Rio 240 inrichten en opstarten

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
seels

Rio 240 inrichten en opstarten

Bericht door seels » 16 mei 2016, 18:58

Hoi allen

Ik heb (al een tijdje) een rio 240 staan. nu eindelijk een paar maandjes in ons nieuwe huis en nu aan het denken om deze neer te zetten.

Heb vroeger een malawi aquarium gehad en wil nu graag richting tanganyika.
Maar eerst inrichten van het aquarium;
- achterwand, ik vind de juwel granite wel mooi maar ook duur. zijn er vergelijkbare "goedkopere" van een ander merk?
of maak ik hem zelf? wie heeft het nog gedaan? en doe ik alleen de achterwand of ook de zijkanten?
- De interne filter, haal ik hem eruit? heb een aqua pro 600 externe filter. of gebruik ik ze beide? bij de malawi was dit wel het geval. en als ik hem laat zitten verstop ik hem dan? in de malawi had ik er gewoon keien tegen gestapeld en zag de bovenste kwartje wel maar stoorde niet?
- Zou graag wat rotsbewoners hebben en een deel schelpbewoners.

Veel vragen maar wat denken jullie? en wat zijn jullie tips? Ook uit esthetische hoek? ;)

Mooneater
Contacteer:

Re: Rio 240 inrichten en opstarten

Bericht door Mooneater » 16 mei 2016, 19:15

seels schreef:Hoi allen

Heb vroeger een malawi aquarium gehad en wil nu graag richting tanganyika.
Maar eerst inrichten van het aquarium;
- achterwand, ik vind de juwel granite wel mooi maar ook duur. zijn er vergelijkbare "goedkopere" van een ander merk?
of maak ik hem zelf? wie heeft het nog gedaan? en doe ik alleen de achterwand of ook de zijkanten?
Zelf een achterwand maken is niet zo heel moeilijk, maar is inderdaad wel veel werk. Een alternatief zijn misschien de Akwaline achterwanden, die zijn relatief goedkoop en zien er ook mooi uit.
- De interne filter, haal ik hem eruit? heb een aqua pro 600 externe filter. of gebruik ik ze beide? bij de malawi was dit wel het geval. en als ik hem laat zitten verstop ik hem dan? in de malawi had ik er gewoon keien tegen gestapeld en zag de bovenste kwartje wel maar stoorde niet?
Ik zou zelf het interne filter eruithalen, dan heb je een pak meer oppervlakte in je bak, en heb je meer ruimte voor je vissen.
- Zou graag wat rotsbewoners hebben en een deel schelpbewoners.
1 hoek een slakkenhuiskerkhof met N. multifasciatus/similis
de rest stenen en zand, met daarin
1 koppel julidochromis transcriptus/ornatus/dickfeldi (wel bestaand koppel vinden, of beginnen met 6 jonge dieren en laten koppelen)
1 solo N. tretocephalus of A. calvus

Lijkt me een mooi bestand!
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

seels

Bericht door seels » 16 mei 2016, 20:54

Vergeten te zeggen dat ik ook een amazone bak heb gehad en daar de achterwand helemaal zelf van gemaakt heb, maar duurt inderdaad wel langer.

Dus alleen de externe filter zou het moeten kunnen trekken? en heb ik nog een stromingspompje vandoen dan? En het verwarmingselement is daar een manier voor om die mooi weg te werken?

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 16 mei 2016, 22:25

seels schreef:En het verwarmingselement is daar een manier voor om die mooi weg te werken?
De bouwer van onze achterwand heeft eerder een wandje voor een klein bakje van ons gemaakt. Hij had in het piepschuim aan een uitholling gemaakt in de wand in een U-vorm, lang genoeg om het element in te hangen. De uitstroom van het filter kwam op dezelfde plek uit (boven de U-vorm dus, maar onder water). Het water stroomde dan dus langs het element en het teveel aan water liep er aan de bovenkant van de wand weer uit, zo de bak in.

De kracht van de stroming neemt dan wat af, maar hier werkte het erg goed. Het is zaak dat de stroming niet zo sterk is dat al het water aan de bovenkant er als een fontein uit spuit natuurlijk. Maar wellicht breng ik je hiermee op een idee.

Succes er mee!

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 17 mei 2016, 16:22

nijlpaard schreef:
seels schreef:En het verwarmingselement is daar een manier voor om die mooi weg te werken?
De bouwer van onze achterwand heeft eerder een wandje voor een klein bakje van ons gemaakt. Hij had in het piepschuim aan een uitholling gemaakt in de wand in een U-vorm, lang genoeg om het element in te hangen. De uitstroom van het filter kwam op dezelfde plek uit (boven de U-vorm dus, maar onder water). Het water stroomde dan dus langs het element en het teveel aan water liep er aan de bovenkant van de wand weer uit, zo de bak in.

De kracht van de stroming neemt dan wat af, maar hier werkte het erg goed. Het is zaak dat de stroming niet zo sterk is dat al het water aan de bovenkant er als een fontein uit spuit natuurlijk. Maar wellicht breng ik je hiermee op een idee.

Succes er mee!

Ik had iets vergelijkbaars - bij het zelf maken van de achterwand (foto's daarvan staan helaas niet meer online) heb ik (afgekeken van Art overigens) een kleine extra dwarswand gemaakt bij de zijwand:

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

In de uitsparing kan je je verwarmingselement, en de aanzuig (en evt uitstroom) van je filter plaatsen - netjes uit het zicht.
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

seels

Bericht door seels » 17 mei 2016, 20:23

Leuk idee dat voorzetwandje. mss toch eens denken over zelf bouwen. ik heb eerder een zanderige amazone oever gemaakt maar hoe pak ik het aan om een rotsstructuur te maken? iemand tips?

Ik zag hier ook ergens dat iemand aan en afvoer van de filter met pvc pijpen langs de grond liet komen. wat zijn hier de ideeen van of bedenkingen bij?

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 17 mei 2016, 22:08

seels schreef:Leuk idee dat voorzetwandje. mss toch eens denken over zelf bouwen. ik heb eerder een zanderige amazone oever gemaakt maar hoe pak ik het aan om een rotsstructuur te maken? iemand tips?
Ik heb altijd deze methode gebruikt: http://tanganyikacichlide.nl/het-zelf-m ... achterwand
ook hier een voorbeeld daarvan: http://tanganyikacichlide.nl/een-eigen- ... wand-maken

wand maken van piepschuim, piepschuim daarna insmeren met tegellijm. Tegellijm afwerken met epoxy, epoxy instrooien met zand (anders gaat het glimmen en bealgt het heel langzaam).

eitje :lol:
De NVC op Facebook

seels

Bericht door seels » 19 mei 2016, 20:23

Ik had me vergist; de buitenfilter is en jbl crystalclear e900. filtert dus 900 liter per uur. dus de interne filter kan er gerust uit? en hoe de ik dit? Ik vind de droog tijden precies wel lang in het artikel. ik heb bij de amazone bak niet zo lang gewacht telkens. trouwens zelfs met de vloer te leggen niet zo lang gewacht. ;)

seels

Bericht door seels » 22 mei 2016, 17:39

De binnenfilter verwijderen hoe doe ik dat het beste? heb al met een stanley mes geprobeerd maar komt niet echt schot in de zaak.

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 23 mei 2016, 19:18

je kan het proberen met vissnoer. Met de wat dikkere variant kun je van bovenaf zo je kit laag doorsnijden.

seels

Bericht door seels » 24 mei 2016, 20:50

heb ondertussen met een gitaarsnaar gedaan. ben nu inspiratie aan het opdoen voor de achterwand.

seels

Bericht door seels » 20 okt 2016, 16:32

Na even erover heen te laten gaan toch verder gedaan aan de bak. Achterwand is in volle opbouw (zal ook wat foto's posten ervan. Een vraagje; de volgende stap zal zijn om tegellijm aan te brengen en met watergedragen lak wat "highlights" aan te brengen. ( gebruik de verf en techniek van mijn modelbouwgerij) moet ik dan nog epoxy als laatste laag aanbrengen? En wat is het verschil tussen daar zand in strooien en dat niet te doen?

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 20 okt 2016, 17:20

seels schreef:Na even erover heen te laten gaan toch verder gedaan aan de bak. Achterwand is in volle opbouw (zal ook wat foto's posten ervan. Een vraagje; de volgende stap zal zijn om tegellijm aan te brengen en met watergedragen lak wat "highlights" aan te brengen. ( gebruik de verf en techniek van mijn modelbouwgerij) moet ik dan nog epoxy als laatste laag aanbrengen? En wat is het verschil tussen daar zand in strooien en dat niet te doen?

De epoxy is om de tegellijm "af te sealen", zodat het geen stoffen af gaat geven in het water.
Omdat je het afwerkt met epoxy, hoef je daarom ook in de voorgaande stappen niet perse waterbestendige verf te gebruiken. Houd er wel rekening mee dat na behandeling met epoxy, de kleuren donkerder overkomen (alsof de verf nog nat is).

Het zand instrooien is tegen het glimmen. Opgeharde epoxy glimt erg vanzichzelf. Hoewel dit effect minder is onder water, ziet het er toch een beetje raar uit. Ook maakt dit het oppervlakte van de achterwand wat "ruwer", waardoor hij sneller bealgt en meer op de stenen in de bak gaat lijken (die hebben dezelfde alg).
De NVC op Facebook

seels

Bericht door seels » 20 okt 2016, 17:46

Maar als ik bv filterzand in de epoxy doe lijkt het dan niet teveel op een zanderige achterwand ipv rotsen? of valt dit nogal mee?

hier wat foto's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

enige tips zijn welkom. op de foto waar de omgekeerde driehoekvorm is afgetekend was het idee om daar alle isomo weg te snijden en een blauw of zwarte folie langs buiten te plakken zodat het een oneindig diep gat lijkt. is dit een goed idee of wordt het niks?

De overhang lijkt ver naar voor te komen maar is vooral om het achterste licht te dimmen.

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 20 okt 2016, 17:51

seels schreef:Maar als ik bv filterzand in de epoxy doe lijkt het dan niet teveel op een zanderige achterwand ipv rotsen? of valt dit nogal mee?

hier wat foto's
[thumb]http://i349.photobucket.com/albums/q372 ... gv7tdc.jpg[/thumb]
[thumb]http://i349.photobucket.com/albums/q372 ... d05tyh.jpg[/thumb]
[thumb]http://i349.photobucket.com/albums/q372 ... jccjlv.jpg[/thumb]
[thumb]http://i349.photobucket.com/albums/q372 ... xh3t8a.jpg[/thumb]
[thumb]http://i349.photobucket.com/albums/q372 ... gv7tdc.jpg[/thumb]

enige tips zijn welkom. op de foto waar de omgekeerde driehoekvorm is afgetekend was het idee om daar alle isomo weg te snijden en een blauw of zwarte folie langs buiten te plakken zodat het een oneindig diep gat lijkt. is dit een goed idee of wordt het niks?

De overhang lijkt ver naar voor te komen maar is vooral om het achterste licht te dimmen.
Het is inderdaad even oppassen met instrooien, maar dat moet wel goed komen.
Op dit forum heeft Art ook eens een doorkijk gemaakt, met gemixte resultaten, ik zal eens kijken of ik een link kan vinden daarnaar.

Edit: Zie de foto's en video's in dit topic: viewtopic.php?f=6&t=13248
De NVC op Facebook

Plaats reactie