Zuurgraad verhogen

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
jan rouw

Zuurgraad verhogen

Bericht door jan rouw » 11 sep 2016, 19:21

Hallo ,

Tijdens de huiskeuring waren de waterwaardes in mijn 800 liter aquarium tamelijk laag.
De PH was 7.4 terwijl er van uit gegaan wordt dat de PH tussen de 8 en 8,5 zou moeten liggen.
Wie heeft een goede tip voor mij om de vissen op de juiste zuurgraad te krijgen.
Het leidingwater ligt iets boven de 7.
Ik hoor graag van jullie.
In mijn aquarium zwemmen v.n. Tropheussen.

M.h.g.

Jan.

Bart
Site Admin
Contacteer:

Re: Zuurgraad verhogen

Bericht door Bart » 11 sep 2016, 22:12

Als je vissen het goed doen... niet rommelen aan je waterwaarden. Altijd lastig keuringsregels vs. gezond-verstand...

Voorwaarde is wel dat je KH voldoende hoog is. Die trekt je pH naar wat hogere waarden, maar zorgt nog belangrijker voor een buffer die potentiële pH-schommelingen kan opvangen. Zo duikelt je pH nooit naar ongezond lage waarden.

Dus... wat was de KH?

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 11 sep 2016, 22:52

Ik wilde precies hetzelfde zeggen; doen je vissen het goed dan niet aan je water "rommelen".

De waterwaarden in Spijkenisse (regio Rotterdam) zijn prima voor Tanganyika. Hoef je niets aan te doen.
Hou er ook rekening mee dat je nu gewoon water kan verversen zonder de waterwaarden te hoeven controleren en aanpassen. Ga je beginnen met het toevoegen van middelen om de waarden aan te passen dan zal je dat bij elke verversing moeten herhalen.
Ik vind het juist een van de grootste pluspunten aan een Tanganyika aquarium. Woon je in onze regio dan hoef je je daarover geen zorgen te maken.

Wat je eventueel kan doen is over oesterschelpen filteren. Dat doe ik dan wel. Deze schelpen zouden relatief poreus zijn en langzaam oplossen in het water. Hierdoor zou het water wat harder worden. Maar eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik nooit heb gecontroleerd of het wat doet met de waterwaarden. Ik denk van niet want ik zie de hoeveelheid schelpen niet echt minder worden. Wat wel zou moeten als ze zouden oplossen. Misschien dat je het merkt als je nooit ververst maar als je 1 x per week water ververst denk ik dat je het sowieso niet zal merken. Gelukkig werken de schelpen ook biologisch omdat ze grote ruwe oppervlakken hebben waarop bacteriën zich kunnen vestigen.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

AfraJalo

Bericht door AfraJalo » 17 sep 2016, 13:21

Het onderwerp is zuurgraad verhogen, maar dan ga je de PH juist onder de 7 krijgen. Je bedoelt verlagen.hoe verder boven de 7, hoe alkalischer het water, dus minder zuur.
Ik woon ook in Spijkenisse, het water wordt geleverd door Evides.
https://www.evides.nl/-/media/files/wat ... f?la=nl-nl
Op de site kan je zien dat de gemiddelde PH waarde 8,03 is, uitstekend voor Tanganyika en Malawi :D

Vlak voor een keuring zou ik 70 % water verversen, dan is de PH dicht bij de 8 :wink:

Willy

Bericht door Willy » 18 sep 2016, 10:49

De opmerking over de zuurgraad van AfroJalo is juist. Je kunt beter praten over de pH, dan is dat misverstand er niet.

Als ik de waterwaardes van het pompstation omreken, dan kom ik uit op een GH van 8,3 en een KH van 5,9. Zelf vind ik de KH aan de lage kant, maar wanneer de vissen het goed doen, zou ik het ook zo laten.

Het is mogelijk om de KH te verhogen met KH-plus, bijvoorbeeld tot 10,0, dan gaat de pH naar 8,2 tot 8,3.

Hoe vaak ververs je? Met een regelmatige waterverversing zou de pH niet veel van de 8,0 mogen afwijken.

Groet,

Willy

Plaats reactie