200x100x70 cm 1400Liter aquarium

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Jan Oberink

Re: 200x100x70 cm 1400Liter aquarium

Bericht door Jan Oberink » 30 jun 2017, 14:16

Ik heb ook altijd gedacht dat Frontosa's alleen boven rotsen te vinden zouden zijn Art. Maar sinds ik de 3e editie van Ad Konings Tanganyika bijbel heb, twijfel ik daar toch wel aan. Op pagina 182 staat een foto van 2 Frontosa's bij Luagala point in Tanzania. Ze zwemmen boven de rotsen, maar in de achtergrond is een strook zand te zien, waar helemaal links nog een derde Frontosa te zien is. Een pagina verder (183) staat een Frontosa in het substraat te happen zoals ze dat hier in het aquarium ook doen. En dat substraat lijkt mij zand te zijn.
C'est le ton qui fait la musique

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 30 jun 2017, 14:55

Er zijn altijd uitzonderingen, maar dat zijn geen verstandige brongegevens om een natuurlijk biotoop te maken.
Als iemand die tijdens zijn jaarlijkse ontelbare duiken, verspreid over het Tanganyikameer, mij verzekerd dat je ervan uit kan gaan dat Frontosa's nooit zand zien, dan neem ik dat liever eerder aan.
Op de meeste natuurfoto's is ook geen zand te zien, hooguit wat grovere steentjes op de bodem.

Tropheus komen ook op zeldzame plekken tussen het riet voor, mogelijk zijn daar ook foto's van te vinden.
Maar om je bak daarom in te richten met een zandbodem met riet is toch niet de meest voorkomende natuurlijke omgeving?

Zaak is om de bak zo in te richten dat de dieren zich het meest op hun gemak voelen, cq de meest voorkomende natuurlijke omstandigheden dus.

Dat is bij deze bak maar gedeeltelijk het geval.
Het feit dat ze merendeel boven de stenen zijn te vinden zegt genoeg.
Als de bak vol stenen ligt. liefst op en aflopend als een rif, zoals ze vaak in het meer tegen de rotswanden aan leven,
dan is dat blauwe licht ook niet nodig om hun blauwe kleur meer uit te laten komen.

Ze gaan dan vanzelf hun prachtige blauwe kleuren laten zien, omdat ze zich dan veel beter op hun gemak voelen.
10000 Kelvin is zat en een heel natuurlijke kleur op de diepte waar ze in het meer voorkomen.

Jan Oberink

Bericht door Jan Oberink » 30 jun 2017, 15:25

Ben helemaal met je eens dat Frontosa's zich prettig zullen voelen in een bak met veel steen. En ik wil al helemaal geen tegengas geven op waarnemingen van mensen die regelmatig duiken in het meer. Mijn Tanganyika kennis is helaas slechts boekenwijsheid. Ik zie alleen plaatjes in het boek van Konings die haaks staan op de stelling, that's all.
C'est le ton qui fait la musique

Plaats reactie