Davids Tanganyika bak

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
oostijnoo

Re: Davids Tanganyika bak

Bericht door oostijnoo » 12 nov 2014, 19:34

Ik heb Ierse Moraine Keien gebruikt in de "keien-bak"...allerlei groottes door elkaar, vooral grote stenen gekozen, eentje was 20 kg ...op de foto valt het minder op hoe groot deze keien eigenlijk wel zijn.
De bodem bestond uit 2 lagen, eerste laag volgeplept met keien van zo'n vuist groot, dan allerlei verschillende groottes erop geplaatst...
Zo krijg je een doolhof aan schuilplekken 8-)
De bodem-plank van de ombouw camoufleert echter deze eerste laag...

Sommige van de gebruikte keien in de bak van topic-starter zijn trouwens Moraine -keien
300x220x95
No lift...like an airlift.

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 12 nov 2014, 19:39

Moraine en maaskeien zijn het zelfde in de Nederlands handel. :wink:

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 12 nov 2014, 19:51

sieb amoraal schreef:Moraine en maaskeien zijn het zelfde in de Nederlands handel. :wink:
echt ? daar twijfel ik toch wel aan...zeker niet in Belgie !
300x220x95

David

Bericht door David » 13 nov 2014, 19:19

Bedankt voor de reacties! Mijn bak is inderdaad 130x60x60. Ik weet dat dit aan de krappe kant is voor Duboisi maar ik lees genoeg voorbeelden waarin het wel kan met een kleine samen opgegroeide en op elkaar ingespeelde groep. Het zijn nu nog kleine vissen en er is nu echt niks aan de hand. Als ze groter worden dan ga ik uitselecteren of ik neem een grotere bak. Dat laatste heeft mijn voorkeur maar daar is vrouwlief niet voor. :oops:

Stijn, heb je nog meer foto's van de (op)bouw van je bak? Wat is je waterhoogte? Bij mij 60 cm en dan lijkt het al snel of er weinig of lage stenen in zitten maar in het echt lijkt dat heel anders. Ik vind jouw bak qua inrichting wel veel mooier, wat voor stenen zijn het nu? :shock:

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 13 nov 2014, 19:55

In mijn topic "nieuwe keien-bak" ...
300x220x95

David

Bericht door David » 14 nov 2014, 19:11

Even een verslagje van hoe het gaat met mijn bak en vissen.

Er is een mooie harmonie in de bak. Bovenaan in de hiërarchie staat een grote Eretmodus man. Lekker actief de hele dag bezig met grazen. Bijzondere vissen die Eretmodus. Heel veranderlijk van kleur als ze door de bak zwemmen. Soms echter donkergroen (bijna zwart) tegen de zwarte achterwand. Soms ook lichter van kleur met felblauwe stippen als ze voorin de bak aan het grazen zijn. Je ziet ze veel maar het zijn toch wel de meest schuwe vissen in de bak.

Na de Eretmodus komt de Chalinochromis Brichardi. Doet mij een beetje denken aan een vos met z'n vossenkop. Mooie rustige en statige vis die in alle lagen van de bak aanwezig is. Geen gejaag maar laat zo nu en dan wel even zien dat hij de baas is aan de Tetro en de Leleupi.

Dan komt de Neolamprologus Tretocephalus. Wat een bijzondere vis is dit. Leuk gedrag en prachtige kleuren. Is ook net een pauw hoe deze vis zichzelf letterlijk kan opblazen en lijkt dan meteen veel groter. Schijnt vaak blauw en paars op. Bijzonder ook dat deze vis soms ook een zandzever is net zoals mijn voormalige Biotodoma Cupido.

Dan komen de Leleupi. Ik heb er 4 en het zijn pittige beestjes. Ze hebben duidelijk een eigen stekje in de bak (rechts voorin) maar zijn overal te vinden. Ze steken met hun felgele kleur erg mooi af in mijn bak met zwarte achter en zijwand. Ze jagen soms wat Duboisi weg maar echte ruzie is het niet. Kunnen wel heel mooi onderling schijngevechten houden en ik heb ze zelfs zien bekvechten. Lijkt soms ook wel een paringsdans met het onderlinge getril naar elkaar. Echte heibel hebben ze niet.

Tot slot zijn er natuurlijk de Duboisi. Wat een ontzettend leuke, vrolijke en hyperactieve vissen. Ze zijn continue bezig met grazen, zwemmen en achter elkaar aanjagen. De agressie is mooi verspreid in de groep en er is geen pispaaltje zoals ik vroeger bij mijn discusvissen wel had. Er zitten wel een paar dominante jongens tussen die duidelijk al sneller groeien en meer op kleur komen. Die laten zich wel gelden en er is een die een redelijke vaste plek heeft inmiddels. Ze hebben allemaal nog wel (deels) hun jeugdkleed.

Wat mij ontzettend aanspreekt aan Tanganyika is dat het zulke vrolijke en actieve vissen zijn die niet schuw zijn. Als ze beweging in de woonkamers signaleren denken ze snel dat ze eten krijgen. Ook bij verversen duiken ze niet weg maar moet ik ze bijna aan de kant duwen zo nieuwsgierig zijn ze.

Dit weekend maar even wat foto's maken ter ondersteuning van dit verslag.

David

Bericht door David » 15 nov 2014, 11:21

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

David

Bericht door David » 11 jan 2015, 08:09

Dit weekend toch de stoute schoenen aangetrokken en mijn bak opnieuw ingericht met grotere stenen en meer schuilplaatsen voor de vissen. Was hard werken maar ben best tevreden over het resultaat.

Afbeelding

David

Bericht door David » 12 jan 2015, 19:30

Nog een een update van hoe het gaat met mij bak. Ik heb de afgelopen maanden wat lopen rommelen met de verwarming. Ik had een jaeger eheim verwarming van 300 maar die was niet nauwkeurig en hield ik niet stabiel op 25 graden. Daarom me laten overtuigen van de superfish xl serie met digitale thermometer. Inderdaad zeer nauwkeurig maar de sensoren worden erg snel vies door aanslag van algen, gevolg dat ie niet kan meten en dus niet kan aanslaan. Daarom sinds kort in ruil daarvoor de tetra proline 250 gekregen. Die had ik nooit zelf uitgezocht maar bevalt super. Hij ligt in mijn bioloog dus mooi uit het zicht en is onbreekbaar en belangrijker nog de temperatuur is nu mooi stabiel op 25 graden.

De vissen doen het goed. Even wat gedoe gehad nav een voedsel experiment. Maar daar heb in van geleerd dus ik voer nu alleen maar osi Spirulina vlokken. De chalinochromis Brichardi is de onbetwiste keizer van de vak. Prachtig om te zien hoe deze rustige en sierlijke vis door de bak trekt, alle andere vissen hebben veel respect en gaan opzij, tegelijkertijd zie ik deze vis nooit jagen of happen. Echt natuurlijk leiderschap, haha. De Eretmodus is daarna de baas en die is wel veel aan het jagen en knokken. Grootste deel van de tijd is die echter aan het grazen. De Leleupi's ontwikkelen zich ook al behoorlijk. Er zijn 3 die continue bij elkaar zijn en elkaar als pauwen aan het imponeren zijn. Ben benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen, ik twijfel of een groepje Leleupi op termijn houdbaar blijft. De Duboisi doen het ook erg goed, er zijn een paar die al flink gegroeid zijn en qua kleur wat beginnen om te slaan. Het is echt een genot om te zien hoe ze vrolijk en actief door de bak trekken, soms als schooltje maar dan gaat weer ieder een ander kant op. Er zijn een paar die een vaste stek hebben om te grazen, de anderen zwemmen overal en nergens. Ik hoop dat ik er een mooi harem uit kan selecteren. De nieuwe inrichting kunnen de vissen trouwens wel waarderen, ik vind het zelf ook veel mooier.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 12 jan 2015, 20:12

Bak mag wel een graadje hoger ...26 à 27 graden :wink:
300x220x95

diplocyclos

Bericht door diplocyclos » 13 jan 2015, 15:02

Het ziet er veel beter uit zo met deze stenen, een mooier harmonieus geheel! :)
250-85-70
Cyphotilapia sp.North Kabogo

David

Bericht door David » 13 jan 2015, 19:36

Thks! Als ik er nu nog een meter aan kon plakken was ik helemaal tevreden. :lol:

Temperatuur staat inmiddels op 26 graden, bedankt voor de tip Stijn.

David

Bericht door David » 16 jan 2015, 20:13

De nieuwe inrichting bevalt erg goed. Vooral de tropheus kunnen het veel meer waarderen omdat er veel meer graasplekken zijn. In mijn vorige inrichting waren er altijd wel een paar aan het grazen maar hing de rest wat rond in open water. Nu zijn alle tropheus regelmatig allemaal tegelijk aan het grazen. Er is ook minder gedoe en gejaag. Kortom, mijn ervaring tot nu toe is dat een minder open inrichting met meer stenen en schuilplaatsen meer natuurlijk gedrag in de bak brengt. Even een paar foto's van de vissen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

David

Bericht door David » 26 feb 2015, 22:24

Even een korte update. Afgelopen periode geworsteld met blauwalg in de bak. Van alles geprobeerd maar niets hielp. Uiteindelijk een verduisterkuur gedaan icm Bactoplus en dat heeft geholpen. Blauwalg lijkt nu weg en is na een paar dagen nog niet teruggekomen. Even afwachten nog. Ben bijv. de belichting weer langzaam aan het opbouwen.

Met de vissen gaat het super. De Duboisi groeien als kool, de mannen beginnen al met stoer gedrag naar elkaar. Erg leuk om te zien. Er is nog steeds veel rust in de bak. De Leleupi hebben hun soortgenoot vermoord. Er zijn nu nog 3 van de 4 over en die vinden elkaar erg leuk. Om de haverklap met elkaar aan het flirten. Het meest bijzonder vind ik dat ze met open bekken elkaar lopen te imponeren. Hierbij een filmpje waarin ik net iets van het gedrag heb kunnen vastleggen:

Hierbij een filmpje dat ik zag op YouTube waar hetzelfde bekvechten dat ze bij mij ook doen goed is vastgelegd:

Ik vraag me echter af of dit echt vechten is. De Leleupi die is afgemaakt door z'n soortgenoten kreeg er nl echt van langs en dat ziet er toch heel anders uit. Dit gedrag vertonen ze al maanden en er is geen schade te zien.

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 27 feb 2015, 07:09

Heb je filmpje bekeken van de Leleupi's en zo te zien heb je 3 mannelijke exemplaren.
De 4de was zeker kleiner dan de 3 die zijn overgebleven? Dat was dan het enige vrouwtje. Bij mij zijn de mannen ook feller naar de vrouwen dan naar elkaar. Maar ik had geluk en heb 2 mannen en 2 vrouwen. En ze hebben ruimte om te vluchten.
Laatst gewijzigd door Slavi op 27 feb 2015, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Plaats reactie