Davids Tanganyika bak

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
David

Davids Tanganyika bak

Bericht door David » 02 nov 2014, 08:51

Mijn eheim scubaline 460 heb ik omgebouwd naar een Tanganyika bak. Het geheel wordt gefilterd door een bioloog met Ehifix, blauwe matten, siporax en gebroken schelpen. Daarnaast een JBL e1501.

Ik heb gekozen voor een open inrichting en de bak is nu qua bestand en agressie mooi in balans. Toekomst zal het verder leren, wellicht dan een grotere bak.

In de bak heb ik:
15 jonge tropheus Duboisi Maswa
1 Neolamprologus Tretocephalus
4 Neolamprologus Leleupi
1 chalinochromis brichardi
2 Eretmodus Zambia

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

oostijnoo

Re: Davids Tanganyika bak

Bericht door oostijnoo » 02 nov 2014, 09:40

...aggressie ...harmonie ....man man, wacht maar tot de dieren naar halfwas gaan... :?
Aan de inrichting van je bak hebben de vissen ook niets, ze kunnen er zich immers niet in verschuilen.
De Duboisi zwemmen ook in de bovenste waterlaag...dit zegt voor mij al genoeg.

Niet om lullig te doen, maar met deze setup loopt het meer dan waarschijnlijk fout, ten koste van de dieren.
300x220x95
No lift...like an airlift.

David

Bericht door David » 02 nov 2014, 11:26

Na lang lezen op dit forum ben ik tot een open inrichting gekomen. Ik ken de discussie over natuurlijk gedrag maar dit lijkt tot nu toe in ieder geval een goed werkbare inrichting. Vissen zijn het grootste deel van de dag aan het grazen en agressie is er wel maar goed verspreid. Vissen zwemmen vooral in de bovenste waterlaag als ze mij zien, bijvoorbeeld toen ik de foto maakte, dan denken ze nl dat ze voer krijgen.

Ontzettend leuk zo'n visbestand, we genieten er hier echt met volle teugen van. Vrolijke, prachtige en actieve vissen met een interessant gedrag.

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 02 nov 2014, 15:55

Wat mij opvalt is dat jij veel stenen van hetzelfde formaat hebt gebruikt. Plaats eens een paar echt grote ertussen en je zult merken dat je weer heel ander gedrag van je vissen zult zien. Door die grote stenen creëer je schuilplaatsen die de Tropheus zeer zullen waarderen.
Het is net wat Stijn schrijft, de vissen zijn nu nog jong. Maar je zult merken dat wanneer de eerste mannen beginnen te kleuren dat het gedrag toch heel anders wordt. Deze zullen een territorium maken en dan gaan de grote stenen en holen als referentie punt dienen. Ook kan een opgejaagde vis zich verstoppen hetgeen bij een open inrichting nooit en te nimmer zal lukken. Waardoor je op een gegeven moment vissen kunt scheppen :cry:

David

Bericht door David » 02 nov 2014, 19:41

Dus een open inrichting is juist erg onverstandig met tropheus? Ik meende nl gelezen te hebben dat een open inrichting de verklaring is dat kwekers en winkels minder last hebben van agressie bij tropheus. Ik vind een open inrichting overigens helemaal niet mooi maar het is een concessie die ik heb gedaan omdat ik dacht dat dit zorgt voor minder natuurlijk/agressief gedrag. Is dat dus totale onzin?

Edin

Bericht door Edin » 02 nov 2014, 21:38

Winkels en kwekers zijn geen voorbeelden van hoe dieren gehouden moeten worden door een hobbyist.
In beide gevallen zijn praktische redenen de enige reden waarom in deze gevallen een open inrichting wordt gewaardeerd..!

Als je de verhalen van langdurige Tropheini houders op dit forum had gelezen had je nooit de conclusie getrokken om de dieren in een open inrichting te houden. Blijft het fascinerend vinden dat adviezen van mensen die elk half jaar van bestand wisselen zwaardere wegen dan die van meerjarige hobbyisten :lol:
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

David

Bericht door David » 10 nov 2014, 19:33

Afbeelding

Dit weekend heb ik meer grote stenen toegevoegd en met name wat meer in de hoogte gewerkt. Daarnaast een stromingspomp toegevoegd, dat kunnen we vissen ook wel erg waarderen.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 10 nov 2014, 20:04

Op deze manier maak je het wel heel makkelijk voor een dominante man...hij kan makkelijk de hele stapel claimen ...met minder ruimte en meer mogelijke aggressie voor de bewoners tot gevolg.

Heel de bodem vol leggen met stenen, hier en daar enkele grote exemplaren om als zichtbreker dienst te doen.
Iets zoals dit...

Afbeelding
300x220x95

David

Bericht door David » 10 nov 2014, 21:23

Dus minder hoogte verschillen? Minder duidelijke territorium plekken? Maar wel meer stenen en dus verstoppplekken?

Edin

Bericht door Edin » 10 nov 2014, 21:52

David schreef:Dus minder hoogte verschillen? Minder duidelijke territorium plekken? Maar wel meer stenen en dus verstoppplekken?
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 10 nov 2014, 21:54

David schreef:Dus minder hoogte verschillen? Minder duidelijke territorium plekken? Maar wel meer stenen en dus verstoppplekken?
Nee, ja, ja.
300x220x95

David

Bericht door David » 11 nov 2014, 07:34

Aha! Ik begin het te begrijpen. Bedankt voor de tips. :)

David

Bericht door David » 11 nov 2014, 19:20

Vanavond nog een poging gedaan om met mijn bestaande hoeveelheid stenen een meer gelijkmatige verdeling te maken van de stenen. Ik ben nog niet helemaal tevreden. De zware stenen liggen bewust links of rechts omdat daar tempex onder het zand ligt, in het midden heb ik dat niet.

Afbeelding

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 11 nov 2014, 22:28

Je bent serieus bezig, doet je best en staat open voor kritiek. Mooie bak en prima filtratie.
Wat je nog kunt verbeteren: je stenen veel groter, langwerpiger, platter en grilliger nemen. Verschillende vormen. Nu zijn het allemaal ronde kiezels die van elkaar glijden als je wilt stapelen. Ze zijn ook te glad om goed te stapelen, je hebt meer basaltachtige stenen nodig. Mooie kunstrotsen kan ook natuurlijk. Je vissen gaan nog groeien, dus die stenen moeten echt groter. En meer stenen. Kijk ook eens bij de voorbeeldaquaria op deze site. Wat je nu hebt is grof grind i.p.v. stenen. Als op de voorbeeldfoto van Oostijnoo moet je hebben. De vissen moeten er tussendoor kunnen zwemmen en er onder kruipen, wonen, ook als ze volwassen zijn. Je vissen zullen er niet van opknappen als je weer gaat verbouwen, maar je moet wel. De vissen in een opvangbak en je aquarium goed volstapelen. Ook in het midden tempex leggen, wel eerst alle zand weghalen.

Dan zou ik meteen die Tropheus weglaten, want als die groter worden slachten ze elkaar af. De bak is te klein voor ze. Ik ga er nu vanuit dat je bak 130 cm is, want dat meld je niet. N.b. Men gaat er op fora vaak ten onrechte vanuit dat iedereen weet hoe groot een Juwel xy of Eheim ab is.

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 12 nov 2014, 19:19

@Gert Jan, Stijn heeft ook ronde keien gebruikt alleen een andere soort steen. David heeft maaskeien en Stijn meer zwerf keien. Die zijn veel ruwer van structuur en daardoor ook wat makkelijke te stapelen.

Met die maaskeien valt echt niet te stapelen.
En de duboisi kan wel in deze maat bak, kijk maar naar de ervaringen van Mooneater die had de zelfde ruit lengte maar een groepje van 4 of 5 vissen.
Weet persoonlijk van David dat hij als de vissen te groot worden ( lees groeien ) hij gaat uit selecteren.
De bak maat is 130x60x60

Plaats reactie