Davids 200x60x60

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
David

Re: Davids 200x60x60

Bericht door David » 30 sep 2015, 18:56

Thks! Haha, die babyfoon was inderdaad niet goed aangesloten op de oplader. Zal je altijd zien als je net aan het filmen bent. :lol:

David

Bericht door David » 09 okt 2015, 22:00

Even een nieuw totaaltje. De bak begint aardig te bealgen inmiddels.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Een van de vrouwen van de Babaulti heeft trouwens al het bekkie vol. Is nog een beetje jong maar de natuur hou je niet tegen.

Verkleinde Afbeelding

Alexander1977

Bericht door Alexander1977 » 11 okt 2015, 19:38

Dag David,

Leuk te zien dat je bak inmiddels helemaal draait. Mooi hoor. Bevalt ie jou ook zo goed? We hebben nu dezelfde bak met een vergelijkbaar bestand :). Bij mij zwemmen er in:
1/4 tropheus Ikola
1/3 petrochromis trewavase
1/1 Spathodus erythrodon
1 Julidochrmois regani kippili
9 synodontis lucipinnis
1 Mastacembelus ellipsifer

Ik ben helemaal overtuigd van harems in plaats van grote groepen tropheus. Veel minder zware agressie (dus geen witte mondjes), en veel rustiger gedrag, vooral grazen door de hele bak in plaats van alleen op de plekken waar de dominante mannen het toestaan. Zal snel eens een fotootje plaatsen, kun je vergelijken :).

Groeten,
Alexander

David

Bericht door David » 16 okt 2015, 18:45

Leuk bestand Alexander. Dus toch weer over op tropheus. Heb jij allemaal jonge vis of volwassen? Ben benieuwd naar de foto's.

Ik moet eerlijk zeggen dat bij mij twee van de vrouwen uit de gratie zijn. Die worden door de man voortdurend in de linker en rechter bovenhoek gejaagd. Daarnaast zijn de vissen veel tussen de rotsen verstopt en nauwelijks op kleur. Ik heb zelf het idee dat het niet optimaal werkt omdat het harem geen tegengas krijgt van andere tropheini. De Ikola zijn dik 10 cm maar de overige vissen zijn 4 tot 6 cm.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 16 okt 2015, 20:05

David schreef:Leuk bestand Alexander. Dus toch weer over op tropheus. Heb jij allemaal jonge vis of volwassen? Ben benieuwd naar de foto's.

Ik moet eerlijk zeggen dat bij mij twee van de vrouwen uit de gratie zijn. Die worden door de man voortdurend in de linker en rechter bovenhoek gejaagd. Daarnaast zijn de vissen veel tussen de rotsen verstopt en nauwelijks op kleur. Ik heb zelf het idee dat het niet optimaal werkt omdat het harem geen tegengas krijgt van andere tropheini. De Ikola zijn dik 10 cm maar de overige vissen zijn 4 tot 6 cm.

Je slaat de spijker op de kop...de harem Tropheus heeft aangepaste afleiding nodig.
Ingrijpen dus ! Mooi dat je het zelf "ziet" :wink:
Als je veranderingen zou doorvoeren moet je wel de inrichting helemaal omgooien.
Alle dieren uitvangen !
Als de bak terug ingericht is dan alle dieren gelijk terugplaatsen.
Dus pas de bak leeghalen als je gepaste afleiding hebt gevonden.
Een harempje 1/2 P.Trewavasae zou hier wel eens kunnen werken. :idea:
300x220x95
No lift...like an airlift.

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 16 okt 2015, 20:20

oostijnoo schreef:Een harempje 1/2 P.Trewavasae zou hier wel eens kunnen werken.
Ik moet zeggen dat ik bij mij in de bak weinig tot geen interactie zie tussen de P.Trewavasae en de Tropheus, ze leven rustig langs elkaar heen.

Als je voor de optie kiest om de bak leeg te maken kun je ook je inrichting iets minder open maken, gebruik de grote modules als zichtbreker op 1/3 en 2/3 van de bak (tot bijna aan de oppervlakte). Dan creëer je ook wat rustigere plekken in de bak.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 16 okt 2015, 21:14

marc_alderliesten schreef:
oostijnoo schreef:Een harempje 1/2 P.Trewavasae zou hier wel eens kunnen werken.
Ik moet zeggen dat ik bij mij in de bak weinig tot geen interactie zie tussen de P.Trewavasae en de Tropheus, ze leven rustig langs elkaar.
Ja inderdaad...maar ze leiden elkaar wel af, ze zijn aanwezig op een positieve manier.
In tegenstelling met soorten die elkaar in de weg zitten, negatieve afleiding dus....wat we spijtig genoeg nog te veel zien bij Tropheus-bakken.
Tropheini houden is een zoektocht naar wat werkt en niet werkt, eens de balans gevonden is, is het genieten.
Na verloop van tijd kan je de dieren "lezen" en zie waar het fout zit.
300x220x95

David

Bericht door David » 16 okt 2015, 21:43

Dank voor de reacties. Zou een harem P. Famula ook kunnen werken? Die vind ik persoonlijk veel mooier dan de P. Trewavasae.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 16 okt 2015, 21:47

David schreef:Dank voor de reacties. Zou een harem P. Famula ook kunnen werken? Die vind ik persoonlijk veel mooier dan de P. Trewavasae.
Zijn meestal flink wat pittiger dan Trewavasae ...maar is het proberen waard.
Zou dan wel 3 dames voorzien.
300x220x95

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 16 okt 2015, 22:11

@ stijn, ga je dan een bak van dit formaat dan niet overbevolken?

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 16 okt 2015, 22:34

sieb amoraal schreef:@ stijn, ga je dan een bak van dit formaat dan niet overbevolken?
Tja ...is inderdaad tegen de grens aan, heb je helemaal gelijk in...maar zoals het nu is gaat het uiteindelijk fout.
Dan lijkt het mij beter om voor positieve afleiding te zorgen en uit te breiden met Tropheini en langs de andere kant te snoeien in het bestand.
De Vittatussen en de Syno's dragen hier niets bij.

Petrochromis
Tropheus
Pseudosimochromis (Babaulti is niet langer Simochromis, als ik het goed heb)
kunnen in dit deze bakmaat en inrichting meer voor elkaar betekenen qua afleiding dan het huidige bestand.
300x220x95

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 17 okt 2015, 12:17

Zou het harem uitbreiden met meer vrouwen ook kunnen werken? De individuele vrouwen krijgen dan meer rust omdat de aandacht meer verspreid wordt over de verschillende individuen. Of het toevoegen van een harem Tropheus (van een soort die niet voor kruisingen kan zorgen). Het lijkt me dat Tropheus mannen onderling meer afleiding van elkaar krijgen dan van een andere soort.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 17 okt 2015, 14:21

marc_alderliesten schreef:Zou het harem uitbreiden met meer vrouwen ook kunnen werken? De individuele vrouwen krijgen dan meer rust omdat de aandacht meer verspreid wordt over de verschillende individuen. Of het toevoegen van een harem Tropheus (van een soort die niet voor kruisingen kan zorgen). Het lijkt me dat Tropheus mannen onderling meer afleiding van elkaar krijgen dan van een andere soort.

Meer vrouwen toevoegen kan werken.
Een andere soort Tropheus toevoegen in deze bak-maat is geen goed idee, één van de soorten kan in de verdrukking komen.
De constante dominantie van de mannen onderling geeft stress.
Kruisingsgevaar is nooit volledig uit te sluiten, alle soorten kunnen immers kruisen.
300x220x95

David

Bericht door David » 17 okt 2015, 17:26

Ik heb vandaag de rechterkant van de bak qua inrichting wat aangepast. Stenen toegevoegd en meer schuilplaatsen gemaakt. Hopelijk gaat dit ook iets helpen voor die ene vrouw die geen plekje heeft.

Vandaag bij Riftvalley geweest. Die heeft P. Famula en Pseudosimochromis Curvifrons en P. Trewavasae zwemmen.. Waren allemaal tussen de 10 en 14 cm. Ik was in de verleiding om van de Trewavasae 1/M en 2/V mee te nemen. Hele bijzondere vissen als je ze in het echt ziet, vooral die felgele binnenkant van hun bek. Dit zijn trouwens wildvang dieren. Punt is alleen dat de verkoper aangaf het geslacht te bepalen obv lengte van de vinnen. Dat leek me een sterk verhaal dus eerst maar even laten zwemmen. Hierbij een foto van de vissen:

Verkleinde Afbeelding

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 17 okt 2015, 18:16

David schreef:Ik heb vandaag de rechterkant van de bak qua inrichting wat aangepast. Stenen toegevoegd en meer schuilplaatsen gemaakt. Hopelijk gaat dit ook iets helpen voor die ene vrouw die geen plekje heeft.

Vandaag bij Riftvalley geweest. Die heeft P. Famula en Pseudosimochromis Curvifrons en P. Trewavasae zwemmen.. Waren allemaal tussen de 10 en 14 cm. Ik was in de verleiding om van de Trewavasae 1/M en 2/V mee te nemen. Hele bijzondere vissen als je ze in het echt ziet, vooral die felgele binnenkant van hun bek. Dit zijn trouwens wildvang dieren. Punt is alleen dat de verkoper aangaf het geslacht te bepalen obv lengte van de vinnen. Dat leek me een sterk verhaal dus eerst maar even laten zwemmen. Hierbij een foto van de vissen:

Verkleinde Afbeelding

Zeker geen Curvifrons ...worden veel te groot en hebben een te pittig karakter, ook durven ze al eens uit te halen naar andere soorten en in het slechtste geval concentreerd de man zich op de mannen van de andere soorten en maakt ze af.

Een geoefend oog kan inderdaad de verschillen qua vinnen herkennen.
De Trewavasae op de foto is een dame.
Het overwegen waard om voor de Trewavasae te gaan, ze zijn perfect van grootte om voor wat positieve afleiding te kunnen zorgen.
300x220x95

Plaats reactie