'Nieuw' aquarium

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Gerbend

'Nieuw' aquarium

Bericht door Gerbend » 12 dec 2014, 19:39

Hallo, Allereerst zou ik me even willen voorstellen, mijn naam is Gerben en ben 18 jaar oud. Ik zou graag een tanganyika aquarium beginnen, heb al aquariums gehad maar dit was nooit een groot succes ... :?

Ik heb een aquarium op het oog van 150*60*50 respectievelijk lengte hoogte diepte. Het heeft ook een bioloog onder in de bak, de precieze maten ken ik hier niet van. Voor ik het aquarium neem heb ik toch nog een paar vraagjes voor jullie.

Het aquarium is altijd een zeeaquarium geweest maar heeft denk ik nu ongeveer 10 jaar stilgelegen, is het een probleem dat er zout in is geweest?

Zoals ik al gezegd heb stond het aquarium 10 jaar al leeg maar het ziet er nog heel goed uit. Momenteel is het niet meer gevuld dus weet niet of nog waterdicht is (kan een aquarium van ouderdom lekken, ook als hij leeg heeft gestaan?)

Alvast bedankt :mrgreen:

Slavi
Contacteer:

Re: 'Nieuw' aquarium

Bericht door Slavi » 12 dec 2014, 21:04

Alhoewel zout op termijn ook geen fijn goedje is denk ik dat het lang droog staan meer schade kan aanrichten dan zout. Denk met name aan het uitdrogen van de kit.
Ik zou in ieder geval vragen om de bak gevuld te zien voordat je hem koopt.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Gerbend

Bericht door Gerbend » 12 dec 2014, 21:27

Is hoogstwaarschijnlijk geen probleem want de bak staat bij mijn oma en opa en is van m'n nonkel .. :roll:
Dacht ook dat het misschien wel een probleem zou zijn. Is het mogelijk om het te herkitten?

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 12 dec 2014, 21:31

Een bak die zo lang droog staat, dient terug opnieuw gekit te worden als je er op termijn plezier wenst aan te beleven.
Een flinke job ...bak uit elkaar snijden, kit-resten verwijderen, degelijk ontvetten en terug kitten...pff...veel werk...
Om nog maar te zwijgen over de staat van het glas.

Doe mij dan maar een recente bak :wink:
Alle 2de hands-sites staan vol met aquaria...na wat zoeken heb je een fijne bak voor weinig.
300x220x95
No lift...like an airlift.

Gerbend

Bericht door Gerbend » 12 dec 2014, 21:39

Misschien moet ik dat ook eens overwegen,maar zou makkelijk zijn omdat ze momenteel toch maar leeg staan. :)
Bedankt voor de hulp zal wat op internet rond surfen.

Volgende week ga ik het aquarium eens testen op eventuele lekkages, hoe lang moet ik het water erin laten voor ik zeker weet dat hij niet lekt?
Is het moeilijk om hem opnieuw te plakken?
Mag je niet gewoon nieuwe kit over de oude spuiten, dit had ik ergens gelezen (ziet er dan natuurlijk wel wat minder goed uit maar met doorzichtige kit moet dit wel meevallen(?))

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 14 dec 2014, 12:52

Ik heb in het verleden eens een klein bakje opnieuw gekit, in mijn ogen weegt deze hoeveelheid werk niet op tegen de aanschafprijs van een nieuwe bak. Tegenwoordig ben je voor een volglas bak niet al teveel kwijt, ik zou het risico op eventuele lekkage etc. niet graag lopen in ieder geval.

Mocht je toch gaan voor het kitten, haal dan echt alle oude kit weg, goed schoonmaken, ontvetten en helemaal opnieuw kitten. Geen nieuwe laag over een oude laag want dit gaat gegarandeerd problemen opleveren m.b.t. lekkage.

Gerbend

Bericht door Gerbend » 14 dec 2014, 16:14

Moest de bak lekken zal ik zeker een nieuwe aanschaffen ipv opnieuw te kitten.
Ik vind dit nogal een groot risico.
Ik ga de bak eens buiten of in de kelder vullen en kijken of hij lekt.

Gerbend

Bericht door Gerbend » 22 apr 2015, 17:34

Het aquarium heeft een kleine maand vol met water gestaan en lekt niet. Momenteel staat het aquarium al op z'n plaatst en is hij ingericht. Iemand nog tips voor de inrichting?
De vissen die er in komen zijn.
-Lamprologus similis
-Lamprologus Calvus
-Neolamprologus leleupi
-Synodontissen

Afbeelding
(let niet op de weerkaatsing..) :roll:

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 22 apr 2015, 18:37

Zijwanden en achterwanden...nu is het een kale bak met wat stenen... :wink:
300x220x95
No lift...like an airlift.

Gerbend

Bericht door Gerbend » 22 apr 2015, 18:53

Ohja, vergeten te zeggen. Het wordt een zwarte achterkant/zijwanden.
Ook komt er nog een bekasting rond het aquarium zodat er alleen de mogelijkheid is om langs voor in het aquarium te kijken.

Gerbend

Bericht door Gerbend » 02 mei 2015, 18:07

Alweer is het niet de beste foto..

Afbeelding
Achter het aquarium heb ik zwart papier geplakt.

David

Bericht door David » 03 mei 2015, 07:11

Ziet er prima uit. Wat ga je met de verlichting doen? Zit er nog een lichtkap bij?

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 03 mei 2015, 08:54

Ziet er goed uit!
Ik zou misschien nog een paar kleine stenen toevoegen aan de voet van de grote stenen, voor de overgang, maar verder niks meer aan doen 8-)

Wat voor verlichting heb je erboven?
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Gerbend

Bericht door Gerbend » 03 mei 2015, 22:37

Ja was ik ook nog van plan om te doen, alleen heb ik de geschikte stenen nog niet in de tuin van m'n opa en oma gevonden :lol: .
Enige probleem dat er misschien is bij deze inrichting dat er te weinig spleten zijn voor de vissen?

Gerbend

Bericht door Gerbend » 03 mei 2015, 22:37

Ja was ik ook nog van plan om te doen, alleen heb ik de geschikte stenen nog niet in de tuin van m'n opa en oma gevonden :lol: .
Enige probleem dat er misschien is bij deze inrichting dat er te weinig spleten zijn voor de vissen?

Plaats reactie