Kritiek gevraagd 145x50x50

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
mark526

Kritiek gevraagd 145x50x50

Bericht door mark526 » 22 mar 2015, 16:22

Beste tanganyika experts,

Sinds kort ben ik begonnen met het opstarten van mijn tanganyika aquarium. Ik heb wel al enige jaren ervaringen met het houden van Z'A aquaria maar het werd tijd voor iets anders. Op dit moment is de bak 1 week aan het indraaien, nog twee weken wachten en de vissen gaan erin. Ik hoor graag wat jullie er van vinden? wat kan beter? wat moet anders?

Techniek:
- Juwel binnenfilter 600 L/per uur
- Tetra tec buitenfiler 600L/per uur
- verlichting 1 led strip (wit licht)
- 2 verwarmingselementen a 150 watt
- beluchtingspomp

Inrichting:
- 50 kilo ardenner breuksteen -> wordt meer
- Zand + 25 slakkenhuizen (escargots)

Visbezetting (beoogd):
- 4x calvus (waaruit zich dan een koppel moet vormen)
- 5x lamprologus multifasciatus
- 4x Neolamprologus leleupi (waaruit zich dan een koppel moet vormen)
- 4x (julidochromis ornatus waaruit zich dan een koppel moet vormen)
- 5x synodontis petricola dwarf

http://imageshack.com/a/img911/8976/Gm8ub9.jpg

Ik hoor graag van jullie

Met vriendelijke groet,

Rever

Re: Kritiek gevraagd 145x50x50

Bericht door Rever » 22 mar 2015, 17:47

dubbel
Laatst gewijzigd door Rever op 22 mar 2015, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Rever

Bericht door Rever » 22 mar 2015, 17:47

Je beseft wel dat het een hele toestand wordt met het koppelen en de daarbij behorende risico's, en vervolgens het uitvangen van de vissen waaruit geen koppel is ontstaan? Met een stenenbak is dat al snel moeilijk tot zeer moeilijk, met de nodige stressmoment bij je vissen tot gevolg. En vergeet je eigen stress niet :lol:. Je moet er maar zin in hebben. Ook al heb je een vrij open inrichting, ze vinden altijd plekjes om je te slim af te zijn. En je zegt dat er nog meer steen in komt.

Even los daarvan, de multi's gaan sowieso een kolonie vormen en hebben constant jongen. Als je dan ook nog wil dat de calvussen, juli's en leleupies gaan koppelen en jongen krijgen dan lijkt mij dat wat te veel, ook voor 1.45. Ik heb zelf een solo calvus en juli. Misschien ook het overwegen waard voor jou. Syno's verhogen naar 6-8. De leleupie kan ook een slakkenhuis gaan claimen (bv. voor het afzetten van eitjes). Misschien mooi om er een scholenvis bij te zetten voor de bovenste waterlaag (bv. Lacustricola pumilus of een Paracyprichromis soort). Wel je inrichting naar maken.

Succes, ik ga het volgen.

Faber

Bericht door Faber » 22 mar 2015, 19:19

Leuk dat je gaat beginnen met tanganyika!

Ik denk dat een kolonie multi's aan 25 slakkenhuizen te weinig gaat hebben. Naar mijn weten eerder 100 stuks, wellicht nog meer. Wat betreft filtertechniek zul je uiteindelijk netto 2-3x de inhoud van je bak per uur kunnen rondpompen. Waarschijnlijk is dit met een flinke visbezetting ook te weinig. Misschien dat hier iemand anders daar een idee over heeft?

mark526

Bericht door mark526 » 23 mar 2015, 16:58

Beste forumleden,

Heel erg bedankt voor de kritiek, ik zal voordat de multi's erin gaan wat meer slakkenhuizen gaan aanschaffen.
Wat betreft de filters, snap ik je kritiek wel een beetje ik zit met 1200 liter per uur wel aan de goede kant ->
maar meer is beter. Zal kijken of ik ergens nog een andere filter voor een zacht prijsje kan overnemen.

Ik heb nog wel een vraag over het koppelen van 4x Neolamprologus leleupi en 4x calvus is het noodzakelijk dat de andere vissen uit het aquarium gehaald worden? of is het aquarium groot genoeg dat de rest niet geterroriseerd wordt?

David

Bericht door David » 23 mar 2015, 18:40

Leuk! Een liefhebber erbij. Welkom in het Tanganyika kamp. :D

Multi's en Leleupi is volgens mij niet zo'n beste combinatie. Willen wellicht dezelfde schelpen claimen en vechten elkaar de tent uit. Leleupi is sowieso een pittig visje heb ik ervaren.

Plaats reactie