Akvastabil 100x50x50

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Overflow

Re: Akvastabil 100x50x50

Bericht door Overflow » 01 dec 2014, 21:55

Hier dan de foto's. Één van de callipterus vrouwen zit nog in de bak, deze heb ik nog niet weten uit te vangen, de rest heb ik met een fuik met wat lokvoer gevangen. Ik heb in eerste instantie wat maaskeien gebruikt om de territoriums op te delen, deze heb ik later vervangen door dezelfde stenen als dat ik eerder had gebruikt.

Het complete groepje Telmatochromis vittatus net in het aquarium.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Ik had gelezen dat de Telmatochromis graag beschut zit met een uitgang precies groot genoeg om eruit te kunnen, dus heb ik als test een leeg potje visvoer hierop aangepast. De vissen maken hier dankbaar gebruik van, wellicht dat ik het potje aanpas om permanent in het aquarium te laten liggen.
Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Nou toen de maaskeien eruit, geen gezicht natuurlijk.
Verkleinde Afbeelding

En de stenen erin. Het ziet er nog erg rommelig uit met al die planten kriskras door de bak. Maar het zal de vissen vooralsnog een worst wezen, ze kunnen zich in ieder geval goed verschuilen.
Verkleinde Afbeelding
\

Het overgebleven callipterus vrouwtje, deze gaat er nog uit. Ik merk dat ze graag ruzie maakt met de Telmatochromis alfaman, waarschijnlijk concurrentie betreft de schelpen.
Verkleinde Afbeelding

En dan het koppel Neolamprologus savoryi. De vrouw is merkbaar donkerder gekleurd dan de man, wat ook te zien is op de foto's. Ze hebben het holenstelstel onder de stenen vrij gegraven, de vrouw was daar het drukst mee. Ook verwijderen ze alle steentjes en slakjes vakkundig uit de stenenstapel.

De vrouw, op haar vaste honk.
Verkleinde Afbeelding

De man, deze mag nog wel wat meer eten.
Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

En wanneer de alfa man druk bezig is met het wegjagen van de callipterus vrouw komen de anderen graag een kijkje nemen in de schelp.
Verkleinde Afbeelding

stijn12

Akvastabil 100x50x50

Bericht door stijn12 » 02 dec 2014, 12:41

Zeker ook met het oog op de planten, is het wel leuk om hier een groep pumilus aan toe te voegen. Als deze tenminste te combineren zijn met de overige bewoners, Ik heb ze zelf nooit met pittige Neolamprologus soorten gecombineerd.
200x60x60

Overflow

Bericht door Overflow » 03 dec 2014, 10:13

Ik denk niet dat de planten in deze hoeveelheden zullen blijven. En bovendien vind ik het jammer dat de pumilus niet zo lang leeft, dus ik zal geen pumilus nemen. Er komt denk ik niks meer bij.

Overflow

Bericht door Overflow » 05 jan 2015, 21:07

Inmiddels zijn de Lamprologus callipterus al een tijdje weg, ze zitten nu in een drie meter aquarium met toch net wat meer ruimte. In de tussentijd ben ik ook een ziekte in de bak de baas geworden zoals te lezen is in dit topic "http://tanganyika.nl/plein/viewtopic.php?f=8&t=15891".

De vissen zijn volledig hersteld en hadden direct na de behandeling al gauw een nestje, op zich leuk al dat jong grut. De agressiviteit tegenover de andere vissen viel mee, an sich geen problematische aggressiviteit. Maar ik kwam gister weer thuis en keek in de bak, het waren er een stuk meer geworden. In de paar dagen dat ik weg was is er nog een nest uitgekomen van de Neolamprologus savoryi en ze zwemmen nu met twee generaties rond. Waar de Telmatochromis eerder nog de ruimte hadden om af en toe een jong op te eten is dit nu niet meer aan de orde. Van het eerste nest zijn er denk ik 8-10 jongen over met het nieuwe nest erbij zijn het er denk ik wel rond de 25-30. Ik vang morgen een aantal van de Telmatochromis uit om in een andere bak te plaatsen aangezien een drietal nu een beetje in verdrukking zit tussen de Neolamprologus savoryi en de alfaman Telmatochromis vittatus, of ik vang de alfaman uit. Ligt eraan welke ik het eerst te pakken krijg.

Macrofoto's heeft men camera nogal wat moeite mee helaas, dus de foto's van de jongen zijn wat onduidelijk.

De oudere generatie ongeveer twee weken oud, deze beginnen al echt op kleine savoryi te lijken..
Verkleinde Afbeelding

Twee van de jongere generatie.
Verkleinde Afbeelding

En de twee generaties naast elkaar.
Verkleinde Afbeelding

En de ouders, wanneer er een jong te ver van het nest weghupt komt moeders erachteraan en neemt het jong in de bek om het jong vervolgens tussen de rotsen weer los te laten.
Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Een vrouwelijke Telmatochromis vittatus.
Verkleinde Afbeelding

En een mannetje.
Verkleinde Afbeelding

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 06 jan 2015, 07:13

Mooie foto's! En een leuk bakje ook. Ik ben wel benieuwd hoe de Savoryi familie zich verder gaat ontwikkelen. Je leest soms dat Savoryi zich min of meer gedraagt als brichardi's (en er dus een hele kolonie ontstaat), en soms dat ze zich juist niet als brichardi's gedragen (en dus niet hun jongen tolereren). Ik ben benieuwd!
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Overflow

Bericht door Overflow » 06 jan 2015, 08:33

Bedankt! En ook ik ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen, ik had ook geen twee nesten zo kort achterelkaar verwacht. Ik heb voor de soort gekozen omdat ze redelijk klein zijn en ook kleine nesten krijgen en ik hoop dan ook dat ze zich niet als de typische brichardi's gaan gedragen en de bak overnemen. Maarja, we zullen zien :roll: .

tretofan

Bericht door tretofan » 06 jan 2015, 11:11

N savoryi is een geweldig, klein ettertje :D
Het is dat ze hun kleur wat tegen hebben, maar dat maken ze in gedrag dubbel en dwars goed.
Leuk om te lezen dat je nakweek hebt 8-)

Overflow

Bericht door Overflow » 07 jan 2015, 12:43

Na gisteren de Telmatochromis alfaman verplaatst te hebben naar een ander aquarium is de rust wedergekeerd. Nu heeft de rest van de groep weer wat plek om algen te plukken. Wat ik met de alfaman ga doen weet ik nog niet, later terugplaatsen of hem een vrouwtje geven in zijn eigen aquarium.

En inderdaad Tretofan de savoryi zijn geweldige kleine ettertjes. Bij mij zijn ze wel wat anders gekleurd dan de plaatjes op het internet, de vrouw is tegen het zwarte aan. Bij de vrouw heb ik ook nog nooit strepen op de flanken waargenomen. Bij de man weliswaar wel.

En wat gedrag betreft zijn ze een genot om naar te kijken, altijd bezig met elkaar.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 07 jan 2015, 12:50

De bewoners hebben hun tijd nodig ...nu al dieren wegnemen na enkele dagen heeft weinig zin...kijken over een langere periode en dan eventueel ingrijpen gaat beter werken bij Tanganyika vissen.
300x220x95
No lift...like an airlift.

Overflow

Bericht door Overflow » 07 jan 2015, 13:27

Oostijnoo niet om je aan te vallen maar de vissen zitten anderhalve maand in dit aquarium. En het nest is er al twee weken, nu de savoryi zichtbaar feller zijn geworden heb ik ervoor gekozen om de alfaman te verwijderen. Wanneer ik drie telmatochromis tegen de voorruit zie zwemmen, tussen twee vuren in, weet ik wel hoelaat het is.

Ik ben hier om te leren en ervaringen te delen net als ieder ander lid. Wat had jij precies gedaan? En kun je het wat toelichten?

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 07 jan 2015, 15:31

Ik voel me niet aangevallen hoor...maar dit lijkt me een gevalletje "foute viskeuze in een foute bak-maat"

Deze bak-maat is gewoonweg te klein voor de combinatie's vis.
En al zeker voor die Savoryi, deze zullen steeds de bak claimen. Er blijft dus geen ruimte voor andere bewoners.

Suggestie:
Savoryi etters eruit.
Richt de bak in voor de Vitatussen, flink wat stenen op de bodem, en enkele mooie grote hoge exemplaren hier en daar, overal wat slakhuizen en wat bosjes Vallisneria.
Niet te veel zand op de bodem, is niet nodig.
Voldoende licht en wat stroming. Een mooi biotoopje.
Ga je een leuk/interessant gedrag zien bij deze vissen. Levendig en zeker niet saai.
300x220x95
No lift...like an airlift.

Overflow

Bericht door Overflow » 07 jan 2015, 17:01

Ja daar voel ik wel wat voor. Maar ik ben toch wel redelijk verknocht geraakt aan de savoryi, ik heb nog een bak staan van 73X40x30 (lXbXh, handgemaakt vandaar 73). Deze bak staat leeg, zou ik wellicht hier de savoryi als koppel wel in kunnen huisvesten? Het zijn redelijk kleine vissen, met temperament dat wel.

JCB

Bericht door JCB » 07 jan 2015, 17:14

Dan kan je beter de vittatus daarin huisvesten. De savory hebben echt meer ruimte nodig ;)
Tanganyika, it's a kind of magic.

Overflow

Bericht door Overflow » 08 jan 2015, 08:55

Ja dat vind ik ook geen probleem, dat zou ik zelfs liever hebben. Ik zal dat bakje maar eens gaan optuigen.

NielsO

Bericht door NielsO » 08 jan 2015, 09:38

Ik ben benieuwd hoe de vittatus het in dat bakje gaan doen. Hou je ons op de hoogte? :D

Plaats reactie