Voordeel bioloog?

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
JJW
Contacteer:

Voordeel bioloog?

Bericht door JJW » 16 jun 2005, 23:08

Dag mensen,
Zaterdag is het zover, dan ga ik mijn nieuwe bak halen van 160 x 50 x 50 :D

Degene waarvan ik 'm koop heeft er altijd een bioloog bij gehad en vroeg of ik 'm erbij wilde hebben.
Ik heb nog nooit gewerkt met een bioloog. Is dat een beetje te doen?

Nu was ik vanmiddag in een aquariumshop, en die kerel vertelde me dat ik geen andere (externe) filter nodig zou hebben als ik een bioloog zou gebruiken. Is dat volgens jullie ook zo?

edit: pomp is vervangen door filter
Laatst gewijzigd door JJW op 17 jun 2005, 08:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Michiel

Bericht door Michiel » 17 jun 2005, 08:11

Een bioloog is "te doen".

Je hebt naast de bioloog geen andere filter nodig*, een pomp is wel nodig om het water weer terug te voeren naar je bak.
(ik weet nu niet of de handelaar een pomp of een filter bedoeld)

Een aantal zaken om rekening mee te houden;
bioloog kan gorgelende** geluiden maken (afvoerput geslurp)
bij het afhevelen/verversen van water moet hij worden kort gesloten d.w.z je sluit hem tijdens het schoonmaken niet op je bak aan maar opzichzelf.

Persoonlijk zou ik hem kopen, voor weinig dan he ! :lol:

*zelf gebruik ik bij het opstarten van een bioloog (bacterieën) tijdelijk een filterje met medium uit een andere bak die de bioloog "filtert".
** Bart jij had daar een truuk voor, wat was dat ook alweer ? (ik krijg nu steeds aandrang als ik een deur niet goed sluit :mrgreen: )

BartS
Contacteer:

Bericht door BartS » 17 jun 2005, 08:21

Voordeel van een bioloog is dat er zeer weinig onderhoud aan nodig is. Mijn bioloog draait inmiddels 6 maand en heb er nog niets in gedaan, zelfs geen filterwatten uitgespoeld. Dit heeft als gevolg dat er een enorme bacterie groei kan ontstaan en een zeer groot bacterielogisch filtering. Nadeel van biologen is inderdaad het slorpend geluid, maar hier zijn genoeg truukjes voor om dit te verhelpen. Het kortsluiten tenslotte vind ik een beetje overbodig. Je gaat ook geen uren in je bak rommelen tijdens een schoonmaakbeurt, althans ik niet. En een uurtje stilstaan kan echt niet zoveel kwaad hoor. Een nadeel dat ik ondervind is dat zijn mechanische filtering (zweefvuil) veel slechter is dan een potfilter, maar ook hier is wel iets aan te doen.

Michiel

Bericht door Michiel » 17 jun 2005, 08:33

En een uitstroomopening onder het wateroppervlak van je aquarium kan je kennis mbt de wet van de communicerende vaten weer helemaal up to date brengen.

Nadeel van biologen is inderdaad het slorpend geluid, maar hier zijn genoeg truukjes voor om dit te verhelpen.
Truukjes tegen gorgellen !!
Kan iemand die nog eens op een rijtje zetten aub ?

JJW
Contacteer:

Bericht door JJW » 17 jun 2005, 08:39

Michiel schreef:En een uitstroomopening onder het wateroppervlak van je aquarium kan je kennis mbt de wet van de communicerende vaten weer helemaal up to date brengen.
Ehm... kan je die kennis die je daarmee hebt opgedaan alvast met me delen? :D
Ik heb namelijk het gevoel dat de kans op waterschade aanmerkelijk groter wordt als ik een bioloog gebruik en er gaat 'iets' mis...

Michiel

Bericht door Michiel » 17 jun 2005, 08:59

Zodra je de pomp afzet gaat het water uit je aquarium "communiceren" met het water in je bioloog.
Het loopt naar het laagste punt, je filter dus, net zoals met overhevelen.

Dit hoeft geen ramp te zijn, niet alle ruimte in je bioloog wordt gebruikt.
In je bioloog loopt het via de schotjes van een hoog peil, de eerste compartimenten, naar een laag peil, daar waar je pomp staat.

Stel de uitstroom opening zit op 5 cm van het oppervlak dan loopt er met de maten van jouw bak zo'n 16 x 5 x 0,5 = 40 liter water terug.

Als je er een beetje rekening mee houdt is er niets ad hand.

JJW
Contacteer:

Bericht door JJW » 17 jun 2005, 09:08

ok, das duidelijk...

Nog een vraag:

Hoe zorg je ervoor dat er niet meer water je bioloog in stroomt dan dat je eruit pomp? Of is dit uberhaupt niet mogelijk? Het water kan natuurlijk pas weer de bioloog in stromen nadat je 't vanuit de bioloog in het aquarium hebt gepompt...?
:roll:

Michiel

Bericht door Michiel » 17 jun 2005, 09:28

Het inderdaad een beetje vreemd concept, totdat je het in werking ziet dan valt het kwartje.

Beginsituatie ;
Pomp is uit.
Bioloog is gevuld met water en in het laatste compartiment staat zo'n 10 centimeter water boven de pomp.
Aquarium is vol en loopt nog nèt niet over in de zgn. overloop naar je bioloog.

Pomp gaat aan --> water verlaat bioloog met x-liter per uur --> aquarium "overstroomt" met dezelfde hoeveelheid water die de filter inloopt om daar weer .. etc. etc.

Bijkomend voordeel ; jongbroed vindt in de bioloog soms een veilig onderkomen, doorgespoeld.
(nadeel is het uitvangen van voornoemd broed uit de bioloog :roll: )

Joozzzt

Bericht door Joozzzt » 19 jun 2005, 02:47

Mhuwoa.........ff een kammetje, of zoals ik heb gadaan een latje met daaraan een stukje vliegengaas op je overloop en je jongbroed stroomt er zomaar niet in hoor! Ik heb naast mijn bioloog overigens nog wel een zweefvuilfilter staan een e-heim 2213 met alleen watten erin, op een 720L bak werkt prima! Ik had in eerste instantie de zelfde twijfels over een bioloog..........nooit gehad, daaarvoor ging het ook prima!.......Maar met bioloog gaat echt VEEL beter! kan maar een ding zeggen DOEN!
een goed filter is het halve werk!

Plaats reactie