Marco's 100x70x50

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
MarcoVer

Marco's 100x70x50

Bericht door MarcoVer » 13 mei 2020, 11:00

De eerste stappen zijn gezet!

Ik heb een aantal offertes aangevraagd voor een bak met afmetingen rond de 80x60x45 (216l).
De offertes zijn voor een volglas aquarium met een RVS-onderstel, de afwerking en lichtbak etc. wil ik zelf gaan doen. Of tenminste, met de hulp en het technische inzicht van vrienden en familie :-D

Afhankelijk van wat ik overeen kom qua afmetingen, wil ik hier een leuk visbestand in zetten.
Zoals eerder in een ander topic besproken, worden dit dus helaas geen zandcichliden...
Waarschijnlijk komen er L. caudopunctatus in, wat betreft andere bewoners sta ik open voor suggesties!

Ik zal hier de ontwikkelingen bijhouden en hopelijk binnen aanzienlijke tijd foto's plaatsen van de bak!
Laatst gewijzigd door MarcoVer op 24 mei 2020, 12:23, 2 keer totaal gewijzigd.

MPS

Re: Marco's 80x60x45

Bericht door MPS » 13 mei 2020, 17:17

MarcoVer schreef:
13 mei 2020, 11:00
De eerste stappen zijn gezet!

Ik heb een aantal offertes aangevraagd voor een bak met afmetingen rond de 80x60x45 (216l).
De offertes zijn voor een volglas aquarium met een RVS-onderstel, de afwerking en lichtbak etc. wil ik zelf gaan doen. Of tenminste, met de hulp en het technische inzicht van vrienden en familie :-D

Afhankelijk van wat ik overeen kom qua afmetingen, wil ik hier een leuk visbestand in zetten.
Zoals eerder in een ander topic besproken, worden dit dus helaas geen zandcichliden...
Waarschijnlijk komen er L. caudopunctatus in, wat betreft andere bewoners sta ik open voor suggesties!

Ik zal hier de ontwikkelingen bijhouden en hopelijk binnen aanzienlijke tijd foto's plaatsen van de bak!
Succes ermee!

Wat betreft de bewoners: 80 cm kantlengte is heel gelimiteerd. Je zult je echt moeten beperken tot maximaal 2 soorten territoriale vissen. Dus L. caudopunctatus en nog een kleine rotsbewoner (bijvoorbeeld een van de kleinere Julidochromissoorten (J. ornatus, J. dickfeldi of J transcriptus (niet J. transcriptus gombe, dit is namelijk geen J. transcriptus maar een J. marlieri die in de handel altijd verkeerd genaamd is))).
Daarnaast wellicht een klein groepje Synodontis lucipinnis, maar dan zit je bak echt vol.
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist

tretofan

Bericht door tretofan » 13 mei 2020, 21:21

Ik zou in 80cm zelfs maar voor 1 soort kiezen.
Hooguit een meervalletje erbij.
80 cm is erg klein (no disrespect intended Marco) en aangezien de meeste Tanganyikanen een redelijk territorium ambiëren, blijft er in een dergelijke bak, naar mijn mening, weinig plek over voor 2 soorten cichliden.
En aangezien Synos toch minimaal met z'n vijven moeten worden gehouden... :wink:
Eens een Tanganyikafreak, altijd een Tanganyikafreak!

svl

Bericht door svl » 13 mei 2020, 21:26

hou ons op de hoogte .
Denk zeker goed na over het visbestand en als je iets in gedachten hebt plaats het hier dan om na te vragen of het kan .
Beter voorkomen dan genezen .
En zeker foto's posten , altijd leuk om te zien .
160x60x60 eretmodus kasanga

MarcoVer

Bericht door MarcoVer » 14 mei 2020, 11:04

Dank voor de reacties en suggesties!
Ik heb geen haast met beslissen. Wie weet kom ik tegen de tijd dat de bak er is wel iets tegen waar ik helemaal weg van ben.
Met mijn eigen ervaring met soorten, literatuur en informatie hier op het forum ben ik ervan overtuigd dat ik tot een gezond en haalbaar bestand kan komen :wink:

Meervallen heb ik niks mee en de intentie is ook zeker niet om de bak helemaal vol te gooien met vissen. Het leukst lijkt me om een soort te houden die niet heel 'standaard' is, afhankelijk van het aanbod en wat ik mogelijk acht in de bak. Dat zal de tijd leren.

Momenteel twijfel ik ook weer heel erg om gewoon een standaard meter-bak te nemen omdat ik het idee heb dat hier de mogelijkheden (letterlijk) wat ruimer zijn. Zoals je misschien al begrijpt ben ik er nog helemaaaal niet uit :lol: wordt vervolgd!

MarcoVer

Re: Marco's Maatwerk-Aquarium

Bericht door MarcoVer » 16 mei 2020, 12:14

Momenteel ben ik in gesprek met een lokale aquariumbouwer.

Ik twijfel tussen een bak van 80x60x50,100x60x50 en 100x70x50. Voor de laatste 2 aquaria wordt respectievelijk €225 en €255 gevraagd, wat ik erg schappelijk vind.

Het frame is waar ik momenteel erg over twijfel. Deze aquariumbouwer levert bij voorkeur RVS inox onderstellen willens de kwaliteit en betrouwbaarheid. Voor een dergelijk onderstel wordt echter tussen de €400-500 gevraagd en daar schrok ik nogal van! Er wordt aangegeven dat het leveren van een eenvoudig stalen frame wel mogelijk is, maar bij hen niet de voorkeur heeft omdat dit het onderhoud over de jaren heen doet vermoeilijken.

Ik was onder de indruk dat een eenvoudig stalen frame het aquarium en inhoud prima kan houden, echter na het verhaal van de verkoper weet ik niet meer wat ik moet denken. Ik heb niet heel veel kennis betreft techniek en de bouwkundige elementen, dus mocht er iemand hier zijn die hier verstand van heeft dan ontvang ik graag advies!

Ik ben van plan met een potfilter te gaan werken, en niet met een bioloog. Als het bezwaar van de verkoper waterdamp en condensatie is, dan lijkt mij dat met een potfilter niet van toepassing. Of zijn jullie van mening dat bij een dergelijke bak een bioloog of vorm hierop wel nodig is?

Kortom, in dit gedeelte van het aquariumhouden ben ik vrijwel een leek. Dit project vind ik al erg leerzaam en leuk, maar ik baseer mijn beslissingen onderweg liever op de ervaringen en adviezen van experts.

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 16 mei 2020, 14:45

Ik zou voor tanganyika voor de grootste bak gaan. :-D
Ik heb ook rvs of inox onderstellen. Gewone zijn ook meer dan stevig genoeg, maar inox is wel veel mooier en onderhoudsvrij. Ik koop ze in nederland bij iemand die ze zelf maakt en voor minder dan helft van de prijs verkoopt.

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 16 mei 2020, 20:12

Je hebt geen ruimte voor 120x80x70?
Die van mij mag voor een prikkie weg. Inclusief zeer robuust stalen frame.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

svl

Bericht door svl » 16 mei 2020, 22:26

ik zou voor de 100 x 70 x 50 gaan of als het kan die van Slavi overnemen .
van stalen frame's ken ik niet zoveel maar de gewone zullen het ook houden mits de geschikte kokerdiktes worden gebruikt .
Ook al eens nagedacht over een interne filter ?
160x60x60 eretmodus kasanga

MarcoVer

Bericht door MarcoVer » 17 mei 2020, 16:57

Slavi schreef:
16 mei 2020, 20:12
Je hebt geen ruimte voor 120x80x70?
Die van mij mag voor een prikkie weg. Inclusief zeer robuust stalen frame.
Thanks voor het aanbod! Prachtig formaat, maar dat ga ik hier echt niet normaal kwijt kunnen. Mooi voor wanneer ik verhuis naar een grotere woning, maar dat zit voorlopig nog niet in de planning. :wink:
svl schreef:
16 mei 2020, 22:26
ik zou voor de 100 x 70 x 50 gaan of als het kan die van Slavi overnemen .
van stalen frame's ken ik niet zoveel maar de gewone zullen het ook houden mits de geschikte kokerdiktes worden gebruikt .
Ook al eens nagedacht over een interne filter ?
Intern filter heb ik inderdaad over nagedacht, maar wil ik in een bak van dit formaat niet doen. Heb alle bodemoppervlakte nodig die ik kan krijgen! Wil er ook graag een mooie achterwand in, dus extern filteren heeft momenteel mijn voorkeur :-D

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 17 mei 2020, 21:20

Ik zou voor een dunne achterwand gaan. Er bestaan mooie die amper 2 a 3 cm dik zijn

MarcoVer

Bericht door MarcoVer » 19 mei 2020, 15:29

Inmiddels heb ik een offerte binnen die ik erg interessant vind.

Aquarium van 100x70x50 met 10mm glasdikte
Aluminium onderstel 100 x 70 x 67,5 cm

Bij de Maanvis in Nijmegen. Voordat ik hier op in ga, nog even hier checken. Bovenstaande combi moet lukken qua stevigheid toch?
Aangezien dit mijn eerste ervaring met maatwerk is weet ik niet goed waar ik op moet letten bij de aanvraag :lol: :lol:

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 19 mei 2020, 18:57

Ze gaan echt geen aquarium en onderstel verkopen die niet stevig zijn. Maak je geen zorgen. Ze weten wel wat ze verkopen.

MarcoVer

Bericht door MarcoVer » 19 mei 2020, 20:27

Vind het ergens wel spannend om zo’n aankoop te doen waar ik het fijne niet van weet. Maar daar heb je een goed punt :lol: :P :lol:

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 19 mei 2020, 21:08

Als je meer wilt weten gewoon vragen aan de verkoper. Voldoende informatie geven is wel het minimale wat je mag leveren aan service.
Er vanuit gaan dat het wel goed is zou ik zeker nooit doen. Wat is bijvoorbeeld de afmeting en dikte van de framebuizen?
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Plaats reactie