Nieuwe bak 150x50x60

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
Maikel4603

Nieuwe bak 150x50x60

Bericht door Maikel4603 » 07 apr 2017, 21:55

Hallo

Heb sinds een jaartje ongeveer een tanganyika bak en jawel hoor, ik ga wat groter haha .
Heb nu een 1 meter bak en er komt de helft bij ..

Nu is mijn vraag , wat doet het meestal goed in zo een maat van bak .

En ik weet er staan genoeg voorbeelden op internet maar ik wil graag tips van het forum hier omdat er toch heel wat ervaring is hier :)

Gr maikel

David

Re: Nieuwe bak 150x50x60

Bericht door David » 08 apr 2017, 10:23

Mooi om te zien hoe de hobby naar meer smaakt. Qua visbestand is er heel veel mogelijk maar vooral niet allemaal tegelijk. Je moet dus keuzes maken. Ik zou beginnen bij je huidge visbestand, wat daarvan wil je zeker behouden, kijk dan vervolgens wat daar bij past in je bak en maak daar een keuze uit.

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 08 apr 2017, 13:08

Zo'n beetje alle soorten kan je wel kwijt in een 150 bak, alleen voor volwassen Frontosa's is het wat te klein.

Welke soort je als "hoofdsoort" kiest, bepaald dan wat je verder er nog bij kan zetten (als je bijv. E. kilesa kiest, dan geen dominante rotsbewoners, en geen algeneters / als je voor Tropheus kiest, dan liever geen grote rovers etc).

Succes!
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Maikel4603

Bericht door Maikel4603 » 09 apr 2017, 19:07

David en Mooneater bedankt voor jullie reacties !

Ik heb uit m'n bestaande bak alleen de altolamprologus calvus en tretocephalus over helaas..

M'n dickfeldi's is er eerst 1 van in het begin denk ik te veel opgejaagd door de ander en heeft het niet overleeft .de 2e is laatst helaas ook gestorven .

De pumillus waar ik er 10 van had hebben het een hele tijd goed gedaan alleen zijn die ook opeens na elkaar 1 voor 1 gestorven .miss omdat ze niet zo heel oud worden?

En heb er ook nog een tijdje 2 occies gehad waar ik er 1 van overhield , nog 2 x een 2e bijgehaald maar dat was ook geen succes .
Ze hadden het een beetje te veel aan de stok met de treto..

Ik heb de treto ook een tijdje in een andere bak gehouden om te kijken of het beter ging maar dat was niet echt het geval want de occies zijn helaas verleden tijd , jammer want ik vond 't hele leuke visjes .

Nu wil ik dus de calvus en de treto gewoon mee naar de grotere bak verhuizen .

Zou het een optie zijn om er een koppel telmatochromis burgeoni bij te plaatsen straks in de 1.50m bak ?
En dan miss nog een schooltje nigripinnis of leptosomas ?
Een kolonie similis of multi's , zou dat gaan icm de burgeoni ?

En moet ik bij de burgeoni er erg op Letten dat ie alleen plantaardig voedsel krijgt of ?
Want hoe ga je dat dan doen als de andere bewoners ander voedsel eten :)

Ik heb gelukkig nog even de tijd want ga het aquarium deze week ophalen zodat ik kan gaan beginnen met een achterwand te maken :)

Groeten !

NielsO

Bericht door NielsO » 09 apr 2017, 23:46

Groepje multis, koppel burgeoni, groepje (para)cyps en solo alto en treto moet prima kunnen hoor.

Ik gaf de burgeoni vroeger gewoon standaard voer en ze deden t goed, maar misschien dat wat plantaardiger voer beter is. De alto en treto gaan daar weer wat minder op.

Er zijn wel andere vervangers voor de burgeoni eventueel. Een trio l.boulengeri of een koppel n. caudopunctatus oid :)

Maikel4603

Bericht door Maikel4603 » 10 apr 2017, 19:11

he niels bedankt voor je reactie !

dat is fijn om te horen want las dat de burgeoni niet zo nauw kijkt met zijn/haar eten ..

de boulengeri of caudopunctatus zijn ook leuke visjes idd alleen komen die niet in botsing met de multies vanwege de schelpen?

en in zo een maat bak, gaan die multies net zolang door met jongen tot de hele bak er vol mee zit of zal dat wel meevallen met een paar rovers erin?

woensdag kan ik de bak op gaan halen :))

NielsO

Bericht door NielsO » 10 apr 2017, 19:21

Burgeoni broeden ook in schelpen hoor :wink:

Een goede inrichting is wel vereist. Maak een flink slakkenkerkhof aan 1 kant van de bak voor de multies en verspreid wat losse schelpen door de bak voor de andere soort, welke je ook kiest :)

Maikel4603

Bericht door Maikel4603 » 10 apr 2017, 19:31

o haha dacht dat t meer rotsbewoners waren...er zijn ook zoveel soorten tanganyika vissen :)

ah oke dus dat moet wel lukken dan .

iemand nog een suggestie voor leuke vissen bij dit bestand of ipv bijv de burgeoni of multies ?

mooie bak en hele mooie vissen heb je trouwens niels !

NielsO

Bericht door NielsO » 10 apr 2017, 20:00

Je zou een klein groepje n. caudopunctatus met de treto en calvus kunnen houden en evt wat (paracyps). Synodontis zijn ook leuk :)

Plaats reactie