Davids 200x60x60

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
David

Re: Davids 200x60x60

Bericht door David » 09 jan 2016, 07:32

Even een update. Het visbestand is verkocht en ik ben overgestapt op Malawi. Nu ben ik sowieso iemand die niet jaren achter elkaar hetzelfde visbestand heeft. Ik beleef namelijk erg veel plezier aan het opzetten en bij elkaar zoeken van een visbestand en het inrichten van mijn bak. Toch is het voor mijn doen nu wel erg snel om al over te stappen. Ik zal echter mijn ervaringen en beweegredenen delen zodat anderen dit kunnen meewegen mochten ze ooit een tropheini bak overwegen.

Twee maand geleden dacht ik nog dat ik nog nooit zoveel plezier heb gehad van een aquarium. Dat was misschien iets overdreven maar op dat moment was ik ook erg enthousiast. Ik had recent de bak opnieuw ingericht ivm de komst van de Trewavasae. Stenen waren daardoor weer schoon waardoor de vissen mooi afstaken en er was eindelijk balans in de bak. De harems deden het goed en er was veel interessant gedrag te zien. Vervolgens begon de bak te bealgen en werd deze steeds donkerder. De tropheini zijn van dichtbij prachtig maar vanaf de bank oogt het allemaal wat grauw en eentonig. Door de inrichting met veel steen is er veel rust en zijn er veel schuilplaatsen maar grote delen van de dag zie je amper een vis. De Ikola man trekt wel wat door de bak heen maar de vrouwen hebben allemaal een schuilplaats en zie je weinig. De Ikola zouden kleur moeten brengen maar het grootste deel van de dag zijn ze donker gekleurd. Alleen als de man of vrouwen onderling even indruk willen maken of het tijd is om te paren zie je die mooie felgele band. Nou krijg je als de vissen zich laten zien er wel interessant gedrag voor terug. Het is leuk om de tropheini al grazend door de bak te zien trekken. Het is leuk als de Spathodus na een tijdje grazen ergens op een steen lekker liggen uit te rusten op een steen in de "zon". Toch gaat dit alles relatief snel vervelen. Wat dan niet helpt is het thuisfront die er niks aan vindt. Ik citeer: "nu staat hier een bak van 2 meter voor de bank en vervolgens zie we amper een vis zwemmen en als je er een ziet kan je deze qua kleur amper onderscheiden van de donkere bealgde stenen".

Langzamerhand ga je dan toch twijfelen over een ander bestand. Eerste gedachte was iets aanpassen aan het huidige bestand. Maar dan komt een groot nadeel aan een tropheini bak naar voren. Als je eenmaal een gebalanceerd visbestand hebt kan je beter niks veranderen want de vissen zijn erg gevoelig voor stress/bloat. Sowieso is uitvangen niet te doen met al die stenen en bijplaatsen kan ook niet want tropheini die worden bijgeplaatst worden meestal niet geaccepteerd en nagejaagd tot de dood erop volgt omdat alle huidige vissen dan hun territorium gaan uitverdedigen. De enige manier is dus alle stenen eruit, vissen uitvangen, opnieuw inrichten en vissen weer plaatsen. Ik heb dit overwogen om het bestand toch bijvoorbeeld iets meer kleur te geven maar kwam er niet uit.

Daarom uiteindelijk in een opwelling besloten om het bestand op internet te zetten en te kijken of ik het kan verkopen. Toen twijfelde ik nog wel. Ik dacht, ik zie wel, als ik het goed kan verkopen dan prima en anders blijven de vissen gewoon nog een tijdje en dat is ook prima. Zeker toen ook een van de Ikola vrouwen voor het eerst het bekje vol had met eieren en er een nieuw nestje Babaulti was geboren speelde de twijfel weer op. Toch ging ik vast nadenken over een nieuw bestand en dat vind ik echt heel leuk om te doen. Voor je het weet ben je dan weer verkocht aan iets anders moois. Vervolgens kwam er snel iemand die het bestand wilde overnemen voor een goede prijs. Toen definitief de knoop doorgehakt om over te stappen naar malawi / mbuna. Ik wil daarmee toch wat van het leuke graasgedrag vasthouden en er mooie contrasterende kleuren voor terug krijgen. Vooralsnog zal dit een bak zijn met als hoofdbewoner een groep Pseudotropheus Saulosi. Tot zover mijn tropheini avontuur. Ik hoop dat anderen nog iets hebben aan het delen van mijn ervaringen. Mijn conclusie is dat als je bijvoorbeeld tropheus wil houden om de kleur je ze beter kan houden in een grote groep, dan zijn er altijd wel vissen aan het pronken. Is kleur niet belangrijk voor je en wil je vooral veel rust en natuurlijk gedrag in je bak dan is het houden van verschillende harems tropheini misschien wel wat voor.

Plaats reactie