De 130x50x50 van MPS

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
MPS

De 130x50x50 van MPS

Bericht door MPS » 28 dec 2019, 17:34

Voor mijn terugkeer naar Tanganyika's (zie ook http://www.tanganyika.nl/plein/viewtopi ... =9&t=17923) ) leek het me leuk om een topic bij te houden om de voortgang te documenteren.

Vandaag zijn de laatste bewoners van de Zuid Amerika biotoop opgehaald, behalve de Hyphessobrycon robertsi (maar die zijn verhuisd naar de 60 cm bak die ik nog had staan voor quarantaine/noodgevallen).

Daarna is de bak helemaal leeg gegaan (hout en stenen eruit en toen bleek er in de schuur nog een 10 kg breukstenen te liggen van mijn vorige Tanganyika aquarium. Dus die heb ik er maar gelijk ingedaan, zie ondertstaand resultaat...

Een goed begin is het halve werk, toch?
Afbeelding

De Zuid Amerikaanse planten gaan na de kerstvakantie naar het aquarium op mijn werk.

De volgende stap is natuurlijk de aanschaf van een flinke lading breukstenen.

Verder resten mij nog twee dilemma's:
1- LED vs TL verlichting. Ik hoor graag ervaringen van anderen met LED voor Tanganyika's. IK heb zelf alleen ervaring met TL (altijd 1 Grolux en 1 Daylight (wit)). Die ervaring is zeer positief, maar uit allerlei bronnen hoor ik wel dat LED de toekomst heeft....
2- De achterwand. Op de bovenstaande foto is goed te zien dat de achterwand mooi bruin bealgd is. Echter de originele kleur van de achterwand is grijs (zoals te zien tussen de instroom van de pomp en de verwarming). Dat grijs past natuurlijk veelbeter bij de stenen. Dus ik overweeg nu om de achterwand algenvrij te maken om daarna dan de stenen en de achterwand tegelijkertijd te laten bealgen. Als alternatief kan ik de achterwand ook laten voor wat hij is, want die algen zijn in een Tanganyika aquarium zeker niet ongewenst.
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist

WaterKip

Re: De 130x50x50 van MPS

Bericht door WaterKip » 29 dec 2019, 10:16

Ik zou zelf de achterwand lekker onder de alg laten zitten. Hou zelf wel van een mooi algentapijt. Maar snap ook dat je vers wil beginnen. Over een jaar zie je het verschil niet meer.

Gebruikte vroeger ook grolux en heb ook de truelight daglichtlampen gehad. Inmiddels gebruik ik de led verlichting van kitelight. Ben daar zeer tevreden over. Ik heb smd (wit licht) en rgb (kleurenspectrum) als losse strips. Nu hebben ze combi strips waar beide leds in verwerkt zitten. Heb ook verlichting van HVP en JMB ledstrips gezien ook mooi licht en degelijk spul.

Wat je ook kan doen is je TL buis vervangen voor een LEDtube. Kun je dezelfde armatuur gebruiken.

Erwin8
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Erwin8 » 29 dec 2019, 10:25

"Wat je ook kan doen is je TL buis vervangen voor een LEDtube. Kun je dezelfde armatuur gebruiken." 👍
http://www.tanganyika.nl/

Aquarium 2.50mLx0.80mbr x 0.67m waterstand
Rek met 6 x Aquarium 110 x 50 x 42 (H) cm, waarvan 2 gedeeld door 2.

WaterKip

Bericht door WaterKip » 29 dec 2019, 10:30

Erwin8 schreef:
29 dec 2019, 10:25
"Wat je ook kan doen is je TL buis vervangen voor een LEDtube. Kun je dezelfde armatuur gebruiken." 👍
Kleine aanvulling. Niet elke armatuur werkt met een ledtube.

MPS

Bericht door MPS » 29 dec 2019, 18:50

Dank voor de suggestie. Ik zal eens naar LEDtubes kijken. :)
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist

WaterKip

Bericht door WaterKip » 29 dec 2019, 20:14

Als je voor kleurnummer 965 gaat heb je daglicht met kleur 6500 Kelvin.

MPS

Bericht door MPS » 30 dec 2019, 20:10

Het grote voordeel van twee weken vakantie is dat je dan gelijk door kunt pakken als je een idee hebt.... :D

Dus vandaag geprobeerd om grijze breuksteen te vinden. Pas bij de derde Intratuin had ik succes. Iets meer dan 100 kilo, met enkele redelijk grote stenen.

Gelijk een eerste opzet gemaakt van een keienbak. Ik moet zeggen dat ik een beetje uit vorm ben met keien stapelen. Ik ben er nog niet helemaal tevreden over, maar goed, het is ook al weer een tijdje geleden dat ik stenen gestapeld had...

Afbeelding

De planten links zijn tijdelijk. Die gaan volgende week de bak uit. Daarvoor in de plaats wil ik vallisneria planten (in dezelfde hoek).
Ik ben nog niet helemaal tevreden met de kleine stenen midden bovenin. Wellicht zouden die laag in de bak moeten liggen. En rechts bovenin ziet er wel echt gestapeld uit. Maar daar zit de aanzuig van de pomp en de verwarming achter en die wou ik goed verbergen.

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 30 dec 2019, 20:28

Heb je al vissen gekozen? Want dat moet je eerst doen. De stenen zouden er iets natuurlijker uitzien als ze niet allemaal een gelijkaardige grote hebben. Mss wat meer afwisseling. Ben verder benieuwd hoe het verder verloopt

MPS

Bericht door MPS » 30 dec 2019, 20:46

paulcourtial schreef:
30 dec 2019, 20:28
Heb je al vissen gekozen? Want dat moet je eerst doen.
Ik heb het wel ongeveer in mijn hoofd. Voornamelijk rotsbewoners. In elk geval geen zandhappers. Dus daarom een flinke lading steen.

Het zal iets worden in de richting van:
8-12 P. brieni
koppel Julidochromis
solo N tretocephalus
koppel Altolamprologus (of andere rotsbewoner of mogelijk een koppelvormende slakkenhuiscichlide)
groepje S. lucipinnis

paulcourtial schreef:
30 dec 2019, 20:28
De stenen zouden er iets natuurlijker uitzien als ze niet allemaal een gelijkaardige grote hebben. Mss wat meer afwisseling.
Dat is een goed punt van je. Ik ga het zowieso nog een keertje omgooien omdat ik niet geheel tevreden ben, en dat is dan zeker iets wat ik mee zal nemen.

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 30 dec 2019, 21:01

Zelf heb ik niet veel verstand van rotsbewoners. Wel is het goed om te zeggen wat je bedoeling is. Zo kunnen anderen beter oordelen en raad geven. Vraag me af of het niet beter is om 2 of meerdere apparte hopen stenen te hebben. Zodat de vissen een betere afscheiding hebben als territorium. Maar ben geen kenner van rotsbewoners. Zullen anderen hier veel beter weten.
Het alvast het best om nu al alles uit te zoeken en te bepalen, zodat je nadien niet voortdurend moet zitten rommelen in je bak. Das minder leuk voor de vissen he. Succes

MPS

Bericht door MPS » 30 dec 2019, 21:30

paulcourtial schreef:
30 dec 2019, 21:01
Vraag me af of het niet beter is om 2 of meerdere apparte hopen stenen te hebben. Zodat de vissen een betere afscheiding hebben als territorium.
In mijn ervaring maakt dat helemaal niets uit. Ik heb in het verleden in deze bak ook Tanganyika's gehouden en toen dezelfde gedachte als jij gehad en netjes 2 stapels gemaakt om de territoria te scheiden. Maar toen kozen beide soorten rotsbewoners (N. buescheri en J. ornatus) precies dezelfde stapel uit en en kozen holen uit die zo'n 10 cm recht boven elkaar zaten... :lol:

Bijkomend nadeel van twee aparte stapels vond ik ook dat dat er helemaal zo gestapeld uit zag...

MPS

Bericht door MPS » 30 dec 2019, 21:42

Misschien wel leuk om te illustreren hoe de bak er vroeger met Tanganyika's heeft uitgezien. Ik heb even zitten spitten in mijn foto's op de laptop.
Die eerste is waar de N. buescheri en de J ornatus uiteindelijk beiden in de rechter steenstapel zaten...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 30 dec 2019, 22:09

Lekker verder maar wat experimenteren met stenen leggen...inrichting kan veel beter dan dit.
Nu is het een zandbodem met wat stenen opgestapeld.
Maar je hebt de bak al vol met water, dan verandert er waarschijnlijk niets meer.
300x220x95
No lift...like an airlift.

WaterKip

Bericht door WaterKip » 30 dec 2019, 23:55

Denk dat de inrichting vast nog wel veranderd. Het aquarium vullen us nodig om het bestaande filter draaiende te houden.

De genoemde tip om verschillende formaten stenen te gebruiken is een goede. Daarbij heb ik ooit als tip gekregen dat kleine stenen van grote stenen afrollen in de natuur en dat probeer ik ook in het aquarium na te bootsen.

De inrichting nu lijkt op een soort muur met kieren. Een voordeel van meerdere stapels is dat je de vissen vaker zult zien. Ze gaan dan van de ene stapel naar de ander. In de grote muur kunnen ze zich permanent verstoppen.

Voor de brieni's zou ik tot aan het wateroppervlak een steen zetten die ook als zichtbreker dient. Dan kunnen vrouwtjes met een bekje vol zich verstoppen voor de man die aandringt.

MPS

Bericht door MPS » 31 dec 2019, 00:14

WaterKip schreef:
30 dec 2019, 23:55
Denk dat de inrichting vast nog wel veranderd. Het aquarium vullen us nodig om het bestaande filter draaiende te houden.
Klopt voor beide statements... :)
WaterKip schreef:
30 dec 2019, 23:55
De inrichting nu lijkt op een soort muur met kieren. Een voordeel van meerdere stapels is dat je de vissen vaker zult zien. Ze gaan dan van de ene stapel naar de ander. In de grote muur kunnen ze zich permanent verstoppen.

Voor de brieni's zou ik tot aan het wateroppervlak een steen zetten die ook als zichtbreker dient. Dan kunnen vrouwtjes met een bekje vol zich verstoppen voor de man die aandringt.
Bedankt voor je suggesties. Ik ga dan toch proberen 2 natuurlijk uitziende stapels te maken... :)

Plaats reactie