Hulp inrichting foto's plaatsen

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Marco1969

Re: Hulp inrichting foto's plaatsen

Bericht door Marco1969 » 31 mei 2016, 19:52

Neolamprologus Savory is inderdaad een temperamentvol visje. Wij hebben een wildvangkoppel met nest gehad: zij joegen zelfs de Frontosa's (van rond de 25/30 cm) gewoon weg!! Ze pakken een meter met een nest; dat zou ik dus ook niet doen in een meterbak (of je zou geen andere vissen erin moeten hebben :wink: )
265x60x70 Hoofdbewoners C. Gibberosa Blue Zaïre Moba F1

Maikel4603

Bericht door Maikel4603 » 02 jun 2016, 09:42

Nou ben gister bij verduijn geweest en heb m'n visjes in m'n bakkie zitten :)

Na goed gelezen te hebben,gezocht op forums en overlegd met de mensen uit de winkel ,ben ik op deze keus uitgekomen ..

3x lamprologus ocellatus 1m 2v

2x Julidochromis dickfeldi 1m 1v

2x altolamprologus calvus 1m 1v

2x neolamprologus helianthus 1m 1v

6x blue neon 3m 3v

Het zijn allemaal nog aardig kleine visjes ongeveer even groot.
Alleen de blue neons zijn wat groter.

In het begin was het even aftasten voor de visjes wie wat opeiste maar ze hebben ongeveer wel een eigen plekje ,wel na toevoegen van nog wat stenen want merkte gelijk het karakter van de helianthus: ) eiste een flink stuk op maar dat lijkt minder te worden..even goed in de gaten houden.

De ocellatus vrouwtjes streden om een schelp maar zitten nu uit elkaar met de man in het midden :)

Ben benieuwd hoe het gaat lopen..

Er zat ik de winkel ook een thropeus een eenling werd me verteld..die hadden zich aangepast aan gewoon voer en zwom heel grappig door de bak met andere soorten.
Zou ook leuk zijn alleen dat durf ik toch maar niet aan

Groeten maikel

https://imageshack.com/i/pnTIeSpAj

Faber

Bericht door Faber » 02 jun 2016, 12:17

Altijd leuk als de nieuwe visjes gearriveerd zijn!

Persoonlijk vind ik de gekozen combi niet zo ideaal.
De groep P. nigripinnes is (te) klein, alsmede het formaat aquarium. Dit is door meerdere personen aangegeven.
Grote kans dat de helianthus de gehele bak overneemt (agressie) zodra er jongen zijn. De P. nigripinnes zal als eerste omvallen.
Ook vind ik het aantal koppels/vissen te veel voor een meter bak.

De vissen zijn nog jong, dus goed in de gaten houden!

Maikel4603

Bericht door Maikel4603 » 02 jun 2016, 14:06

Dank je voor je reactie !

Ik merk nu ook doordat ik meer stenen heb toegevoegd om meer afscheiding te maken voor de helianthus, de blue neons veel langs de stenen hangen dus miss dat die terug gaan..ja of de helianthus..even afkijken nog.

Ik had ze al afgeschreven die blue omdat het niet kon volgens het forum maar van andere hoorde ik hier wel weer dat die vrouw bij verduijn veel verstand ervan heeft en die zei dat het wel kon.je moet een goed evenwicht proberen te creëeren .

We kijken het even aan ,

Groeten

NielsO

Bericht door NielsO » 02 jun 2016, 15:16

Sorry, ik wil ook niet negatief zijn maar dit bestand zie ik ook somber in.

Ik heb hier een tijde terug n. helianthus in mijn 130x60x50, oftewel 400L bak gehad. Daarvan claimden ze met een nest echt 70 bij 60cm! Daar waren ook mijn paracyprochromis NIET welkom bovenin de bak.

Ik vind je bak te klein voor paracyprochromis eerlijk gezegd. Het worden best flinke vissen hoor! Die van mij tikken wel de 10cm aan. Ik had ze eerst in een 120x40x50, maar dat vond ik ze écht geen recht doen. Nu in de 130x60x50 doen ze het vele malen beter. ik zie 120x50x50 dan ook als een minimale bakmaat voor deze beestjes.

Ik zou zowel de helianthus als de paracyprochormis terugbrengen. In ieder geval de helianthus, die gaan gewoon heel veel ruimte claimen als ze vrijzwemmende jongen hebben, geloof me :wink:
Ik weet dat het prachtige vissen zijn, maar ook ik heb ze weggedaan uit mijn bak omdat ze simpelweg meer dan de helft van een 400l bak claimden en de andere vissen geen ruimte kregen..

Tanganyikas zijn felle vissen, het lijkt nu allemaal te passen en het zijn nog kleintjes, maar als alles straks groeit en nesten krijgt is dat echt niet te doen in een meter. :(

Een koppel julidos, koppel ocellatus en dan de altolamprologus erbij lijkt me zat voor deze bak. Eventueel zou je dan nog op zoek kunnen gaan naar lacustricola pumilus voor bovenin de bak, dat zijn tanganyika killis, maar die zijn wel heel gevoelig en leven vaak niet heel lang.

TeeJay

Bericht door TeeJay » 02 jun 2016, 15:21

Ik heb ruim 18 jaar geleden een poging gedaan om N. brichardi (zelfde complex als helianthus) in 125x40x40 samen te houden met N. multifasciatus (volgens mij) N. leleupi. Het stel brichardi's vond elkaar gelijk zo aardig dat ze 2/3 tot 3/4 voor zichzelf claimden. Prachtige dieren, in zo'n bak als enige bewoners in een broedkolonie ;) .
130x60x50: P. brieni, A. calvus, L. caudopunctatus, N. tretocephalus, L. brevispinnis.
.הבל הבלים, אמר קהלת, הבל הבלים הכל הבל

Maikel4603

Bericht door Maikel4603 » 02 jun 2016, 16:05

Kijk daar kan ik weer wat mee !
Nogmaals bedankt voor de reacties !

Ik denk dat ik dan maar de helianthus en de blues eruit ga halen,nu nog de vraag of me dat gaat lukken...:)

Heb al een fles omgebouwd dus we kunnen aan de slag morgen vroeg want ga het vandaag niet meer halen denk ik zo..

Ik twijfelde zelf ook en op afraden van andere had ik het gewoon niet moeten doen idd.

Nu snap ik ook wel waarom de brichardi de prinses word genoemd..ze is veel te verleidelijk haha.

Hoop dat 't morgen een beetje meezit.
Iemand nog tips om ze te vangen :)

NielsO

Bericht door NielsO » 02 jun 2016, 17:13

De stenen eruit halen :lol:

Haha paracyps en helianthus zijn best moeilijk te vangen, dus ik vrees echt dat je je stenen er (grotendeels) uit moet halen en opnieuw op moet bouwen. Hou een fototje bij de hand van hoe je het had en je hebt het (denk ik) zo weer opgebouwd. :D

Maikel4603

Bericht door Maikel4603 » 02 jun 2016, 17:13

:)

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 03 jun 2016, 07:25

Het waterniveau verlagen (tot zo'n 25%) maakt het uitvangen makkelijker :wink:

De stenen die direct op de bodem staan/liggen zou ik zo laten.
De rest zou je er misschien uit moeten halen.
2.70 x 0.85 x 0.60m

Maikel4603

Bericht door Maikel4603 » 03 jun 2016, 08:35

Bedankt voor je reactie !

De flessenval gaat hier niet werken haha dus ga idd maar het water eruit halen tot ik er makkelijk bij kan.

Stenen eruit..zo'n 50 ):

Maikel4603

Bericht door Maikel4603 » 03 jun 2016, 11:28

Heb ze eindelijk te pakken ..

Nu onderweg naar de winkel ,ben benieuwd wat ze gaan zeggen..

Zou ik nog iets anders erbij kunnen doen nu de helianthus en de blues weg zijn?iets anders dan die kilivisjes ofzoiets?
Groeten

NielsO

Bericht door NielsO » 03 jun 2016, 13:55

Denk het niet, je bak zit al wel redelijk vol met de calvus, julidos en ocellatus. Als die iets ouder worden hebben die dan iig de ruimte om een mooi territoriumpje te vormen. :D

Maikel4603

Bericht door Maikel4603 » 04 jun 2016, 22:01

Het is gister gelukkig allemaal goed gekomen :)

Heb idd bijna alle stenen eruit gehaald en het water in emmers en pannen gedaan om te bewaren ..

Duurde ff maar had meer moeite met de blues dan de helianthus om te vangen.

Ze namen ze netjes terug en heb een tegoedbon dus daar ben ik blij mee !

Nu moet ik zeggen dat het op het moment erg rustig is in de bak maar dat zal waarschijnlijk een beetje stress zij van het vangen en leeghalen van de bak..

De ocellatus blijven allemaal dicht bij hun slakhuis en de Julidochromis in hun grot allebei apart, de calvus komt soms een beetje tevoorschijn alleen die 2e heb ik niet meer gezien.ja heel ff vanmorgen maar lijkt erop dat ie bij de andere calvus in de berg zit.

Even aankijken hoe het gaat lopen deze weken.

Ze hadden trouwens nog wel hele mooie burgeoni zitten ,zou zoiets er nog bij kunnen eventueel ?

NielsO

Bericht door NielsO » 06 jun 2016, 12:39

Zoals ik al zei zit je qua cichliden wel vol als ze straks groeien, territoria claimen en gaan afzetten.

Extra cichliden gaat niet goed, de burgeoni zullen gaan ruziën met de ocellatus om slakkenhuizen em t zijn felle beestjes. Tanganyikas hebben gewoon veel karakter :D

Misschien kan je er iets niet-tanganyika bijzetten of opzoek naar de tanganyika killis l. Pumillus.

Plaats reactie