Er zwemmen nog maar 2 cyps, beide Kitumba mannen. Het juiste voer doet wonderen. Na tig verschillende soorten geprobeerd te hebben, waaronder vele soorten diepvries en granulaat in alle korrelgroottes, blijken spirulina vlokken de juiste keuze. Op de rest kwijnen ze langzaam weg.
In tegenstelling tot een jaar geleden floreren ze nu zoals je kunt zien op de video. Dat brengt ook gelijk een probleem met zich mee want het zijn enorme etters.
Maar waar de Alto's, burtoni's en sp. Red zich met name met elkaar bemoeien richt de agressie van de Kitumba's zich ook op deze andere soorten. Zelfs de Julidochromis wordt lastig gevallen tussen zijn eigen rotsen. En dan is zo'n ielig visje vanwege zijn snelheid toch opeens een geduchte tegenstander.

Nu heb ik 3 opties:
1. Uitvangen, maar dat lukt niet zonder de hele bak op zijn kop te zetten. Daar heb ik nu echt geen zin in en het doet de andere vissen ook geen goed.
2. Kitumba's toevoegen. Bijvoorbeeld 10 stuks (4/6 zodat de verhouding 6/6 wordt). Ze horen natuurlijk in een groep maar erbij zetten wil ik eigenlijk niet omdat ik nog niet weet hoe de bak eruit gaat zien met de sp. Red jongen. Ik ben bang dat de bak te vol wordt. Aan de andere kant zullen ze in een groep zich bezig houden met elkaar en de rest met rust laten.
3. Ik laat het zo en wacht af hoe het zich ontwikkelt. En dan hopen dat ze geen vissen dood pesten.

Dit is het huidige bestand:
1 x Petrochromis sp. Red (1m) + binnenkort 10 jongen van circa 6cm
9 x Altolamprologus compressiceps (4m/5v)
8 x Astatotilapia burtoni (3m/5v)
7 x Synodontis tanganicae (3m/4v)
6 x Lamprologus multifasciatus (1m/5v met jongen)
3 x Julidochromis marksmithi (1m/2v)
2 x Cyprichromis leptosoma Kitumba (2m)