Achterwand aquarium (aan de buitenkant) schilderen?

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Lieveke

Achterwand aquarium (aan de buitenkant) schilderen?

Bericht door Lieveke » 25 jan 2017, 10:29

Hallo !

Iemand ervaring met het schilderen van de achterwand van zijn/haar aquarium?
Het zit namelijk zo, na het bekijken van heel wat filmpjes gaat mijn voorkeur uit naar een gewone doodsimpele zwarte achterwand. Volgens mij komen de visjes en alles wat zich in het aquarium bevindt veel beter tot hun recht zo.
Zoals uitgelegd in mijn vorige post (Neolamprologus similis - Neothauma schelpen), is mijn bedoeling een auqarium op te starten met een kolonie van deze mooie visjes.
De bodem van mijn aquarium zal wit zand zijn met daarin de Neothauma schelpen, meer op de achtergrond zou ik enkele stenen plaatsen om hierin enkele "julidochromis transcriptus Bemba" een thuis te geven.
Ik heb zelf vroeger al verschillende aquaria gehad (discus) en ik kan erover meespreken dat het kleven van folies op de achterwand niet altijd even vlekkeloos verloopt... Ik heb gelezen dat de achterwand van een aquarium (langs te buitenzijde wel te verstaan) kan geschilderd worden en dat dit te doen is met zwarte krijtbordverf. Iemand hiermee ervaringen?
Alvast bedankt voor de reacties ! :)

NielsO

Re: Achterwand aquarium (aan de buitenkant) schilderen?

Bericht door NielsO » 25 jan 2017, 12:13

Dat moet prima kunnen, even goed kijken welke verf je gebruikt en lekker doen. Heb het zelf niet gebruikt, maar wel van anderen gezien en gewoon een zwartgeverfde achterkant geeft een mooi effect.

Enige afweging die je moet maken is met het stapelen van stenen. Tegen een achterwand voelt dit voor mij persoonlijk wat " safer". Stenen los tegen het glas stapelen kan prima, maar wees er wel voorzichtig mee en zorg dat alles echt goed vaststaat :)

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 25 jan 2017, 14:27

Schoolbordverf schijnt goed te werken.
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Lieveke

Bericht door Lieveke » 25 jan 2017, 15:55

Ik ben vooral bang dat een geplaatste achterwand na een tijdje niet meer proper te houden is...
Ik heb helemaal geen ervaring met zo'n achterwand, dus ik kan het mis hebben...
Is zo'n beetje van een vooroordeel :roll:

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 25 jan 2017, 16:37

Lieveke schreef:Ik ben vooral bang dat een geplaatste achterwand na een tijdje niet meer proper te houden is...
Ik heb helemaal geen ervaring met zo'n achterwand, dus ik kan het mis hebben...
Is zo'n beetje van een vooroordeel :roll:
Een beetje bealging maakt het juist wel mooi - daardoor valt het verschil tussen de stenen en de achterwand een stuk minder op!

En in een stenen bak is een beetje bealging juist gewenst.
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

NielsO

Bericht door NielsO » 25 jan 2017, 16:59

Laat jouw bakkie maar als voorbeeld zien Thijs, dan is dat duidelijk te zien :)

David

Bericht door David » 25 jan 2017, 19:10

Ik gebruik altijd plakfolie van de Praxis. Ideaal en als je het ooit anders wilt trek je het er zo weer vanaf. De kunst is om het glas met een plantenspuit goed nat te maken, dan de folie er voorzichtig op plakken en met een stevige geodriehoek ofzo de lucht en het water er onderuit strijken. Door het gebruik van water kan je het folie tijdens het erop plakken makkelijk weer iets los trekken als het scheef zit en manoevreren totdat het goed zit. Er blijft altijd wat vocht onder zitten maar dat trekt er in de weken erna wel uit.

Erwin8
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Erwin8 » 25 jan 2017, 19:34

Dit is gemaakt uit PUR platen.( driedimensionale printer) Dikte van 4 tot 15 cm ( kan natuurlijk kleiner - groter)
Zijn 9 stukken. Gespoten met autolak, dan polyester laag er over.
Vermits de achterkant mooi vlak is, makkelijk te plakken in aquarium.
Grootte : 2.5m x 0,70 m hoog.
http://i61.tinypic.com/xc0r3l.jpg
http://www.tanganyika.nl/

Aquarium 2.50mLx0.80mbr x 0.67m waterstand
Rek met 6 x Aquarium 110 x 50 x 42 (H) cm, waarvan 2 gedeeld door 2.

NielsO

Bericht door NielsO » 25 jan 2017, 20:26

Wauw, dat is een hele gave wand Erwin. Moet je alleen wel een 3d printer beschikbaar hebben haha. Zelf snijden kan natuurlijk ook.

Erwin8
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Erwin8 » 25 jan 2017, 20:44

NielsO schreef:Wauw, dat is een hele gave wand Erwin. Moet je alleen wel een 3d printer beschikbaar hebben haha. Zelf snijden kan natuurlijk ook.
inderdaad, kan je zelf snijden, tijd voor nemen.ik zou het niet kunnen maar met tijd en geduld ....
http://www.tanganyika.nl/

Aquarium 2.50mLx0.80mbr x 0.67m waterstand
Rek met 6 x Aquarium 110 x 50 x 42 (H) cm, waarvan 2 gedeeld door 2.

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 25 jan 2017, 21:02

NielsO schreef:Laat jouw bakkie maar als voorbeeld zien Thijs, dan is dat duidelijk te zien :)
Nou, vooruit :P

Goed op de bealging letten :)

In de bak zit een zelfgemaakte achterwand, die eigenlijk gewoon 1 laag piepschuim is, met daarover 1 laag cementlijm, en 2 lagen epoxy. De epoxy is dik ingestrooid met filterzand, waardoor de wand dezelfde kleur heeft ongeveer als grauwacke (was een foutje om hem zo dik in te strooien, maar het heeft niet gek uitgepakt).

Januari 2012
AfbeeldingOverview by Thijs Janzen, on Flickr

Maart 2012

April 2012

Mei 2012

Juni 2012

Februari 2013

October 2013

November 2013

Februari 2014

Maart 2014
De NVC op Facebook

kiwi022

Bericht door kiwi022 » 26 jan 2017, 08:17

In mijn toekomstig aquarium zou ik ook gewoon een zwarte achterwand maken.

Nu is dat zwart "onnatuurlijk" als je een overgangsbiotoop hebt.

Men gebruikt bijvoorbeeld bij zwembaden grijze kleuren om als uitzicht een blauwe kleur te krijgen na opvulling van het zwembad.

Is dit ook toepasbaar bij een aquarium? Bijvoorbeeld een steenkool-grijze kleur te gebruiken om een donkerblauw effect te hebben na het opvullen van het aquarium?

Lieveke

Bericht door Lieveke » 26 jan 2017, 08:31

Waw Erwin ! Fantastisch mooie achterwand !
En Thijs, jouw bak is ook fantastisch ! Spijtig genoeg ben ik niet zo creatief zodat een eigen achterwand in elkaar knutselen voor mij geen optie is :cry:
Wat die bealging betreft, is inderdaad veel natuurlijker... Maar hoe voorkom je dat er een teveel aan algen komt in jouw bak? Ik heb ook al gelezen over "blauwe algen" die niet zo goed zijn blijkbaar...
Gezien mijn gebrek aan ervaring, ben ik beetje wantrouwig tegenover het woord "algen" :lol: (lees : ben ik bang voor algen :shock: :shock: )

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 26 jan 2017, 11:06

Lieveke schreef:Waw Erwin ! Fantastisch mooie achterwand !
En Thijs, jouw bak is ook fantastisch ! Spijtig genoeg ben ik niet zo creatief zodat een eigen achterwand in elkaar knutselen voor mij geen optie is :cry:
Wat die bealging betreft, is inderdaad veel natuurlijker... Maar hoe voorkom je dat er een teveel aan algen komt in jouw bak? Ik heb ook al gelezen over "blauwe algen" die niet zo goed zijn blijkbaar...
Gezien mijn gebrek aan ervaring, ben ik beetje wantrouwig tegenover het woord "algen" :lol: (lees : ben ik bang voor algen :shock: :shock: )
Ik had Eretmodus & Trophies in deze bak, die eten algen :lol:

Je kan de groei van algen stimuleren door veel stroming aan te beiden (ik had 2 stromingspompen van 2000+ liter per uur, op een bak van 300 liter), en door veel en lang te belichten.
Doe je beide niet, dan komt het vanzelf goed. Bij normale belichting en normale stroming van je filter, krijg je vooral korte bealging , die alles er juist natuurlijk uit laat zien. De lange draadalgen die wat minder fraai zijn (zoals op de foto van maart 2012) kan je gemakkelijk met de hand weghalen, en krijg je ook echt alleen maar bij lange verlichting.

Algen zijn in een Tanganyika bak niks om bang voor te zijn. In een gezelschapsbak kunnen ze een probleem opleveren omdat ze gaan concurreren met de planten, en mogelijk de planten overwoekeren. In een Tanganyika bak heb je maar weinig planten en geeft een klein beetje bealging juist wel een natuurlijke look.

Een andere goede remedie tegen overmatige algengroei is om snelgroeiende planten zoals waterpest en hoornblad (beiden biotoop correct) te plaatsen. Die concurreren met de algen en zijn zeker in de opstart van je bak een goede toevoeging! Die voorkomen ook de groei van blauwalg, wat erg vervelend kan zijn.
De NVC op Facebook

Dan

Bericht door Dan » 26 jan 2017, 20:09

Bij mijn meterbakje heb ik de achterzijde en beide zijkanten met simpele lichtblauwe muurverf geverfd, het is makkeijk aan te brengen ,op waterbasis en ook gemakkeijk te verwijderen als je het zat ben of een andere kleur wil verven. Het nadeel is dat er algen op gaan groeien die je af en toe moet verwijderen.
Laatst gewijzigd door Dan op 26 jan 2017, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Dan

Plaats reactie