Michael's 160x70x60

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
oostijnoo

Re: Michael's 160x70x60

Bericht door oostijnoo » 05 jan 2015, 17:32

nendm00 schreef:
oostijnoo schreef:Het eerste vak (waar het water dus binnen komt) kan je gebruiken als mechanisch voorfilter, daarin dus matten.
De middenste vakken vullen met poreus substraat, het biologische gedeelte van de filter. Je doet er wel goed aan om deze vakken te beluchten. De aerobe bacteriën hebben flink wat zuurstof nodig om hun werk te kunnen doen.
Te veel anaërobe bacteriën in de bioloog maken uiteindelijk nitriet aan, en dat wil je nu net niet...
Het is niet de bedoeling om zuurstof-arm water je bak terug in te pompen.
Veel biologen doen meer kwaad dan goed, daarom is het belangrijk om ze correct te vullen en te beluchten.
Oké, dus de bioballen vervangen door matten. Zou ik ze dan helemaal weg moeten laten? Of in een ander vak met luchtbellen om ze in beweging te krijgen?
Zou proberen om de bio-ballen in het droog-nat gedeelte te plaatsen, daar doen ze hun werk.
De druppelbuis boven het droog-nat gedeelte voorzien van veel gaatjes, diameter 3 mm, en de buis over heel de lengte van het vak laten lopen.
Je kan ook een bolkraan zetten net voor de buis, dan kan je zo het debiet regelen.
300x220x95
No lift...like an airlift.

Vegamobiel

Bericht door Vegamobiel » 05 jan 2015, 17:32

Je doet er wel goed aan om deze vakken te beluchten. De aerobe bacteriën hebben flink wat zuurstof nodig om hun werk te kunnen doen.
Heb jij een idee van hoeveel dit is? en is de stroming die je krijgt door het water in de verschillende vakken te pompen niet voldoende? Is er iemand die dat eigenlijk al ooit heeft gemeten hoeveel zuurstof en in het water zit, en dat voor en na zo'n vak

Te veel anaërobe bacteriën in de bioloog maken uiteindelijk nitriet aan, en dat wil je nu net niet...
Eerst zeg je dat je veel zuurstof nodig hebt om de bacteriën te laten werken, en nu zeg je iets anders.
De hoeveelheid van de bacteriën hangt toch af van de hoeveelheid vervuiling N02 die hij door middel van zuurstofgas omzet naar NO3. en nu zeg jij dat als je teveel bacteriën zou hebben dat ze niet die N02 gaan omzetten maar uist gaan produceren?

Kan jij het nog eens uitleggen!

Jb Malawi

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 05 jan 2015, 17:51

Vegamobiel schreef:
Je doet er wel goed aan om deze vakken te beluchten. De aerobe bacteriën hebben flink wat zuurstof nodig om hun werk te kunnen doen.
Heb jij een idee van hoeveel dit is? en is de stroming die je krijgt door het water in de verschillende vakken te pompen niet voldoende? Is er iemand die dat eigenlijk al ooit heeft gemeten hoeveel zuurstof en in het water zit, en dat voor en na zo'n vak

Daar zijn uitvoerig test naar gedaan, vooral in de Koi-wereld staan ze daar een stuk verder in.
Duidelijk meetbaar voor een vak en na een vak trouwens.
Eerst zeg je dat je veel zuurstof nodig hebt om de bacteriën te laten werken, en nu zeg je iets anders.
De hoeveelheid van de bacteriën hangt toch af van de hoeveelheid vervuiling N02 die hij door middel van zuurstofgas omzet naar NO3. en nu zeg jij dat als je teveel bacteriën zou hebben dat ze niet die N02 gaan omzetten maar uist gaan produceren?

Kan jij het nog eens uitleggen!

Goed lezen wat er staat, er wordt een verschil gemaakt tussen aerobe en anaërobe bacteriën...

Ook daar is onderzoek naar gedaan, veelal trekken biologen (te) veel zuurstof uit het water en daardoor gedijen de anaërobe bacteriën...en is er geen natuurlijk evenwicht meer.
Er zijn heel wat aquarianen, vijverliefhebbers en dierentuinen die de "bioloog" in twijfel trekken en dus op een andere manier filteren.

Jb Malawi
300x220x95

Vegamobiel

Bericht door Vegamobiel » 05 jan 2015, 17:56

Daar zijn uitvoerig test naar gedaan, vooral in de Koi-wereld staan ze daar een stuk verder in.
Weet jij waar ik deze informatie terug kan vinden?
Goed lezen wat er staat
oeps daar zal mijn dissectie wel voor iets tussen zitten :roll:

Jb Malawi

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 05 jan 2015, 18:14

Vegamobiel schreef:
Weet jij waar ik deze informatie terug kan vinden?

Belgische Koivrienden.be, Roggenforum.nl, enz...en andere degelijke fora als het over "water" gaat. Volledig los van persoonlijke smaken of meningen aangaande de vissen die deze mensen houden :!:
Er staan ook flink wat wetenschappelijke artikels aangaande waterchemie op het net, Google kan je de weg wijzen.
Ik heb hier en daar ook wel wat interessante contacten in de brede wereld van alles wat met water te maken heeft.
Academici en andere freaks :lol:
300x220x95

Vegamobiel

Bericht door Vegamobiel » 05 jan 2015, 18:36

Ik ga eens wat verder lezen.

Bedankt

Jb Malawi

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 05 jan 2015, 18:43

Op de meeste aquaria moeilijker te plaatsen ...maar de kombinatie mechanisch voorfilter/Trickle filter/airlift is veruit de beste filter.
Ga ik zeker toepassen op mijn nieuwe bak...
300x220x95

nendm00

Bericht door nendm00 » 13 jan 2015, 16:27

Ik heb jullie tips opgevolgd. Ik heb de drie lades van het druppelfilter weer teruggeplaatst. In de eerste (bovenste) liggen filterwatten met een druppelbuis die het water uit de overloop verdeelt. In de tweede en derde lade heb ik m'n bioballen verdeeld. In de tweede lade druppelt het water mooi over- en doorheen. De onderste lade is echter een glasplaat die het water transporteert naar de eerste kamer van de bioloog. In deze lade staan de bioballen tot de helft in het (stromende) water. Is dat een probleem?

Ik de eerste kamer van de bioloog heb ik nu blauwe matala matten gedaan.

Hieronder wat foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En een afdekplaat om verdamping tegen te gaan:
Afbeelding

In het laatste vak heb ik een verwarmingsstaaf van 200 W. In het tussenschot daarvoor zit nog een staaf van 150 W. Daaronder een bruissteentje om weer lekker veel zuurstof toe te voegen voor het water weer het aquarium wordt ingepompt.

Afbeelding
(Duidelijk is dat ik nog wat moet doen aan de rommelige elektra...)
Laatst gewijzigd door nendm00 op 10 jan 2016, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.

nendm00

Bericht door nendm00 » 13 jan 2015, 19:08

Mijn verlichting is ook binnen. Net even boven de bak gelegd voor een kiekje:

Afbeelding

Als m'n lichtkap klaar is wil ik hem iets hoger hangen en schuin naar achter laten schijnen.
Vanavond lekker de controller programmeren...

David

Bericht door David » 13 jan 2015, 19:45

Ziet er gaaf uit!

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 13 jan 2015, 20:49

Lucht toevoegen zal het meeste effect hebben wanneer het plaatst vindt in het "biologische" gedeelte van het filter.
Door de gasuitwisseling en het vrijkomen van zuurstof ...
300x220x95

polleke

Bericht door polleke » 13 jan 2015, 21:05

verwarmer in het vak waar ook de pomp zit is niet zo ideaal.

als er iets fout gaat bij de water toevoer pompt de pomp het laatste vak leeg en zal je verwarmer droog staan

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 13 jan 2015, 22:38

Nog een tip; in plaats van de 90gr bochten kan je beter de "lange" bochten gebruiken. Deze geven minder weerstand waardoor je meer output overhoudt.

En pas op met kroonsteentjes. Zeker in de buurt van water.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Vegamobiel

Bericht door Vegamobiel » 13 jan 2015, 22:51

Door de grote opnamen van zuurstof in je droogfilter, is het niet meer nodig om nog eens een luchtpompje te plaatsen, wat op zich eigenlijk toch niet veel doet

JB Malawi

Overflow

Bericht door Overflow » 14 jan 2015, 08:36

De verlichting geeft al een mooi effect! Ik vind ook de combinatie stenen en nepstenen erg goed uitpakken.

Plaats reactie