red sea reefer als tanganyika bak

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
Rory

red sea reefer als tanganyika bak

Bericht door Rory » 11 sep 2015, 09:19

Beste leden,

Ik weet niet of iemand hier bekend is met de red sea reefer aquariums, dit is zoals de naam het zegt eigenlijk een aquarium voor zoutwater gebruik, dus met overflow en sump (bioloog). Zou deze ook geschikt kunnen zijn om hiervan een tanganyika bak te maken? (ik kan deze voor een zacht prijsje aankopen en vind de looks van de bak schitterend)

Alvast bedankt voor jullie info.

Rory

David

Re: red sea reefer als tanganyika bak

Bericht door David » 11 sep 2015, 11:05

Zijn inderdaad mooie bakken. Een zeewaterbak ombouwen naar zoet kan natuurlijk. Ik heb zelf in het verleden de eheim scubaline marine ongebouwd naar zoetwater. Wat ik heb gedaan toen is de sump vervangen voor een bioloog (is ook een glazenbak maar heeft een andere indeling dan een sump). Dat kost je ongeveer 100 euro. Eigenlijk moest ik ook de opvoerpomp vervangen omdat die voor zeewater veel meer power moet hebben terwijl je bij een bioloog juist niet te snelle doorstroom wil. Ik heb dat opgelost door de pomp te knijpen en een bypass in te zetten maar das niet ideaal. Tot slot moest ik nog de verlichting aanpassen want zeewaterlampen zijn niet geschikt voor zoet. Later heb ik nog een potfilter toegevoegd omdat de bioloog alleen het fijne zweefvuil er niet goed uit kreeg.

Rory

Bericht door Rory » 11 sep 2015, 12:52

David,

Bedankt voor de uitgebreide reactie.
Ik zat met het idee om de huidige sump te behouden met de volgende filtratie, eerst gaat het water door een filtersock om het zweefvuil weg te halen dan gaat het door een kamer waar 2 media reactors draaien op een dc pomp dan loopt het over in de kamer waar een dc opvoerpomp zit. Zou dit kunnen werken of is dit dan onvoldoende biologische filtratie?
De dc pompen wil ik gebruiken om zoveel mogelijk controle te hebben over de flow.

Rory

David

Bericht door David » 11 sep 2015, 14:48

Zou kunnen werken als je maar siporax of iets dergelijks gebruikt als filtermedium. Verwacht trouwens niet teveel van die filtersok. Heb ik ook gebruikt maar krijg je het toch niet superhelder mee en je blijft aan de gang met verschonen. Bij een zeewaterbak jagen ze er nl veel meer liters water per uur doorheen en dat is juist niet de bedoeling bij een bioloog en daarom werkt het niet. Toen ik er een potfilter heb bijgezet kreeg ik pas echt weer een kraakheldere bak.

Plaats reactie