Piepschuim op de bodem of andere oplossing?

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
ronjanssen

Piepschuim op de bodem of andere oplossing?

Bericht door ronjanssen » 15 feb 2015, 13:08

Gents,

nog een paar weekjes en dan komt de nieuwe bak, ben alvast plannen aan het maken.
bv,
ik deed altijd piepschuim platen op de bodem, gelijmd met siliconen lijm.
en benieuwd of dit tegenwoordig nog steeds gedaan wordt.
misschien dat er tegenwoordig een "betere"oplossing is?

ron
groet Ron

150x70x50 18 tropheus Bulu Point

Mooneater
Contacteer:

Re: Piepschuim op de bodem of andere oplossing?

Bericht door Mooneater » 15 feb 2015, 13:23

(goedkope) Juwel achterwandjes kan ook.

Qua piepschuim: ga voor XPS piepschuim (dacht ik dat het heet), dat heeft niet van die bolletjes (die bolletjes komen anders over de loop van de tijd langzaam los als je wat gravers hebt enzo).

Wat je ook kan doen is piepschuim platen insmeren met epoxy, en de epoxy instrooien met zand. Dan zie je niet een witte bodem als er gegraven word, maar zand. (XPS piepschuim is sowieso geel, dat valt al minder op).
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 15 feb 2015, 13:43

Ik gebruik altijd de dikste rubber vijverfolie. Nadeel is wel als je het los op de bodem legt, er wel zand onder kan komen. Dit is op telossen door het goed vast te lijmen met een Tec 7 silicone kit.

Rever

Bericht door Rever » 15 feb 2015, 13:52

Heb nu een mat zwart armaflex. In mijn nieuwe bak neem ik dat ook, maar dan met daaroverheen gelijmd wit vijverdoek. En ik lijm het totaal nu wel aan de bodem vast hehe. Dat was in mijn huidige bak niet zo slim om niet te doen ivm bv inrichtingwissel.

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 15 feb 2015, 13:58

Rever schreef:Heb nu een mat zwart armaflex. In mijn nieuwe bak neem ik dat ook, maar dan met daaroverheen gelijmd wit vijverdoek. En ik lijm het totaal nu wel aan de bodem vast hehe. Dat was in mijn huidige bak niet zo slim om niet te doen ivm bv inrichtingwissel.
Van wat voor materiaal is armaflex gemaakt. En wat bedoel jij met wit vijverdoek.

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 15 feb 2015, 14:41

Ik heb roofmate (soort XPS piepschuim?) gebruikt en daar bovenop vijverfolie met grind erop geplakt. Kan je zo kopen. Dan heb je de bescherming van piepschuim maar zie je geen glas of donkerbruine achterwand als het zand wordt weggegraven.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Visbeek

Bericht door Visbeek » 15 feb 2015, 19:49

Idd heb ik ook gedaan. Piepschuim op de bodem geplaatst daarover vijverfolie met grind erop vast. Ziet er erg natuurlijk uit. Daar een beetje zand overheen.

ronjanssen

Bericht door ronjanssen » 15 feb 2015, 21:55

Slavi schreef:Ik heb roofmate (soort XPS piepschuim?) gebruikt en daar bovenop vijverfolie met grind erop geplakt. Kan je zo kopen. Dan heb je de bescherming van piepschuim maar zie je geen glas of donkerbruine achterwand als het zand wordt weggegraven.

Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

ziet er netjes uit, ook minder zand nodig denk ik, vd week ff naar een tuincentrum ,

toch wel blij dat ik de vraag gesteld hebt, er zijn toch inderdaad andere mogelijkheden...

Alen bedankt

Ron
groet Ron

150x70x50 18 tropheus Bulu Point

Plaats reactie