Mijn tanganyika bakje

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
Ivohtn

Mijn tanganyika bakje

Bericht door Ivohtn » 05 jan 2017, 14:48

Hallo,

Zoals aangegeven bij mijn "even voorstellen" topic zal ik hier wat meer vertellen over mijn aquarium, grotendeels zodat jullie tips en tops kunnen geven gezien jullie ervaring met tanganyika biotopen, en mijn ervaring hiermee(0).
Wegens bepaalde redenen is het op mijn kamer momenteel niet mogelijk om groter te gaan dan mijn huidige 60 liter nano cube van dennerle. (Dit betekend niet dat ik niet groter wil gaan).
Zoals ik al uitgelegd had in mijn voorstel topic was ik op zoek naar een nieuwe uitdaging, dat is na lang onderzoeken en inlezen een klein tanganyika biotoopje geworden. Ik twijfelde tussen de L. similis en de L. multifasciatus. Aangezien de similis nergens te vinden is, heb ik gekozen voor de multifasciatus.

Het aquarium.
In het aquarium ligt een laagje wit zand korrelgrootte 0,1/1,5 mm van ong. 4cm. Er ligt een kleine witte maansteen in die ik nog had liggen hier.
Ik heb er nog wat stekjes ingedaan van een plant die ik eerst ook in mijn aquarium had. Een soort van heel klein blijvende vallisneria die ook onder de grond groeit via uitlopers.
Ik had 40 slakkenhuizen gekocht bij terraglas.nl, deze heb ik in 3 groepjes op de bodem gelegd. En er drijven momenteel nog 3 anubiassen omdat ik niet weet waar ik ermee heen moet.
Ik heb de 2 scaperslampen die er op zaten vervangen met de standaard 2x11 watt dennerle verlichting. Er staat een buitenfilter op die 600 liter per uur rond pompt.

Bij het opstarten heb ik gebruik gemaakt van mijn oude aquariumwater en ik heb het filter niet volledig schoongemaakt voor de bacteriën. Hierna heb ik het aquarium 14 dagen lang laten indraaien.
Gisteren heb ik dan dus eindelijk de multi's gehaald. Gekozen voor 1 man en 3 vrouwen.

Ik heb ze een uur laten wennen voordat ik ze vrij liet in het aquarium.
Afbeelding

Ze gingen meteen daarna op bodem liggen en deden niks meer. De verlichting stond uit dus ik liet ze maar rustig wennen. Op een gegeven moment zag je duidelijk dat 1 vrouwtje meer naar de voorgrond stapte zegmaar. Ditzelfde vrouwtje ging ook keer op keer weer naar het mannetje en begonnen langs elkaar te zwemmen (leek op een soort van pronken met de vinnen enz). De andere 2 vrouwtjes bleven maar wat rustig rond hangen.
Waar ik verwacht had dat het niet lang zou duren voordat ze een slakkenhuisje hadden gevonden en begonnen met graven was dit dus totaal niet het geval. Dit ging eigenlijk de volledige avond zo door.

Het mannetje:
Afbeelding

Afbeelding

Vanmorgen zag ik dat het mannetje met het donkere vrouwtje (die waar ik het eerst over had) en nog een ander vrouwtje vaak hetzelfde schelpje ingingen. Ik ging op zoek naar het 3de vrouwtje, deze vond ik op een hoge zuignap van de aanzuigbuis van het filter. Dit vrouwtje wordt keer op keer weer weggejaagd door zowel het mannetje als de andere vrouwtjes. Voor de rest is er ook nog niet echt gegraven, de slakkenhuizen liggen nog steeds hetzelfde als dat ik ze gelegd heb. Maargoed, ik hoop dat dit nog gaat veranderen.

De 2 lichte vrouwtjes
Afbeelding

Het donkere vrouwtje:
Afbeelding

Het mannetje met links achterin het donkere vrouwtje:
Afbeelding

Een paar dingen vallen mij op/ ga ik veranderen.
De 40 schelpen die momenteel erin liggen worden ruim verdubbeld. Ik denk dat de maansteen er ook uit gaat.
De 2 x 11 watt is volgens mij nog te veel. Ik heb de reflecters eruit gehaald, en momenteel staat er maar 1 lamp aan.
Het mannetje gaat vooral met het donkere vrouwtje om, de 2 lichte worden weggejaagd. En die 1 gaat steeds weer in het hoekje liggen onder de aanzuiger.
Afbeelding

Dit is overigens de eerste keer dat ik actief ben op een forum, dus het is nog even spelen met hoe alles moet (voornamelijk foto's). De foto's zijn overigens door elkaar geplaatst.

Ik hoor graag jullie feedback!!

Groet, Ivo
Laatst gewijzigd door Ivohtn op 05 jan 2017, 16:27, 12 keer totaal gewijzigd.

Ivohtn

Re: Mijn tanganyika bakje

Bericht door Ivohtn » 05 jan 2017, 14:51

Ik zie geen foto's :cry: , is dit bij jullie ook het geval???

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 05 jan 2017, 15:51

Ivohtn schreef:Ik zie geen foto's :cry: , is dit bij jullie ook het geval???
Ik zie ze ook niet :P

Misschien de foto's hosten op imgur.com ofzo?
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Ivohtn

Bericht door Ivohtn » 05 jan 2017, 16:23

Mooneater schreef:
Ivohtn schreef:Ik zie geen foto's :cry: , is dit bij jullie ook het geval???
Ik zie ze ook niet :P

Misschien de foto's hosten op imgur.com ofzo?
Volgens mij is het gelukt..
Foto's zijn niet de beste kwaliteit, ze zijn gemaakt met mijn telefoon!

~Ivo

Erwin8
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Erwin8 » 05 jan 2017, 16:59

ik zie de foto's.
Ze zijn heel mooi, veel succes met de visjes !
http://www.tanganyika.nl/

Aquarium 2.50mLx0.80mbr x 0.67m waterstand
Rek met 6 x Aquarium 110 x 50 x 42 (H) cm, waarvan 2 gedeeld door 2.

Dan

Bericht door Dan » 05 jan 2017, 20:59

Om de vrouwtjes wat meer rust te geven zou ik adviseren de verlichting nog wat verder te dimmen,
meer slakken huizen te plaatsen (zoals je al van plan was) en te proberen de zichtlijnen tussen de slakkenhuis groepjes te beperken.
Daar je niet heel veel bodemoppervlak hebt, is dit denk ik het gemakkelijkst te bereiken door de drie anubiassen met een touwtje aan een kleine steen te binden en deze tussen de slakkenhuis groepjes te plaatsen. De vrouwtjes zullen dan een slakkenhuis uitkiezen die uit het zicht van de man ligt waardoor ze meer rust krijgen.

Werkt dit alles niet voldoende dan kun je nog overwegen er een zelfde groepje van een man en een paar vrouwtjes bij te zetten en de aggressie zo een beetje te verdelen.

Groet,
Dan

Ivohtn

Bericht door Ivohtn » 05 jan 2017, 21:19

Dankjewel voor de tips. Ik ga de anubiassen op de grond plaatsen. Over de verlichting, hoe kan ik deze het beste nog verder dimmen, ik heb geen idee hoe ik een 11watt dennerle lamp nog meer kan dimmen, drijfplanten?
En dan nog een vraag: Blijven de multi's bij een vast slakkenhuis, of verschilt dit?

~Ivo

Plaats reactie