Michael's 160x70x60

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
sieb amoraal

Re: Michael's 160x70x60

Bericht door sieb amoraal » 23 dec 2014, 10:15

Mijn bak heeft ook jeren gestaan met een korter onderstel maar de oversteek was max 5 cm aan de voorkant en 2 cm aan beide zijkanten. Zou ook zeker niet meer cm aandurven.

Moet er wel bij vertellen dat de bak volledig ondersteunt was door een multiplexplaatvan 36 mm
voor de rest ben ik het met oostijnoo en mooneater eens.

diplocyclos

Bericht door diplocyclos » 23 dec 2014, 12:01

Heb het bij mijn eigen bak even nagemeten, de oversteek bedraagt aan de voor en zijkant 15 cm. Het bodemoppervlak van de bak meet 250x85cm, ik heb er echter wel een multiplex plaat van 45mm dik onder liggen.
Als ik naar de foto van Michael kijk moet dit dus wel kunnen, al zou ik wel misschien een dikkere bodemplaat gebruiken.
250-85-70
Cyphotilapia sp.North Kabogo

Vegamobiel

Bericht door Vegamobiel » 23 dec 2014, 16:21

Wat is het probleem? Juwel doet het toch ook?

Afbeelding

Jb Malawi

diplocyclos

Bericht door diplocyclos » 23 dec 2014, 18:27

Om maar eens iets te noemen...
250-85-70

nendm00

Bericht door nendm00 » 23 dec 2014, 18:36

Ik heb vandaag toch maar de bodemplaat verdubbeld naar 36 mm. Links en rechts is de overstek 5 cm, aan de voorkant 10 cm. De bodem van m'n aquarium is 12 mm. Dat was op advies van de bouwer, dus is heb er alle vertrouwen in. Zeker gezien de Juwel ontwerpen! Dank voor de bemoedigende opmerkingen!

Vandaag op en neer naar Lommel gereden om m'n bak te laten repareren. Hele mooie service en zeker op zo'n korte termijn. Dank aan Antwerp Cichlid center.

Ik hou jullie op de hoogte.

nendm00

Bericht door nendm00 » 04 jan 2015, 12:23

Zo aan het einde van de kerstvakantie tijd voor een update.
Ik ben de afgelopen twee weken druk geweest met het inrichten van m'n nieuwe bak. Toch wel spannend na de reparatie van m'n achterruit...
Ik heb de leverancier gevraagd om de Rock Zolid achterwand te plaatsen voordat de trekstrips geplaatst zouden worden. Anders zou ik die met geen mogelijkheid meer in één stuk in het aquarium krijgen. Hij heeft hem echter andersom geplaatst dan de foto's die ik er van op internet heb gezien. Het gevolg daarvan was dat de doorvoergaten in de bodemplaat (linksachter) half afgedekt worden door m'n achterwand. Omdat in die hoek de breuk zat, heb ik die gaten meteen maar dicht laten plakken en twee nieuwe gaten laten boren. Nu aan de rechterkant en de aquariumbouwer in Lommel kon meteen rekening houden met de achterwand. Perfect!

Nu ik de achterwand zie, ben ik er van teruggekomen om een doorkijkje te maken naar de oneindige blauwe diepte... Technisch een lastige klus om een natuurgetrouw gat de zagen en dan ook nog af te dichten zodat het lijkt alsof de rotsen naar achter doorlopen.

In eerste instantie was ik wel teleurgesteld in het op z'n kop plaatsen van de achterwand. Maar nu ik er langer naar kijk, ben ik eigenlijk wel heel blij. Een mooie grot linksonder en wat overhangende rotsen bovenin. En hoewel sommigen van jullie het zonde van de ruimte vinden, ben ik toch ook heel blij met de ruimte die ik achter de achterwand heb, om het leidingwerk weg te werken. Met het plaatsen van roostertjes onder in, zorg ik ook voor een bodemafzuiging.

Hieronder wat plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Durso overloop:
Afbeelding

Nood overloop met daarin de opvoerbuis van de pomp:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door nendm00 op 05 jan 2015, 14:34, 7 keer totaal gewijzigd.

diplocyclos

Bericht door diplocyclos » 04 jan 2015, 13:48

Ziet er goed uit!!!

Ik neem aan dat het laatste berichtje een foutje is, er is toch niet weer iets fout gegaan? :D
250-85-70

nendm00

Bericht door nendm00 » 04 jan 2015, 20:43

Dank je. Inderdaad, laatste berichtje snap ik niet hoe die hier komt. Staat ook al eerder in deze topic. Beheerder?

nendm00

Bericht door nendm00 » 05 jan 2015, 16:16

Derde kerstdag, in dik pak sneeuw in Roosendaal:
Afbeelding

Tijd om te werken aan m'n leidingwerk.
Zoals je kunt zien, ga ik werken met een biologisch filter. Ik heb er een met een druppelfilter er bovenop gekocht via Marktplaats. Mijn idee is om heel veel zuurstof aan het filter toe te voegen, zodat de aerobe bacteriën hun werk goed kunnen doen.
Hieronder een plaatje van de bioloog. Bovenop zie je twee lades met blauwe matten gevuld:
Afbeelding

De overloop komt uit boven de bioloog. Daarnaast zit m'n noodoverloop met daarin de opvoerbuis voor de pomp:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hieronder wat plaatjes van de terugvoerleidingen naar het aquarium. Eerst de rechterkant. Deze uitstromer zorgt voor beweging in het oppervlaktewater. De stroom gaat diagonaal naar het midden van de voorruit:
Afbeelding

Aan de linkerzijde gaat de uitstroom diagonaal langs de achterwand naar beneden. Zo hoop ik een mooie doorstroming van de bak te krijgen:
Afbeelding

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 05 jan 2015, 16:31

De bio-ballen in het linkse vak hebben weinig tot geen waarde als deze onder water komen te staan.
Beter ze gebruiken waarvoor ze gemaakt zijn, dus in het droog-nat gedeelte. Het water dient er door te vallen, zo ontstaat na verloop van tijd een bio-film en deze gaat dan voor extra gasuitwisseling zorgen...extra zuurstof.
300x220x95
No lift...like an airlift.

nendm00

Bericht door nendm00 » 05 jan 2015, 16:48

Daarna tijd voor de inrichting. Het is de bedoeling dat de linker zijwand dicht wordt. Hier staat het aquarium naar een raam en dat levert ongewenste lichtinval op. Bovendien kijken we vanuit de woonkamer mooi schuin het aquarium in. Daarom heb ik bedacht om deze wand te voorzien van Rockzolid Puzzle modules. Met siliconenkit tegen het glas geplakt.

Op de bodem heb ik tempex platen van 2 cm gelegd. Die heb ik afgedekt met grindfolie zodat als de vissen gaan graven, je niet tegen de witte tempex hoeft aan te kijken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dan de rotsen. Ik wilde graag werken met grote stenen. Omdat grote stenen heel zwaar zijn heb ik toch maar diep in m'n portemonnee moeten kijken om nog twee Rock Zolid stenen aan te schaffen. Een rib uit m'n lijf, maar wel de moeite waard moet ik zeggen. Verder heb ik gekozen voor maaskeien. Het stapeltje weegt zo'n 100 kg. Ze hebben gebroken een mooie grillige vorm die bij de achterwand past. Ook zijn ze hier en daar rond, zodat ze bij m'n nepstenen passen.

Afbeelding
Afbeelding

Aan de linkerkant zit in m'n achterwand een mooie grot. Daar heb ik schelpen in gedaan voor m'n slakkenhuis cichliden. Ik heb me rot gezocht naar echte Neothauma's. In Duitsland gevonden voor 1 euro per stuk. De 60 stuks bleken toch wel veel te weinig te zijn voor de ruimte die ik gecreëerd had. Daarom maar snel naar de Sligro gereden waar ze lege Escargot schelpen hebben. Voor 18 euro had ik er 150. Nu dus meer dan genoeg om een kerkhofje te maken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het zand dat ik heb gebruikt is filterzand. Heel fijn. Daardoorheen heb ik wat filtergrind gemengd, zodat het een lekker rommelige indruk maakt.
Laatst gewijzigd door nendm00 op 10 jan 2016, 18:57, 3 keer totaal gewijzigd.

nendm00

Bericht door nendm00 » 05 jan 2015, 16:53

oostijnoo schreef:De bio-ballen in het linkse vak hebben weinig tot geen waarde als deze onder water komen te staan.
Beter ze gebruiken waarvoor ze gemaakt zijn, dus in het droog-nat gedeelte. Het water dient er door te vallen, zo ontstaat na verloop van tijd een bio-film en deze gaat dan voor extra gasuitwisseling zorgen...extra zuurstof.
Oeps, niet over nagedacht. Ik heb een aantal voorbeelden gezien van bio-filters waar dit ook zo gemaakt is. Ik weet dus niet beter... Zelfs lees ik dat ze die in het tweede of derde vak plaatsen. Dan wel met luchtbelletjes er onder om ze in beweging te houden.
Verder in mijn filter: Sera Siporax, Zeoliet en in het voorlaatste vak heb ik Oesterschelpen gedaan om kalk af te geven aan het water.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 05 jan 2015, 17:10

Het eerste vak (waar het water dus binnen komt) kan je gebruiken als mechanisch voorfilter, daarin dus matten.
De middenste vakken vullen met poreus substraat, het biologische gedeelte van de filter. Je doet er wel goed aan om deze vakken te beluchten. De aerobe bacteriën hebben flink wat zuurstof nodig om hun werk te kunnen doen.
Te veel anaërobe bacteriën in de bioloog maken uiteindelijk nitriet aan, en dat wil je nu net niet...
Het is niet de bedoeling om zuurstof-arm water je bak terug in te pompen.
Veel biologen doen meer kwaad dan goed, daarom is het belangrijk om ze correct te vullen en te beluchten.
300x220x95
No lift...like an airlift.

nendm00

Bericht door nendm00 » 05 jan 2015, 17:19

Inmiddels het aquarium gevuld en wat een teleurstelling! De Durso overloop is lekker stil, maar het druppelfilter maakte een hels kabaal. Dat heeft waarschijnlijk met de opvoerpomp te maken. Die jaagt er in de laagste stand 1.800 liter water per uur door de bak. Dat is wel lekker voor de doorstroming, maar niet voor de blaas...

Afbeelding

Dus heb ik de twee bovenste lades weer verwijderd. De onderste lade heb ik laten zitten. Dat is een vlakke glasplaat waar het water nu overheen stroomt en z'n zuurstof kan opnemen voor het in de bioloog terecht komt. Dat scheelt een hoop geklater zeg. Ik denk dat als ik eenmaal een kast er om heen heb gebouwd, dat het geluid dan heel erg mee gaat vallen.

nendm00

Bericht door nendm00 » 05 jan 2015, 17:22

oostijnoo schreef:Het eerste vak (waar het water dus binnen komt) kan je gebruiken als mechanisch voorfilter, daarin dus matten.
De middenste vakken vullen met poreus substraat, het biologische gedeelte van de filter. Je doet er wel goed aan om deze vakken te beluchten. De aerobe bacteriën hebben flink wat zuurstof nodig om hun werk te kunnen doen.
Te veel anaërobe bacteriën in de bioloog maken uiteindelijk nitriet aan, en dat wil je nu net niet...
Het is niet de bedoeling om zuurstof-arm water je bak terug in te pompen.
Veel biologen doen meer kwaad dan goed, daarom is het belangrijk om ze correct te vullen en te beluchten.
Oké, dus de bioballen vervangen door matten. Zou ik ze dan helemaal weg moeten laten? Of in een ander vak met luchtbellen om ze in beweging te krijgen?

Plaats reactie