Rio 240 inrichten en opstarten

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
seels

Bericht door seels » 28 nov 2016, 15:24

Kh moet dan nog zeker omhoog. In hoeverre zijn oudere setjes betrouwbaar? Zie nergens een verval datum. Ik heb de indruk dat mijn water terug iets troebeler is, waar kan dit mee te maken hebben?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Mooneater
Contacteer:

Re: Rio 240 inrichten en opstarten

Bericht door Mooneater » 28 nov 2016, 17:02

KH hoeft echt niet zo hoog hoor. KH werkt vooral als buffer, om te zorgen dat je pH stabiel blijft. Bij een KH onder de 4 heb je de kans dat je pH ineens omlaag schiet, wat de vissen veel erger vinden. Is je KH dus ver boven de 4, dan zit je prima. Zo extreem hoge hardheid als in het meer hoef je niet na te bootsen.

Mocht je toch je KH willen oppeppen, kan je KH+ vijververpakking gebruiken, dat is een stuk goedkoper ;)
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

seels

Bericht door seels » 28 nov 2016, 17:25

Het eten dat ik er als bij wijze van opstart er in had gedaan ligt grotendeels oo rotsen en bodem en begint wat te verharen. Moet ik hier iets aan doen of komt dat wel goed?

Wil dit zeggen dat mijn filter niet voeldoendz filtert? Of heeft dit er nies mee te maken? Filtert normaal 3x de bak per uur. Is wel voldoende zeker? Zit wel wat weggestopt achter een wandje maar ik ben zeker niet te eerste die dat doet he. Kan ik testen of hij voldoende filtert?

Edit: heb ondertussen het voer met een borsteltje wat van de rotsen geveegd en zijn grotendeels door de filter.

seels

Bericht door seels » 29 nov 2016, 13:38

Nog een vraag. Men water is wel wat mistig nu, waarschijnlijk ook door er wat in te rommelen. Maar kan ik iets aan de filter toevoegen om dit sneller weg te laten gaan? Mijn potfiltet heeft nu de standaard filtermedia die er bij zat (jbl e900) heb het gevoel dat er een fijne soort watten mist.

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 29 nov 2016, 15:56

seels schreef:Nog een vraag. Men water is wel wat mistig nu, waarschijnlijk ook door er wat in te rommelen. Maar kan ik iets aan de filter toevoegen om dit sneller weg te laten gaan? Mijn potfiltet heeft nu de standaard filtermedia die er bij zat (jbl e900) heb het gevoel dat er een fijne soort watten mist.

Witte watten?
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

seels

Bericht door seels » 29 nov 2016, 17:41

Mooneater schreef:
seels schreef:Nog een vraag. Men water is wel wat mistig nu, waarschijnlijk ook door er wat in te rommelen. Maar kan ik iets aan de filter toevoegen om dit sneller weg te laten gaan? Mijn potfiltet heeft nu de standaard filtermedia die er bij zat (jbl e900) heb het gevoel dat er een fijne soort watten mist.

Witte watten?
Ja van die fijne filterwatten?

misterb

Bericht door misterb » 30 nov 2016, 13:08

Hoi seels

Afblijven en zen gang laten gaan. Je water is ok :D

Elke keer dat je in je filter begint te rommelen start je weer vanaf 0

Je bent +- 10 dagen verder. Dit Process heeft zijn tijd nodig :wink:

Die mist gaat wel weg ( wat helpt is vooral goed verluchten )

Wacht dan een dag of 3 / 4 en zie dan of er verbetering is...

Anders nog eens wat bacteriën cultuur toevoegen maar ook weer niet overdrijven dat heeft ook geen zin
I think fish is nice, but then I think that rain is wet, so who am I to judge?

seels

Bericht door seels » 30 nov 2016, 20:22

misterb schreef:Hoi seels

Afblijven en zen gang laten gaan. Je water is ok :D

Elke keer dat je in je filter begint te rommelen start je weer vanaf 0

Je bent +- 10 dagen verder. Dit Process heeft zijn tijd nodig :wink:

Die mist gaat wel weg ( wat helpt is vooral goed verluchten )

Wacht dan een dag of 3 / 4 en zie dan of er verbetering is...

Anders nog eens wat bacteriën cultuur toevoegen maar ook weer niet overdrijven dat heeft ook geen zin
De mist is vandaag inderdaad al een pak minder, omdat de bak verduisterd is is het mss ook wel maar het zicht dat het mistig lijkt. Ik ga hem gewoon met rust laten volgende dagen. morgen een nieuw testlab kopen omdat de mijne toch al een paar jaar oud is.

misterb

Bericht door misterb » 02 dec 2016, 07:30

mooi :D

succes alvast nog een aantal dagen even laten draaien en je bestand kan stillaan geplaatst worden :wink:

seels

Bericht door seels » 02 dec 2016, 19:37

Inderdaad nog een weekje en dan ben ik thuis en kan ik de trip naar aquabeek eens maken. ik wou beginnen met de groep similis en zou ik daar dan nog iets al bij nemen of het de eerste weken bij de similis houden.

Nog een vraag ivm voeding, wat zijn de factoren waar ik rekening mee moet houden als ik voor koop? in de aquariumwinkel op de hoek zeg maar hebben ze enkel jbl en sera toestanden, kan ik daar ook iets van gebruien? is wel handig als ik plots eten nodig zou hebben.

misterb

Bericht door misterb » 06 dec 2016, 09:39

Hey Seels, veel plezier alvast :D :D

Beiden hebben naar mijn mening deftig voer.
Zelf geef ik over het algemeen enkel en alleen maar diepvries.
Het gebeurd bij mij zelden dat ik vlokken voer geef. Indien zo is het OSI spirulina of stofvoer voor de kleinsten.
Mijn diepvries is collectie is zeer varierend.
Ik koop 1 x per +- half jaar een grote bestelling

Ondertussen heb ik trouwens mijn multies weer verhuisd naar hun nieuw verblijf ( hebben even een tijdje in een filter compartiment gezeten daar ik bezig was met de bakken te verhuizen)

De multies zitten nu in de bak waar mijn SP shells ( sumbu area ) in zaten.

Deze Groep heb ik verhuisd naar de grote bak.

seels

Bericht door seels » 06 dec 2016, 18:57

Geweldig toch om te zien he ;)

Ik wou als blikvanger een mooie A calvus mee in de bak (als laatste toevoegen) maar zijn er nog van deze soorten die een mooie solo blikvanger zouden kunnen zijn?

seels

Bericht door seels » 07 dec 2016, 18:35

Vandaag tripje aquabeek achter de rug. Thuis gekomen met een mooi bestandje. Water nog eens getest en waarden blijven het zelfde. Ik zal het komende dagen wat in het oog houden omdat er mogelijks een nitriet piek gaat instaan zeker. Vissen zijn nog schuw en zitten nog wat verstopt. Alhoewel de julies al goed rond zwemmen. Ik hoop dat het goed komt. ;) wat zijn typische gedragingen van vissen als er iets mis moest zijn ?

seels

Bericht door seels » 07 dec 2016, 22:00

Klein probleempje in de bak, De stroming van de filter is plots minder. kan maximum een dag zijn.
Als ik de slangen controleer zie ik wel veel aanslag in de slangen maar zou dit de stroming dusdanig kunnen verminderen? Of wat kan ik nog eens proberen?

Ook zie ik allemaal kleine witte organismen in de bak zweven, ze zitten ook op de voorruit zijn echt pieppiep klein, wat kan dit zijn?

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 08 dec 2016, 07:08

Kan dat laatste misschien planaria zijn? :roll:

Daar is genoeg over te vinden via google.

Mocht het dit zijn, dan kan minder voeren soms al wat helpen.
Er bestaat ook een soort planaria-val, als ik mij niet vergis :roll:
2.70 x 0.85 x 0.60m

Plaats reactie