Mengen van Zand (Inspiratie)

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
Baars

Mengen van Zand (Inspiratie)

Bericht door Baars » 23 apr 2017, 17:54

Beste mede liefhebbers,

N.a.v het lezen dat sommige mensen verschillende soorten zand in een aquarium gebruiken, om op deze manier
een bepaald (natuurlijk) resultaat te behalen.
Vroeg ik mij af of er hier mensen zijn op het forum die dat ook doen en of dat in bepaalde verhoudingen word gebruikt? (vb. filterzand 0,40 - 0,80 mm, gemengd met filterzand 0,71 - 1,25 mm en fijn rivierzand)

Het zou mooi zijn als het soort zand, verhoudingen en eventuele foto's om het resultaat te illustreren bij te voegen, zodat er een overzicht ontstaat van voorbeelden en op die manier er ook andere inspiratie mee kunnen op doen.

hieronder een aantal voorbeelden van het internet(waar ik overigens niet de gebruikte zand van weet):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nelus

Re: Mengen van Zand (Inspiratie)

Bericht door Nelus » 24 apr 2017, 02:06

Ik heb filterzand 0.4/0.8 gemengd met een klein beetje grind en loire zand. Echt maar een paar handjes omdat ik anders bang ben voor dichtslippen.
Met alleen het filterzand vind ik het net wat te klinisch ogen.

Gr. Nelus

Baars

Bericht door Baars » 24 apr 2017, 13:13

Nelus schreef:Ik heb filterzand 0.4/0.8 gemengd met een klein beetje grind en loire zand. Echt maar een paar handjes omdat ik anders bang ben voor dichtslippen.
Met alleen het filterzand vind ik het net wat te klinisch ogen.

Gr. Nelus
Allereerst bedankt voor je bijdrage!
Kun je een foto plaatsen van het resultaat en de bakmaat + hoeveelheden filterzand 0.4/0.8 die je heb gebruikt?
Dat zou erg gewaardeerd worden.

Nelus

Bericht door Nelus » 24 apr 2017, 14:06

Bakmaat is 130x50 maar de achterwand neemt flink wat ruimte in beslag. Heb 25 kilo gebruikt en dat was precies genoeg.

Afbeelding

Nelus

Bericht door Nelus » 24 apr 2017, 14:09

Afbeelding

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 24 apr 2017, 14:19

Nelus schreef:Bakmaat is 130x50 maar de achterwand neemt flink wat ruimte in beslag. Heb 25 kilo gebruikt en dat was precies genoeg.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding

Ziet er mooi uit!
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Baars

Bericht door Baars » 24 apr 2017, 17:46

Mooneater schreef:
Nelus schreef:Bakmaat is 130x50 maar de achterwand neemt flink wat ruimte in beslag. Heb 25 kilo gebruikt en dat was precies genoeg.

Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Ziet er mooi uit!
Wou ik net zeggen!
Je missie is dus geslaagd om het "klinische" eruit te halen ,dat was eveneens de opzet van deze topic, om inspiratie op te doen van medeliefhebbers die dit detail( natuurlijke ogende zand) mee hebben genomen in de inrichting.
Ik krijg de indruk dat dit een onderschat punt is (was ook bij mij eerst het geval) en lang niet door iedereen zwaar word gewogen, dus zeker de moeite waard om daar meer van te zien.

Nogmaals bedankt voor je bijdrage!
Hopelijk willen nog meer mensen hun ervaring delen...

Nelus

Bericht door Nelus » 24 apr 2017, 20:08

Thnx.

De bodem is niet helemaal naar mn zin. Vind rivierzand of metselzand mooier maar denk dat filterzand veiliger is wat betreft dichtslippen.
Nu is de bodem nog wel erg vers en na verloop van tijd gaat het er vaak wat natuurlijker uitzien.

Maar Baars nu ben ik ook benieuwd naar jou bodem.. ?

Baars

Bericht door Baars » 24 apr 2017, 22:48

Nelus schreef:Thnx.

De bodem is niet helemaal naar mn zin. Vind rivierzand of metselzand mooier maar denk dat filterzand veiliger is wat betreft dichtslippen.
Nu is de bodem nog wel erg vers en na verloop van tijd gaat het er vaak wat natuurlijker uitzien.

Maar Baars nu ben ik ook benieuwd naar jou bodem.. ?
Ik denk dat je met het spelen met licht ook wel ver komt, betreffende diepte creëren in het aquarium.
Op de foto ziet het zand er in ieder geval netjes en natuurgetrouw uit, mijn inziens.
Ik had graag ook wat willen plaatsen, maar deze topic heb ik mede gestart om ook wat inspiratie op te doen, aangezien ik eerst ook van die standaard (uit een zak) bodems had.
Momenteel ben ik bezig met een bak aan info verzamelen, v.w.b de inrichting/indeling, visbestand etc. etc. de bodem is daar ook een onderdeel van en ik probeer alles mee te nemen om uiteindelijk iets moois te realiseren...een hele lange adem dus (met hopenlijk een goed eind) :lol:
Uiteraard draait het niet alleen om mij, maar elke medeliefhebber die ook geïnteresseerd is in dit onderwerp en graag van andere wil leren.

Andere liefhebbers hebben dit (zand)pad ook al vast een keer of meer gelopen en wellicht als ze dit lezen, zullen ze ons alle een kijkje laten nemen naar hun eindresultaat op dit (zand) vlak.

Baars

Bericht door Baars » 24 apr 2017, 23:01

Door je ervaring te delen, laat je je werk ook is uit een andere oog bekijken, waardoor je complimenten krijgt voor het harde werk en/of tips krijgt om het nog meer te verfijnen. Kortom een win-win situatie (daar is een forum uiteindelijk voor).

Baars

Bericht door Baars » 12 jun 2017, 21:43

Tussen door nog even:
Ik had een aantal weken wat zand besteld via de firma Wildkamp.
Na een week had ik nog geen zand ontvangen, waardoor ik contact opnam met de firma.
In eerste instantie werd het door een van de medewerkers niet echt "netjes" c.q "klantvriendelijk" opgepakt, echter nadat een van de medewerkers het contact overnam, kan ik alleen maar positief zijn over de desbetreffende medewerker die namens de firma Wildkamp toch heel goed werk heeft verricht.

Ik heb namelijk twee zakken zand gratis opgestuurd gekregen, de vervolg zendingen gingen niet helemaal vlekkeloos, maar ik vind dit toch wel heel netjes en professioneel afgehandeld!
Deze medewerker verdient wat mij betreft een functie hogerop, aangezien hij namens Wildkamp heel goed werk heeft verricht!

Plaats reactie