Idee voor vierkant aquarium oerverzone

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
Taita

Idee voor vierkant aquarium oerverzone

Bericht door Taita » 30 mei 2020, 09:03

Het lijkt me mooi om Tropheus te houden en andere soorten van de oeverzone. Ik weet dat Tropheus niet makkelijk is en dat je een groot aquarium moet hebben. Maar ik heb in onze kamer is geen wand langer dan 1,6 meter. Onze kamer is wel groot en licht, dus heb ik een ander idee opgevat: een vierkant aquarium. Ik zie niet veel mensen met een dergelijk aquarium, maar heb er toch een topic op dit forum over gevonden:
https://www.tanganyika.nl/plein/viewtop ... 7&start=60

Ik wil het aquarium nog iets groter maken. Ik denk aan 140x140x60 cm. Hieronder een schetsje.
aquacube.jpg
aquacube.jpg (28.05 KiB) 638 keer bekeken
Het aquarium komt voor een raam dat ik kan afsluiten met een rolluik in de zomer. In de winter lijkt me het licht welkom voor de algengroei. De bak wordt met een rotswand ingedeeld in drie 'kamers' . De vissen kunnen de bak dus niet overzien en zwakkere exemplaren kunnen op deze manier onopgemerkt blijven. Er worden enkele doorgangen (de pijlen) gemaakt waar in het nauw gedreven vissen kunnen ontsnappen. Verder wordt de bak ruim voorzien van stenen, maar ook zandbodems voor zandhappers. De bak is van drie zijden te bekijken en staat relatief rustig. Qua filtering denk ik aan een grote bioloog onder de bak. Overloop en techniek kunnen mooi in de centrale rotswand.

Ik ben benieuwd naar jullie mening over een dergelijk concept en met name of dit geschikt is voor een grote groep Tropheus. Alle suggesties of aandachtspunten zijn welkom.

MPS

Re: Idee voor vierkant aquarium oerverzone

Bericht door MPS » 30 mei 2020, 11:06

Het is een interessant idee. Mocht je dit echt gaan uitvoeren dan hoor/lees ik graag je ervaringen (met foto's natuurlijk :mrgreen: )

Ik heb 4 opmerkingen over dingen waar je op moet letten:
1 - Het raam. Is het een raam aan de noordzijde van het huis? Als het een raam is op het zuidoosten, zuiden of zuidwesten dan zul je het rolluik permanent dicht moeten houden, ook in de winter, anders is je bak binnen no-time volledig groen (en dan voornamelijk het glas).
2 - 140x140 is een flink bodemoppervlak en ik vraag me af of je met 60 cm diepte wel overal bij kunt komen voor schoonmaak (afzuigen van uitwerpselen etc.).
3 - De rots wandjes in je tekening zijn heel erg smal. Gaat dit stabiel staan? Vastkitten lijkt me essentieel, anders stort op een gegeven moment de hele rotswand in, met alle gevolgen van dien.
4 - De vissen. Tropheus wil rotsen op de bodem, zandhappers willen zand op de bodem. Dit kun je niet combineren in een bak van deze afmetingen (zeker niet gezien de aparte vorm en de geplande inrichting). Dan zal een van de twee altijd een inrichting hebben die niet volledig toegespitst is op de soort. Dus kies voor 1 van de 2 en generereer daar een visbestand omheen met dieren die (grotendeels) hetzelfde willen qua inrichting.
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist

svl

Bericht door svl » 30 mei 2020, 13:05

Dit project ga ik ook volgen .
Heb ook al eens met dit idee van formaat gespeeld .
Ik ben het ook eens met de punten van MPS .
Waar je volgens mij ook nog aan moet denken is hoe je de uitstroom of uitstromen van je filter gaat plaatsen om overal een goede watercirculatie te verkrijgen gezien de diepten van 140 .
Stromingspompen helpen hierbij ook natuurlijk .

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 30 mei 2020, 19:29

Mss is tropheus met callochromis.
Voor meeste zandhappers zullen de tropheus te druk zijn denk ik. Teveel dag of zonlicht komt ook niet goed volgens mij. Teveel alg en waarschijnlijk zweefalg is mijn
Ervaring. Succes.

Taita

Bericht door Taita » 30 mei 2020, 19:57

MPS schreef:
30 mei 2020, 11:06
Het is een interessant idee. Mocht je dit echt gaan uitvoeren dan hoor/lees ik graag je ervaringen (met foto's natuurlijk :mrgreen: )

Ik heb 4 opmerkingen over dingen waar je op moet letten:
1 - Het raam. Is het een raam aan de noordzijde van het huis? Als het een raam is op het zuidoosten, zuiden of zuidwesten dan zul je het rolluik permanent dicht moeten houden, ook in de winter, anders is je bak binnen no-time volledig groen (en dan voornamelijk het glas).
2 - 140x140 is een flink bodemoppervlak en ik vraag me af of je met 60 cm diepte wel overal bij kunt komen voor schoonmaak (afzuigen van uitwerpselen etc.).
3 - De rots wandjes in je tekening zijn heel erg smal. Gaat dit stabiel staan? Vastkitten lijkt me essentieel, anders stort op een gegeven moment de hele rotswand in, met alle gevolgen van dien.
4 - De vissen. Tropheus wil rotsen op de bodem, zandhappers willen zand op de bodem. Dit kun je niet combineren in een bak van deze afmetingen (zeker niet gezien de aparte vorm en de geplande inrichting). Dan zal een van de twee altijd een inrichting hebben die niet volledig toegespitst is op de soort. Dus kies voor 1 van de 2 en generereer daar een visbestand omheen met dieren die (grotendeels) hetzelfde willen qua inrichting.
Bedankt voor jullie reacties. Het is nog maar een idee en als ik het oppak dan pas later dit jaar omdat ik nog met mijn Juwel 450 bezig ben. T.a.v. je opmerkingen:
1. Het raam staat op het westen maar in een nis van 1,5 meter diep. Er komt een uurtje direct zonlicht door en de rest van de tijd ligt het in de schaduw. Misschien is het beter die raamzijde zwart te maken of daar nog een rotswand te maken. zodat er geen direct zonlicht in de bak kan komen.
2. Omdat de bak van drie zijden te benaderen is valt de reikwijdte mee en is vergelijkbaar met een bak van (140/2=) 70 breed en 60 diep
3. De rotswandjes zijn aan de oppervlakte smal maar kunnen onderop breder zijn. Het is ook mogelijk op sommige plaatsen een overhangende rots te simuleren en aan de andere kant een geleidelijk aflopend talud. De wand kan gemaakt worden van epoxy met een wapening of een sandwich van piepschuim met tegellijm met daarover epoxy. Het is natuurlijk niet mooi om dunne wand vlak voor een hoek te zetten. Juist daar zal de wand verbreed/afgerond worden. Op die plaats is een overhangende rots ook interessant.
4. Ik begrijp de verschillende eisen, maar gezien de grootte van de bak dacht ik één van de 'kamers' met een groter deel zand te bekleden zodat de Xeno's een eigen plekje hebben. Maar een dergelijk experiment zou later altijd nog kunnen.
svl schreef:
30 mei 2020, 13:05
Dit project ga ik ook volgen .
Heb ook al eens met dit idee van formaat gespeeld .
Ik ben het ook eens met de punten van MPS .
Waar je volgens mij ook nog aan moet denken is hoe je de uitstroom of uitstromen van je filter gaat plaatsen om overal een goede watercirculatie te verkrijgen gezien de diepten van 140 .
Stromingspompen helpen hierbij ook natuurlijk .
Watercirculatie is natuurlijk een aandachtspunt. Je zou het water in een U vorm kunnen laten stromen door het aan de ene kant af te zuigen en aan de andere kant (krachtig) te laten uitstromen. Het is ook mogelijk om iedere 'kamer' afzonderlijk af te zuigen uit te stromen. Zo'n stromingspomp is ook een overweging.

Ik ben benieuwd wat Tropheus kenners verwachten hoe een groep zich in deze bak gedraagt. Zullen ze makkelijk de hoek om zwemmen naar de volgende 'kamer' of ontstaan misschien verschillende groepen. Klopt mijn verwachting dat de zwakkeren in deze bak meer mogelijkheden hebben?

Een dergelijke bak is natuurlijk maatwerk en glas lijmen begin ik zelf niet aan. Hebben jullie tips voor bedrijven in het Noorden die het aquarium zouden kunnen maken. Ook voor de rotswand sta ik open voor suggesties.

WaterKip

Bericht door WaterKip » 30 mei 2020, 20:39

Niks aan de eerder genoemde opmerkingen toe te voegen.

Zou wel uitkijken met zwart verven en dat daar zonlicht op komt. Dat kan heel veel warmte op het glas geven en glas is niet vergevingsgezind als het te warm wordt. Zpu er eerder wat voor maken wat zwart is.

Over de inrichting kan ik je twee voorbeelden gevem van mijn bak. Die is 120x120 en 60xm hoog.

Inrichting 1 (Tanganyika)
Afbeelding

Inrichting 2 (Tanganyika)
Voor- en rechterzijde

Inkijk van de linkerzijde:

Inrichting 3 (Midden Amerika)

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 30 mei 2020, 21:09

Zelf heb ik weinig verstand van tropheus. Maar combineren met xeno's, lijkt mij niet een goed idee.
Vind zo een diepe bak, zoals je dus ziet bij waterkip, wel heel mooi. Ben benieuwd.

Taita

Bericht door Taita » 31 mei 2020, 13:05

WaterKip schreef:
30 mei 2020, 20:39
Niks aan de eerder genoemde opmerkingen toe te voegen.

Zou wel uitkijken met zwart verven en dat daar zonlicht op komt. Dat kan heel veel warmte op het glas geven en glas is niet vergevingsgezind als het te warm wordt. Zpu er eerder wat voor maken wat zwart is.
Hoi Edwin, bedankt voor je reactie. Eens met je opmerking over zwart. Misschien is een plaat piepschuim of radiator folie een oplossing.

Ik heb je topic over deze bak gevonden en wil graag wat meer van de bak zelf weten. Ik ben benieuwd naar het onderstel en de lichtkap en de afwerking. Heb je die zelf gemaakt? Wie heeft de bak geleverd?

WaterKip

Bericht door WaterKip » 31 mei 2020, 13:34

Onderstel is van staal. Kokers aan elkaar gelast en zwart geverfd. De bak en het onderstel komen bij Frank vandaan. Die heeft ook de bakken van Slavi geplakt.

De ombouw en lichtkap heb ik zelf gemaakt.

Taita

Bericht door Taita » 31 mei 2020, 21:39

WaterKip schreef:
31 mei 2020, 13:34
Onderstel is van staal. Kokers aan elkaar gelast en zwart geverfd. De bak en het onderstel komen bij Frank vandaan. Die heeft ook de bakken van Slavi geplakt.

De ombouw en lichtkap heb ik zelf gemaakt.
Heb je wat foto's van onderstel, lichtkap en ombouw? Ik zoek nu vooral praktische informatie.

WaterKip

Bericht door WaterKip » 31 mei 2020, 22:14

De enige foto's die ik heb staan in mijn topic.
Maar als je specifieke foto's wil kan ik ze wel maken. Roep maar wat je precies wil zien dan kijk ik even of ik ze deze week kan maken.

Taita

Bericht door Taita » 01 jun 2020, 07:27

WaterKip schreef:
31 mei 2020, 22:14
De enige foto's die ik heb staan in mijn topic.
Maar als je specifieke foto's wil kan ik ze wel maken. Roep maar wat je precies wil zien dan kijk ik even of ik ze deze week kan maken.
Graag foto's van filter, onderstel, lichtkap en ombouw. Alvast bedankt!

Plaats reactie