een berg shit in omloop is dat beweert de beste te zijn. Maar dat bij lange na niet kan waarmaken.

Vegamobiel

Bericht door Vegamobiel » 29 nov 2014, 11:25

Als je enkel de lichtopbrengst bekijkt, dat winnen de spaarlampen en tl's.
Maar zij geven hun licht over een cirkel van 360° de led's geven hun licht over max 120°

en het gaat niet over de lumen maar over de lux die aankomt.
Ook niet vergeten dat de tl veel minder lang meegaan, ze moeilijk gedimd kunnen worden.

De toekomst ligt vooral in led, maar ben je tevreden met je tl doe dan gewoon voort.
Het heeft geen zin om een goed werkend systeem te vervangen.

Maar als nieuw begint ga dan volledig voor led.

Jb Malawi

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 29 nov 2014, 11:59

Vegamobiel schreef:Als je enkel de lichtopbrengst bekijkt, dat winnen de spaarlampen en tl's.
Maar zij geven hun licht over een cirkel van 360° de led's geven hun licht over max 120°

en het gaat niet over de lumen maar over de lux die aankomt.
Ook niet vergeten dat de tl veel minder lang meegaan, ze moeilijk gedimd kunnen worden.
Maar dan wel de goeie LEDs er zijn zat voorbeelden van Leds die binnen een jaar al minder dan de helft aan lux/lumen produceren.

Heb je de goedkope bouwspots LED die Stijn gebruik(te) dan kan je ze elk jaar vervangen en dan is het goedkoper dan TL

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 30 nov 2014, 00:27

sieb amoraal schreef:@gertjan, hangt er helemaal van af welke soort LED je gebruikt. Stijn heeft volgens mij genoeg ervaring om te weten met welke betaalbare LED je wel alg kunt krijgen
Ik ben blij dat je zoveel vertrouwen in Oostijoo hebt, maar wat ik zei is dat een TL helemaal geen lagere stroomrekening opleverd, omdat de lichtopbrengst van TL hoger is dan van de bouwspots die hij noemt. Daar zat hij dus naast. Kan gebeuren toch? Kun je wel gaan zeggen dat het niet zo is, maar de cijfers liegen niet. Die geef ik er ook nog bij zelfs en heb ik niet zelf verzonnen.

Ik probeerde dit in een ander topic al eens vergeefs duidlijk te maken, omdat veel mensen teleurgesteld raken als na hun "stroombesparing" ineens hun plantenbestand inelkaar klapt. Dat komt dan omdat er gewoon te weinig wattage aan licht boven hangt. Dat verzin ik niet, dat gebeurd vaak. Led is prima (maar niet goedkoper) als je hetzelfde wattage als bij TL aanhoud.

Dat van die stralingshoek klopt wel, maar daarom gebruik je dus reflectoren bij TL.

ronjanssen

Bericht door ronjanssen » 30 nov 2014, 13:05

Nu over het wel niet betreffende LEDs of TL, misschien maar eens proberen of TL inderdaad wel beter is.
Via TL heb ik het nog nooit eens geprobeerd,
Denk inderdaad voor het stroomverbruik het niet veel uitmaakt of je Leds of TL boven de bak heb hangen.
Er zit nu ook aan ongeveer 120 watt aan Led boven de bak.

Nu zie ik op Ebay het volgende aangeboden, prijs valt mee, 180 $ ,

http://www.ebay.com/itm/48-AQUARIUM-LIG ... 2c7779385c.

Wat is jullie indruk hierover, is dit goed voor een bak met een hoogte van 60CM?
voordeel is dat er een timer opzit en je kan natuurlijk andere balken inzetten?

Ben benieuwd hierna, is een stuk goedkoper dan de leds

ron
groet Ron

150x70x50 18 tropheus Bulu Point

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 30 nov 2014, 19:58

120 Watt is te weinig inderdaad voor een groen algentapijt. De lampen in je link zien er wel erg blauw uit op het eerste gezicht. Zou wel even kijken of je de juiste kleuren besteld. Zeker in Amerika houden ze wel van een beetje kitsch. Waarom niet gewoon in een Nederlandse winkel waar je goed advies krijgt?

Vegamobiel

Bericht door Vegamobiel » 01 dec 2014, 17:58

Led verlichting

Controller:

Controller

Afbeelding

driver:

driver

Afbeelding

Of

driver