Aquarium van Willy: 130 bij 60 bij 64

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
Willy

Aquarium van Willy: 130 bij 60 bij 64

Bericht door Willy » 04 dec 2020, 14:13

Goedemiddag,

Eerder heb ik topics geopend over alternatieven voor mijn huidige aquarium. Om het geheugen even op te frissen, ik kreeg moeite (door fysieke beperkingen) met het verschonen van de twee buitenfilters onder mijn aquarium. Gevuld en wel wegen ze 18 kg, maar ze zijn voor mij lastig te hanteren, omdat ze uit het aquariummeubel getild moeten worden. Toen een van mijn pompen uitviel (en de andere ook niet meer zo goed was), vond ik het tijd voor een nieuwe stap.

In eerste instantie dacht ik aan een ander aquarium, al dan niet met het behoud van het huidige meubel. Hoewel er zeker mooie alternatieven voorhanden waren, merkte ik toch dat ik erg gehecht was aan mijn oude aquarium. Bovendien zag ik op tegen de rompslomp eromheen als ik het te koop aanbied en dat voor waarschijnlijk niet meer dan een luttel bedrag.

Ik heb dus gekozen voor de renovatie van mijn oude aquarium met nieuwe (kleinere) pompen. De pompen zijn niet alleen kleiner en lichter, maar ik kan ze leeg onder het aquarium plaatsen, waarna ze zich vanzelf vullen na het overhalen van twee hendels. Dat scheelt aardig wat tilwerk.

Ik ben druk bezig geweest met LED lampen, maar dat is me niet meegevallen. Dus houd ik het toch bij TL buizen. Ook de inrichting heb ik aangepakt. Ik wilde wel wat groen in de bak. Biotoopcorrect is het niet, maar ik wilde gewoon een keer wat anders. Mogelijk is het niet meer geschikt voor Tanganyika cichliden, dan zij dat maar zo. Dan ga ik ook andere vissen houden. Regenbogen heb ik eerder gehouden en zijn een andere liefde van me.

De vissen die ik nog had, waren meer waard dan het aquarium met het meubel, maar die heb ik weggeven. Aan een collega die het moeilijk had. Een goede daad verricht dus.

Bijgaand een eerste opzet. Waarschijnlijk verander ik nog het een en ander, alleen is het lastig schuiven met de rotsen. Inrichting is niet mijn sterkste punt.

Groet,

Willy
Bijlagen
Renovatie.jpg
Renovatie.jpg (188.95 KiB) 1374 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Willy op 04 dec 2020, 17:00, 2 keer totaal gewijzigd.

Slavi
Contacteer:

Re: Aquarium van Willy: 130 bij 60 bij 64

Bericht door Slavi » 04 dec 2020, 15:31

Mooi dat je zo toch verder kan met de hobby!
Een niet biotoop-correct plantje hier en daar zal Tanganyikacichliden ook niet storen schat ik zo in. Lekker je eigen ideeën uitwerken wat dat betreft.
In deze bak zou je ook prima Tanganyika's kunnen houden.
We zien de updates wel tegemoet! 8-)
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Jordy

Bericht door Jordy » 16 sep 2021, 14:22

Ha Willy, draait de bak nog steeds?

Willy

Bericht door Willy » 16 sep 2021, 22:17

Hallo Jordy,

Niet echt, jammer genoeg. In mijn openingsbericht gaf ik aan dat ik wel Regenboogvissen wilde houden. Na meer dan 30 jaar cichliden gehouden te hebben, leek het me leuk om terug te keren naar een oude liefde van me.

Dat is uitgelopen op een grote teleurstelling. Ik heb ongeveer alle aquariumzaken bezocht in een straal van 30 km rond mijn woonplaats en de resultaten zijn ronduit bedroevend. Slecht op kleur, misvormd, kruisingen. Ik heb nog geen vissen gezien die ik zou willen kopen.

Een half jaar geleden heeft mijn schoonzoon me naar een paar zaken verder weg gebracht. Ik was toen niet tevreden over het aanbod maar achteraf was dat beter van kwaliteit.

Er zijn kwekers die waarschijnlijk goede kwaliteit bieden, maar de kwekers die ik benaderde, hadden de verkoop stilgelegd vanwege Corona. Begrijpelijk natuurlijk. Ik behoor zelf tot de risicogroepen en ik reis dus niet met het openbaar vervoer. Mijn dochter en schoonzoon willen me met alle plezier een keer naar een kweker brengen zodra de verkoop weer begint, maar ik wil ze zo min mogelijk lastigvallen.

Wat niet hielp, was de bruine algenplaag die ineens ontstond en - niet gelogen - een explosie van letterlijk tientallen libellenlarven. Waar die nu vandaan kwamen? Met planten meegekomen eieren of zou een libelle eieren hebben gelegd in mijn aquarium? Ik heb geen idee.

Een lang verhaal dus, sorry daarvoor, maar het aquarium staat nog leeg.

Groet,

Willy

Jordy

Bericht door Jordy » 17 sep 2021, 07:58

Wat vervelend Willy!
Het is de ene horde na de andere maar waar een wil is is een weg en hoewel geduld soms lastig opbrengen is in de hobby (ben ik ook schuldig aan) loont het vaak wel :-D

Plaats reactie