130x60x50 Niels

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
NielsO

Re: 130x60x50 Niels

Bericht door NielsO » 26 feb 2017, 14:21

Thanks Thijs!

@David ik ben ook benieuwd. Tot nu toe prima. Ze zijn inderdaad wel actiever dan de paracyps die ik had (brieni). Ik wil over een halfjaar ongeveer wel naar een grotere bak toe. De cyps zijn nu 5/6cm dus dat sluit mooi aan denk ik. :)

NielsO

Bericht door NielsO » 26 feb 2017, 16:33

Het bestand pas ik binnenkort iets aan naar het volgende:

1/2 l. Boulengeri
1/2 l. Ocellatus (uitdunnen naar koppel)
1/1 n. Gracillis
1/1 j. Dickfeldi
4 kleine a. Compressiceps
Solo treto
14x c. Leptosoma utinta
6x s. Lucipinnis

De n. Tetracanthus gaan weer naar SenSa terug, die binnenkort na de hobby tijdelijk even heeft moeten opdoeken weer een bakkie krijgt. Die vervang ik door een treto.

De 8 jonge n. Brichardi Kiku gaan in een apart bakkie en een j. Dickfeldi koppel verhuist naar de grote bak.

Al met al wat minder vis en minder agressieve vis in de grote bak dus. De tetracanthus waren dus vrij fel naar slakkenhuisbewoners. De combi occie/boulengeri ging echter perfect voor de tetracanthus kwamen. De bak zal dus iets rustiger zijn, een solo treto doet naar mijn ervaring vooral zn eigen ding, dus een mooie vervanger voor de tetras om toch een blikvanger te hebben. :)

NielsO

Bericht door NielsO » 01 mar 2017, 21:22

Gister even de extra stenen gehaald en de bak heringericht. Bestand ook wat aangepast.
Bestand grote bak is nu:

1m/2v l. ocellatus (waarschijnlijk uitdunnen naar koppel)
1m/3v? l. boulengeri (uitdunnen naar trio)
1m/1v j. dickfeldi
1m/1v n gracillis
4 jonge a. compressiceps (uitdunnen naar koppel)
14 c. leptosoma "utinta"
6 s. lucipinnis

Een koppel ocellatus heeft momenteel jongen, pa en ma letten goed op hun kroost maar andere vissen mogen vrij dicht bij komen. Leuk om te zien.

De brichardi hebben hun eigen bakje gekregen. De tetracanthus zitten daar tijdelijk even bij tot die weer terug naar SenSa verhuizen. :)

NielsO

Bericht door NielsO » 05 mar 2017, 20:57

cyps & co. :

L. ocellatus met jongen:

L. boulengeri:

s. lucipinnis;

David

Bericht door David » 09 mar 2017, 07:03

Leuke beelden, veel afwisseling in je visbestand. Ben benieuwd of het op termijn ook allemaal goed samen blijft gaan.

NielsO

Bericht door NielsO » 09 mar 2017, 10:27

Dank je David. Waar in het bestand voorzie je nu nog problemen?

NielsO

Bericht door NielsO » 13 mar 2017, 16:37

Filmpje van l. boulengeri die aan het afzetten zijn, terwijl de n. gracillis proberen wat eieren te snacken.

Ondertussen lijken beide boulengeri vrouwen een nest te hebben en ook de occie dames worden getolereerd in schelpjes vlak naast de man. Veelbelovend dus. :)

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 19 mar 2017, 10:55

Mooi soortje die boulengeri!
Als ik zo je visbestand zie denk ik; veel te veel vis. Als ik dan kijk naar het overzichtsfilmpje van je bak valt dat helemaal niet op. Wellicht komt dat om dat de meeste soorten nog heel jong zijn?

Wat ik mij ook afvraag is hoe de Leptosoma's het doen. Meestal worden ze aangeraden voor bakken groter dan 1.5m. Groter is altijd beter natuurlijk maar ik heb ze zelf nooit gehouden dus ben benieuwd hoe ze het bij jou doen.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

David

Bericht door David » 19 mar 2017, 20:00

Dat was ook mijn punt Niels. Nu lijkt het prima maar blijft het goed gaan als de vissen groter worden? Ik ben benieuwd.

NielsO

Bericht door NielsO » 19 mar 2017, 21:53

Kritiek mag natuurlijk altijd geleverd worden en ik snap jullie zorgen ook. Dit is ook geen bestand wat ik een nieuwkomer voor tanganyika aan zou durven raden omdat er toch een kans is dat er iets fout gaat. Ik zal mij nader uitleggen:

Wat ik kan zeggen over het bestand tot nu toe: het gaat perfect. Het bestand is goed op elkaar afgestemd en elke vis heeft zijn eigen plek in de bak. Als ik naar de bak kijk zie ik ook niks anders dan harmonie en rust. Nu ik aan de andere kant van de kamer zit is het overzicht nog een stuk rustiger dan op de overzichtsfilmpjes. Als ik in de buurt kom zwemmen de vissen ook meer vooraan (natuurlijk in de hoop op wat lekker voer :lol: ).

Wat betreft leeftijd van de vissen valt 't mee. De n. gracillis zijn volwassen, de occellatus en boulengeri zullen ook nagenoeg uitgegroeid zijn. Syno's zijn ook zeker volwassen. De julidochromis zullen niet heel veel groter worden. Alleen de cyps en de compressiceps moeten nog groeien. Voor de compressiceps de 10cm aantikken zullen we wel 2 jaar verder zijn :lol: .

De slakkenhuisbewoners claimen weinig ruimte en zitten voorin op de bodem. De boulengeris links en in het midden, de occellatus met z'n 3 rechts. De juli's en syno's zitten tussen de stenen. De n. gracillis "hangen" meestal wat in het midden achterin en de compressiceps hangen meestal wat in de buurt van de slakkenhuisbewoners rond.

Een belangrijke kanttekening is vooral: de n. gracillis zijn extreem rustig. Die kijken net als de meeste altolamprologus eigenlijk niet naar andere vissen om.

Inrichting is voor mij belangrijk en ik heb er dan ook alles aan gedaan om deze zo geschikt mogelijk te laten zijn voor de soorten die erin rond zwemmen, zodat ze allemaal een eigen plek hebben.

Wat betreft de cyps en bakmaat. Tsja, er wordt gezegd vanaf 1.50 kantlengte, maar ik heb natuurlijk wel de 60cm breedte van de bak mee. Dat scheelt ook een hoop ten opzichte van 40/50cm breedte.

De ALLER belangrijkste kanttekening: Ik hoop na de zomer te verhuizen uit deze kleine studentenkamer en dan op termijn een grotere bak te kunnen plaatsen. :mrgreen:

Voor mij zelf is puzzelen over bestanden een leuk aspect van de hobby geworden. Met tanganyika's heb ik redelijk wat ervaring en durf ik dan ook inschattingen te maken over 't gedrag en hoe het bestand zich over het aquarium verdeeld. Dat is soms riskant, want elke vis is anders, maar deze keer heeft het eigenlijk perfect uitgepakt. Dat is wel met het commentaar erbij dat er wel iets gewijzigd is in het bestand. De n. tetracanthus en n. brichardi "kiku" zitten nu apart. De tetracanthus zullen teruggaan naar SenSa, die zijn toch echt te fel naar slakkenhuisbewoners > deze soort is echt een open zand cichlide en slakkenhuisbewoners zien zij als concurrentie. De brichardi blijven apart zitten.

Als jullie nog vragen of op of aanmerkingen hebben hoor ik het graag. :D

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 19 mar 2017, 22:21

Duidelijk Niels. Ik was/ben eigenlijk meer verbaasd over de rustige bak met dit bestand. Helemaal top natuurlijk dat het werkt.
Wat je zegt klopt ook helemaal, iedere vis is anders. Als het over Tanganyika's gaat tenminste :D .
Heb je het getroffen met wat rustige exemplaren dan is er opeens meer mogelijk dan je denkt.
Als het inderdaad lukt om straks een nog wat grotere bak op te zetten dan heb je wel gelijk een mooi bestand met wat meer volwassen vissen. 8-)
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

NielsO

Bericht door NielsO » 19 mar 2017, 22:26

Thanks Bjorn! Ik mag me inderdaad gelukkig prijzen met de visjes die hier zwemmen.

Ik denk trouwens dat het met de soorten die ik heb zwemmen sowieso wel meevalt qua agressie.

Als ik SenSa en Tanganyikafreak mag geloven, wat wel de neolamprologuskenners zijn wat mij betreft, zijn gracillis en maranguensis erg rustige soorten. Totaal niet vergelijkbaar met brichardi et cetera. Ik heb ook helianthus in deze bak gehad, de vorige keer dat er tanganyika in zwom en die claimden rustig meer dan de helft van de bak met jongen.

De l. boulengeri staan misschien voor slakkenhuisbewoners als fel beschreven, maar ik denk dat ook dat wel meevalt. Naar andere vissen in ieder geval. Ze claimen een klein territorium, maar kunnen onderling wel fel zijn, maar in een middelgrote bak zal dat meevallen. Ik zou geen random man + vrouw in een 60/80cm bak durven plaatsen in ieder geval.

Voor de rest spreken occies, compressiceps en j. dickfeldi voor zich denk ik, die vallen allemaal wel mee qua agressie (op uitzonderingen na dan).

NielsO

Bericht door NielsO » 22 mar 2017, 23:25

Filmpje met de nieuwe telefoon, kan ook eindelijk editten. :)

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 23 mar 2017, 14:20

NielsO schreef:Filmpje met de nieuwe telefoon, kan ook eindelijk editten. :)

Ziet er goed uit! Leuke occies ook 8-)
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Erwin8
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Erwin8 » 23 mar 2017, 17:02

Mooi, draait goed zo op het zicht.
http://www.tanganyika.nl/

Aquarium 2.50mLx0.80mbr x 0.67m waterstand
Rek met 6 x Aquarium 110 x 50 x 42 (H) cm, waarvan 2 gedeeld door 2.

Plaats reactie