Berekening gewicht aquarium incl. inhoud en toebehoren

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Baars

Re: Berekening gewicht aquarium incl. inhoud en toebehoren

Bericht door Baars » 30 aug 2017, 12:50

Erwin8 schreef:
30 aug 2017, 12:27
Voor al diegenen die zich zorgen maken over de draagkracht van vloeren...
Kom je in de buurt van Utrecht ga dan eens langs bij café "'t Heen en Weer " - Donkere Gaard 13, 3511 KV Utrecht,

kijk naar het plafond, zeer dunne fijne balkjes met een houten vloer er op. Heel het cafeetje trilt als er zwaar vervoer voorbij komt. Vraag dan eens om het aquarium te mogen zien....

Je zal je in de toekomst geen zorgen meer maken, :) .

Heel toevallig toen we over de veranderingen van het forum aan het praten waren kwam ik op het idee tegen Bart dit te vertellen. Hij was er ook al eens geweest, kon bijna ook niet geloven wat een zee van water dit plafond kon dragen...
Ik ben hardstikke benieuwd hiernaar en wil wel zien/weten hoeveel gewicht dit plafond draagt....maar dan nog ken ik de technische staat/gegevens niet van café "t heen en weer" en denk ik niet dat het verantwoord is om op deze manier te vergelijken. Er spelen namelijk heel wat technische zaken een rol, om maar enkele op te noemen:

-Dikte/soort balken - een balk van 9 cm is niet een balk van 17 cm bijv.
-Ruimte die er tussen de balken zit
-Andere zaken die op de balken geplaatst zijn ( bijv. een zware boekenkast etc.)
-En niet te vergeten de staat van de balken, als de balken (in mijn geval) boven een vochtige bodem zitten en er sprake kan zijn van balken die aan het rotten zijn....

Zoals je ziet spelen er meerdere zaken een rol, je kan dus absoluut niet het ene huis/pand met het andere vergelijken.

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 01 sep 2017, 08:07

Mijn oude Utrechste huis moest 1200 kg dragen, en dat kon. Maar de hele boel veerde aardig mee als ik langs liep.
Mijn huidige huis heeft bij nadere inspectie (oude deel- zonder bak) een serie deels rotte balken. Niet heel fijn.

Grooste risico bij een instabiele vloer is niet dat het aquarium er doorheen zakt, maar dat het glas ongezonde torsiekrachten te verduren krijgt.

Het aquarium waar Erwin op doelt heb ik ook eens gezien: dat is wel een acrylbak, dus dat scheelt misschien wat qua torderen. Maar het illustreert dat er met een beetje lef ook best wat goed kan gaan. Hoe dan ook, het is best belangrijk om in je afweging mee te nemen wat je verzekering er van vindt, en of je benedenburen hebt. ;-)

Baars

Bericht door Baars » 02 sep 2017, 23:08

Bart schreef:
01 sep 2017, 08:07
Hoe dan ook, het is best belangrijk om in je afweging mee te nemen wat je verzekering er van vindt, en of je benedenburen hebt. ;-)
De verzekering wil meer geld zien en de benedenburen hebben geen zwemdiploma...... "probleem gevalletje?" :lol:

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 03 sep 2017, 12:34

Dat wordt een beetje een moeilijk verhaal...

Er rest je niet veel anders dan de planken van de vloer te trekken om te zien waar je draagbalken in muur rusten, en in welke staat ze zijn.

Je zou de vloer nog kunnen verstevigen door er nieuwe balken tegenaan te schroeven en dwarsverbindingen te maken met naastgelegen balken (ook buiten het draagvlak van je bak). Zo vergroot je de stijfheid van je vloer. Verdeel dan onder je bak het gewicht zoveel mogelijk door de bak niet op poten, maar een staalconstructie zetten die op de ribben rust. En dat geheel weer op een lekker dikke betonplex plaatsen.

Het kan helpen om de benedenburen warm te laten lopen voor de aquariumhobby. Dat vergroot het incasseringsvermogen. :mrgreen:

Baars

Bericht door Baars » 05 sep 2017, 20:56

Bart schreef:
03 sep 2017, 12:34
Dat wordt een beetje een moeilijk verhaal...

Er rest je niet veel anders dan de planken van de vloer te trekken om te zien waar je draagbalken in muur rusten, en in welke staat ze zijn.

Je zou de vloer nog kunnen verstevigen door er nieuwe balken tegenaan te schroeven en dwarsverbindingen te maken met naastgelegen balken (ook buiten het draagvlak van je bak). Zo vergroot je de stijfheid van je vloer. Verdeel dan onder je bak het gewicht zoveel mogelijk door de bak niet op poten, maar een staalconstructie zetten die op de ribben rust. En dat geheel weer op een lekker dikke betonplex plaatsen.

Het kan helpen om de benedenburen warm te laten lopen voor de aquariumhobby. Dat vergroot het incasseringsvermogen. :mrgreen:

Bedankt voor de tips en het meedenken!

Dat van de benedenburen (en verzekering) was trouwens een grap :lol: maar ondanks de grap, neem ik het (gewicht e.d) zeker wel serieus!

de ware

Bericht door de ware » 06 sep 2017, 08:19

Je kan de benedenburen proberen overtuigen dat paaldansen een toffe hobby is. Eens ze daarvan overtuigd zijn stel je gewoon voor dat jij bij hen een paal komt installeren, heb je meteen wat extra steun voor de bak. De foute muziek moet je er dan wel bij nemen. :lol:

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 06 sep 2017, 23:29

Baars schreef:
05 sep 2017, 20:56
Dat van de benedenburen (en verzekering) was trouwens een grap :lol: maar ondanks de grap, neem ik het (gewicht e.d) zeker wel serieus!
:mrgreen:
Maar neem je verzekering ook serieus. Mijn verzekering nu dekt zelf glasbreuk van de bak + gevolgschade lekkage, en dat valt gewoon onder inboedel. Bij een wat instabiele vloer is breuk echt niet ondenkbaar, ik zou dus zeker even informeren. En als de verzekering OK is, laat dat dan even via de mail bevestigen.

de ware

Bericht door de ware » 07 sep 2017, 08:50

Ik weet niet hoe dat in Nederland zit maar bij ons (België) is inderdaad zowel glasbraak als waterschade standaard gedekt in de brandpolis.
Let wel, schade aan de woning louter door de lokale overbelasting (bvb gebarsten vloer) valt niet onder de brandverzekering.

Plaats reactie