Filmpje van nieuw ingerichte bak.en bestand

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
behabe

Filmpje van nieuw ingerichte bak.en bestand

Bericht door behabe » 11 dec 2015, 20:55

Na een paar jaar een mooie groep Tropheus Kasakalawe gehad te hebben was het weer eens tijd voor wat nieuws. De vorige groep was zeer vruchtbaar en heeft vele jongen gegeven. Ook op dit forum is er iemand/ meerdere die er 20a25 jongen rond hebben zwemmen van deze groep.

Nu heb ik een groep van 13 stuks Tropheus red N,Dole rond zwemmen 4 mannen en 9 vrouwen.

Verdere medebewoners zijn:
6 stuks Eretmodus .......
4 halfwas Petrochromissen trewavasae

De bak is 180cm lang, 60cm diep en 40cm hoog. De bak is voorzien van een achterwand en dito zijwanden.

De belichting is led. Deze heeft een 5 kanaals programmeerbare controller welke je geheel naar wens in kunt stellen met de bijgeleverde software om zo je lampen automatisch te laten dimmen. Dag, nacht, zonsopkomst en - ondergang instellen behoort tot de mogelijkheden. De led balken die ik heb zijn 2x RGB, 1x 10.000k wit, 2 Blauw/Wit van 146cm.

Stromingspomp: Aqua Medic EcoDrift 8.0 (programmeerbaar)

Filter: Eheim Professional 3 1200XLT

Hier is het filmje van mijn aquarium:

marc_alderliesten

Re: Filmpje van nieuw ingerichte bak.en bestand

Bericht door marc_alderliesten » 11 dec 2015, 21:03

Erg mooie bak! Uit wat voor man/vrouw verhouding bestaat je groep petrochromis?

behabe

Bericht door behabe » 11 dec 2015, 21:17

marc_alderliesten schreef:Erg mooie bak! Uit wat voor man/vrouw verhouding bestaat je groep petrochromis?

Volgens Katarina van Verdyun 1man en 3 vrouwen.

David

Bericht door David » 12 dec 2015, 06:59

Mooie inrichting Bert! Je gebruik van groen in de bak kan ik wel waarderen, lekker fris oogt dat. Vraag me wel af of al je planten het gaan redden, wat voor soort is die in het midden trouwens? Betreft zeker een wildvanggroep tropheus? Mooie vissen, jammer dat je niet wat meer inzoomt in het filmpje. :D

Ik weet dat jij erg vast overtuigd bent van tropheus in een groep dus die discussie probeer ik te vermijden. We weten ook uit jarenlange ervaring van velen dat dit prima kan. Ik ben nu echter zo gewend aan de rust in mijn bak van tropheini in harems dat ik bijna schrik van het drukke en agressieve gedrag van de tropheus in jouw bak op het filmpje. Aan de andere kant heb ik nu zoveel rust in de bak dat het bijna saai is. Mijn vrouw mist de vrolijke hyperactieve groep duboisi die ik hiervoor had. Kortom, misschien zou jij het houden in harems misschien dan ook wel saai vinden.

behabe

Bericht door behabe » 12 dec 2015, 14:12

David schreef:Mooie inrichting Bert! Je gebruik van groen in de bak kan ik wel waarderen, lekker fris oogt dat. Vraag me wel af of al je planten het gaan redden, wat voor soort is die in het midden trouwens? Betreft zeker een wildvanggroep tropheus? Mooie vissen, jammer dat je niet wat meer inzoomt in het filmpje. :D

Ik weet dat jij erg vast overtuigd bent van tropheus in een groep dus die discussie probeer ik te vermijden. We weten ook uit jarenlange ervaring van velen dat dit prima kan. Ik ben nu echter zo gewend aan de rust in mijn bak van tropheini in harems dat ik bijna schrik van het drukke en agressieve gedrag van de tropheus in jouw bak op het filmpje. Aan de andere kant heb ik nu zoveel rust in de bak dat het bijna saai is. Mijn vrouw mist de vrolijke hyperactieve groep duboisi die ik hiervoor had. Kortom, misschien zou jij het houden in harems misschien dan ook wel saai vinden.

De planten in de bak gaat tot nu toe goed. Met de vorige groepen is het altijd goed gegaan. Groen in eeen Tropheus aquarium vind ik wel mooi staan. De naam van het plantje is: Nymphoides sp. Taiwan. Deze plant groeit heel hard en je kan deze ook makkelijk vermeerderen (hebben bladeren waar wortels aan zitten). En over harems houden in een aquarium vind ik helemaal niks! Geef mij maar een beetje leven in de bak. Ik ben wel eens mij mensen geweest die harems houden en daar zag ik meestal alleen de mannen zwemmen de vrouwen zag je alleen als er gevoerd werd. Dus een leuke groep waar altijd iets gebeurt daar geniet ik van. :D :D

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 12 dec 2015, 19:17

Jammer, dat er nog steeds mensen zijn die hun eigen belang boven het belang van de vissen stellen.

behabe

Bericht door behabe » 12 dec 2015, 21:14

sieb amoraal schreef:Jammer, dat er nog steeds mensen zijn die hun eigen belang boven het belang van de vissen stellen.

Wat bedoel je? eigenbelang { aan elkaar geschreven } over het houden van Tropheus in groepen. Over de hele wereld wordt geadviseerd om geen kleine groepen te houden. Zelfs op deze website staat het zo geschreven!!!!!!!!! Dus de gene die hiermee experimenteert is iemand die hun eigenbelang boven die van de vissen stelt!!!!!!!!!!

behabe

Bericht door behabe » 12 dec 2015, 22:10

Lees dit bericht even van Sieb, en let even op de datum van de post!! De eerste zin is leuk ervaren tropheus kweker :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Volgens mij is hij helemaal van zijn geloof afgestapt!!!!!

Re: Tropheus Robbie
UNREAD_POSTdoor sieb amoraal » zo 27 jan 08 21:07

Als ik zo de inrichting van jou bak bekijk ( de foto`s natuurlijk) dan denk ik als redelijk ervaren tropheus kweker. als jou vissen uitgroeien en voornamelijk dan de mannen dan wordt het met deze inrichting een slag veld de mannen hebben maar twee teritoria en gaan knokken tot er een paar sterke overblijven. heb zelf al jaren een groep duboisi`s. 25 stuks 20 vrouwen en 4 mannen met heel veel jongen in een bak van 200 70 60 . Zelfs hier komt het zelfs nog voor dat er gevechten optreden. hiervoor had ik de zelfde groep in een bak van 140 cm voorruit lengte en was het regelmatig dat er dieren zwaar beschadigd raakten .terwijl in een bak van 90 cm niks gebeurde. was wel een kleinere groep.
Wat mij wel opvalt als de groep maar groot genoeg is, zoals Paula aangeeft. Dan gebeurt er helemaal niks. Dit is dan volgens deskundigen te wijten aan dat ze geen territorium kunnen maken. Maar hierdoor kunnen de vissen hun natuurlijk gedrag ook niet vertonen. En willen we dit dan niet, stop dan je bak maar helemaal vol .Niet mijn idee van tropheus houden.

sieb amoraal

David

Bericht door David » 13 dec 2015, 07:06

Haha! Er bestaat ook zoiets als voortschrijdend inzicht. Als je bijvoorbeeld het meest recente boek van Ad Konings leest over tropheus dan schrijft hij daar ook hele andere dingen dan in zijn eerste boeken. Hij zegt ook dat men toen veel minder wist en de enige enigzins succescolle manier van tropheus houden was in grote groepen. Inmiddels weten we meer en zal jij ook niet kunnen ontkennen dat er mensen zijn die met succes tropheus in harems houden toch? Dan komt het er dus op aan wat je zelf wilt. Ik respecteer daarin dat jij kiest voor grote groepen Bert. Ik kies echter voor harems.

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 13 dec 2015, 12:00

David schreef:Haha! Er bestaat ook zoiets als voortschrijdend inzicht. Als je bijvoorbeeld het meest recente boek van Ad Konings leest over tropheus dan schrijft hij daar ook hele andere dingen dan in zijn eerste boeken. Hij zegt ook dat men toen veel minder wist en de enige enigzins succescolle manier van tropheus houden was in grote groepen. Inmiddels weten we meer en zal jij ook niet kunnen ontkennen dat er mensen zijn die met succes tropheus in harems houden toch? Dan komt het er dus op aan wat je zelf wilt. Ik respecteer daarin dat jij kiest voor grote groepen Bert. Ik kies echter voor harems.
Niks meer aan toe te voegen. :D

behabe

Bericht door behabe » 14 dec 2015, 14:53

sieb amoraal schreef:
David schreef:Haha! Er bestaat ook zoiets als voortschrijdend inzicht. Als je bijvoorbeeld het meest recente boek van Ad Konings leest over tropheus dan schrijft hij daar ook hele andere dingen dan in zijn eerste boeken. Hij zegt ook dat men toen veel minder wist en de enige enigzins succescolle manier van tropheus houden was in grote groepen. Inmiddels weten we meer en zal jij ook niet kunnen ontkennen dat er mensen zijn die met succes tropheus in harems houden toch? Dan komt het er dus op aan wat je zelf wilt. Ik respecteer daarin dat jij kiest voor grote groepen Bert. Ik kies echter voor harems.
Niks meer aan toe te voegen. :D

Ik heb nu een klein groepje Petrochomis zitten 1 man en 3 vrouwen bij mijn groep Tropheussen. De Petrochomis man jaagt/zit alle vrouwen achterna tot dat je ze niet meer ziet! Deze man is pas 5 cm groot en wat gebeurt er als hij volgroeid is! Ook tegen de Tropheus mannen staat hij nu al zijn mannetje. Is dit normaal of komt dit door dat de groep te klein is? Ook heb ik ooit een groep van 6 stuks Petrochromis orthognathus sp. Tricolor van Edin gekocht. Dit ging goed tot dat ze gingen groeien! Ik zag er maar 1 in de bak zwemmen en de rest was verstopt en zag je alleen als er eten in de bak ging! Dus het kan ook vreselijk mis gaan met te kleine groepen! En dan hebben we het nog niet eens over de mensen die gaan uit/selecteren welk klein groepje ze willen houden, wat doen ze dan met de rest? Stel er is 1 man van de verschilende kleine groepen die je hebt de overmacht krijgt en de rest tussen de rotsen jacht, wat dan? Ook ben ik bij een gerespecteerd ex lid thuis geweest en zag daar 1 eterbak de hele bak terroriseren, hoe leuk is dat? Dus ik hou het bij een normale grote groep met meerdere mannen die elkaar bezighouden.

David

Bericht door David » 14 dec 2015, 19:01

Tja, wat bij de een goed gaat hoeft bij de ander geen succes te zijn natuurlijk. Bij mij ging het niet goed met het harem Ikola toen ze geen tegenwicht hadden. Ik heb er nu een wilvang trio Trewavasae bij zitten en dat gaat prima. De man gaat al richting de 15 cm en is duidelijk de baas in de bak maar laat zich niet echt gelden, zit zo nu en dan even een van de vrouwen op de huid maar die hebben ook genoeg ruimte om vrij rond te zwemmen. Van de Ikola hebben de man en twee vrouwen alle ruimte en vrijheid, ik moet er wel bij zeggen dat er ook twee vrouwen zijn die je minder ziet. Ik denk er daarom over dit harem terug te brengen tot drie.

Hoe dan ook, het blijft een kunst om tropheus goed te houden. Er zijn ook genoeg voorbeelden van tropheus in grote groepen die snel kleiner werden door stress/bloat. Het is een kwestie van goed observeren en ingrijpen waar nodig in het belang van de dieren.

Plaats reactie