Akvastabil 100x50x50

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Overflow

Akvastabil 100x50x50

Bericht door Overflow » 02 okt 2014, 17:57

Hallo allen,

Ik ben een aantal jaar terug een tijd bezig geweest met Tanganyika cichliden, Lamprologus multifasciatus, Lamprologus leloupi en Julidochromis marlieri om precies te zijn. Deze heb ik op een gegeven moment toch weer van de hand gedaan omdat ik me ging richten op regenboogvissen.

Ik heb nu sinds februari een viertal Lamprologus callipterus in mijn bezit omdat Tanganyika cichliden voor mij toch wel de boeiendste zoetwatervissen zijn om te houden. Het is één man van rond de 10cm en drie vrouwtjes van 5-6cm. Deze zitten in een bak van 70x50x50 (zie dit topic http://tanganyika.nl/plein/viewtopic.ph ... us#p124330). En omdat één soort niet veel spanning geeft heb ik tweedehands een iets groter aquarium gekocht van 100x50x50. Groter dan dit had ik graag willen plaatsen maar omdat het aquarium op een zolderkamer staat in een pand van voor de oorlog durfde ik dit niet aan. Bovendien zijn het twee steile trappen omhoog waarvan één een scherpe hoek maakt, groter dan dit werd lastig.

Dus 100x50x50, een viertal Lamprologus callipterus en daarbij wilde ik nog een holenbewoner plaatsen. Daarover later meer. Eerst wat foto's. Foto's zijn gemaakt met mijn mobiel, een oud beestje. Ik ritsel nog wel een keer een goede camera.

Allereerst heb ik de bak een flinke schoonmaakbeurt gegeven en het standaard juwelwandje eruit gesloopt, dat was een flink werk want de vorige eigenaar had kit in overvloed aangebracht. Toen de t8 verlichting eruit gesloopt en een JMB
Aqua Led "African Cichlids" van 60cm gemonteerd. Jammer dat ik geen foto's heb van voor de schoonmaak want dat was echt een ramp.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Ik heb de achter- en één zijwand bekleed met matzwarte 3mm polyethyleen platen om wat meer diepte te creëren. Ik heb daarbij ook bewust gekozen voor een LEDbalk van 60cm ipv 90cm.

Verkleinde Afbeelding

Op de bodem heb ik antraciet grasmatjes gelegd gekocht bij het plaatselijk tuincentrum om de druk van de stenen te verdelen. De stenen hebben als verkoopnaam verde serpentino, donkerzwarte stenen met een mooi reliëf al zeg ik het zelf.

Verkleinde Afbeelding

En blijven schuiven met die stenen.

Verkleinde Afbeelding

En de opstelling weer wat veranderd. Toen ik tevreden was heb ik er rivierzand in gedaan gemixt met wat grind van 2mm en grover grind van 5mm zodat het niet al te steriel oogt. Tevens de bak geënt met zand uit mijn andere bak en 25% "oud" aquariumwater. Er komen nog twee of drie stenen bij om het een geheel te maken.

Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Er komen nog wel foto's met helder water, deze maak ik wanneer ik een goede camera in handen heb.

Pomp die er nu in hangt hangt er in voor de stroming, straks gaat de externe pomp van mijn andere bak hierop een Tetratec EX700 welke ik op termijn wil vervangen door een krachtiger exemplaar. De verwarming zit rechtsachter in de hoek achter de stenen waar ik ook de afzuiging wil plaatsen. Ook komt er nog een Hydor Koralia stromingspomp in maar welk type weet ik nog niet. Qua beplanting weet ik ook nog niet wat ik doe, Anubias hoort er niet in en het is nog afwachten of de Vallisneria aanslaat.

Dan het visbestand, de Lamprologus callipterussen komen er in. Daarbij wil ik nog een holenbroeder plaatsen en ik neig eigenlijk naar de Lamprologus leloupi maar in mijn achterhoofd weet ik ook dat het geen verstandige keuze is. De Lamprologus leloupi zou ik graag weer houden, maar omdat de leloupi ook wel in slakkenhuizen wil broeden kan dit concurrentie vormen voor de callipterus.

Ik zou graag de leloupi willen proberen, mocht dit niet slagen heb ik de 70x50x50 nog steeds draaien en zal ik kiezen tussen de leloupi of de callipterus. Wat is jullie mening, is dit het proberen waard of zal dit geen kans van slagen hebben?

Groeten,
Mees

Overflow

Re: Akvastabil 100x50x50

Bericht door Overflow » 17 okt 2014, 17:35

Even een update.

Ik heb een JBL E1500 erop aangesloten deze laat ik nu samen met de Tetratec EX700 draaien voor een maandje. Waterwaarden waren allemaal prima dus ik heb de vissen overgezet. Ook heb ik wat dither visjes erbij gezet, black mollies. Niet te opvallend, goedkoop en ze kunnen overweg met Tanganyikawater. En wat een verschil maken die paar dither visjes, de callipterussen zijn nergens meer bang voor. Als ik dit had geweten had ik het al veel eerder gedaan.

Nu wat foto's van de vissen, wat nu ook veel makkelijker gaat door de dither visjes. Foto's zijn weer met men mobiel gemaakt dus niet op zen best.

Allereerst de man, is wat mager dus ik ben hem nu specifiek goed aan het voeren.
Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Één van de vrouwen.
Verkleinde Afbeelding

Nieuwsgierige vissen dat het zijn.
Verkleinde Afbeelding

En een overzichtje.
Verkleinde Afbeelding

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 17 okt 2014, 18:49

Zonde van die Black Molly's...er zijn immers leuke "Tanganyika-guppen"...
300x220x95
No lift...like an airlift.

Overflow

Bericht door Overflow » 17 okt 2014, 19:10

Is ook zeker zo. Ik zag ze bij verduijn, rond de 2-3 cm, mocht de callipterus man trek krijgen is een pumilus dan toch wel duur voer. Verder stoor ik me niet zo aan de black molly's, ze hebben een functie en die voeren ze goed uit.

JCB

Bericht door JCB » 17 okt 2014, 23:09

oostijnoo schreef:Zonde van die Black Molly's...er zijn immers leuke "Tanganyika-guppen"...

In dit geval bedoel je snacks voor een callipter u s man.
Tanganyika, it's a kind of magic.

-mich-

Bericht door -mich- » 17 okt 2014, 23:23

De pumilus zijn idd heel snel weg, spreek uit ondervinding :oops:
Ophthalmotilapia ventralis longola sunflower <3

Overflow

Bericht door Overflow » 02 nov 2014, 16:56

Het gaat zeer goed met de callipterus, de man moest in het begin nog niks hebben van de vrouwen maar de afgelopen week is hij druk bezig geweest met verbouwingen in de bak. Daarna heeft hij zich gefocust op één van de vrouwen. Nadat hij samen met haar een geschikte schelp had uitgezocht (dat heeft drie dagen geduurd) is hij achter een andere vrouw aangegaan. Dit ging niet zo makkelijk als de eerste, een wat gehavende rugvin als resultaat maar ze zit nu ook in een schelp bij de man. De derde vrouw is nog niet welkom in het territorium van de man maar ook deze is kuitrijp. De black mollies worden nu ook effectief geweerd uit het territorium.

Het was erg mooi om te zien hoe de man samen met de vrouw op zoek ging naar een geschikte schelp. Hij is nu erg druk met het verzorgen van de twee vrouwen, de vrouwen komen niet meer eten en blijven in de schelp. Ook de man eet nu minder omdat hij zo druk is met zen territorium.

Ik heb een bestelling geplaatst voor een zestal Lamprologus caudopunctatus, deze zal ik eerst in een andere bak laten opgroeien en koppelen. Ik wil er één koppeltje aan overhouden en in deze bak bijplaatsen. Nu de callipterus zo territoriaal is ingesteld is het wel zaak dat er een aantal stenen bijkomen om genoeg zichtbrekers en schuilplaatsen te kunnen bieden aan de caudo's. Maar het zal nog wel even duren voordat de caudo's gekoppeld zijn, ik krijg ze namelijk als jonge dieren aangeleverd (3-4 cm).

Overzicht, de hoeveelheid licht komt redelijk in de buurt van hoe het er werkelijk uit ziet. Ook staat er nu wat Potamogeton schweinfurthii in, overgenomen van een forumlid.
Verkleinde Afbeelding

Algen groeien ook mooi, had ik niet verwacht met dit licht.
Verkleinde Afbeelding

De derde vrouw, kuitrijp, maar wordt nog niet toegelaten door de man. Het vrouwtje doet wel verwoed pogingen om de man te "versieren".
Verkleinde Afbeelding

De man bezig met bevruchten van de eitjes? Dit doet hij bij beide vrouwen, gaat met zijn genitaal opening boven de schelp hangen en duwt het water vervolgens naar binnen.
Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Overflow

Bericht door Overflow » 02 nov 2014, 17:04

Weet iemand of het ook mogelijk is om eventuele eieren te spotten. Zitten deze achterin de schelp of zou ik ze moeten kunnen zien?

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 02 nov 2014, 18:18

Gewoon afwachten, over een tijdje zie je wel kleine splintertjes uit de schelp komen

Overflow

Bericht door Overflow » 02 nov 2014, 21:59

Ook de derde vrouw wordt nu geaccepteerd door de man, de man is op moment van spreken bezig met zijn avances (mijn bureau staat naast de bak dus ik kijk iedere dag wel een paar uur mee). Leuk om te zien wat er allemaal kan gebeuren in zo'n korte tijd.

Ook het verschil in gedrag van de vissen in vergelijking met toen wanneer ze in de kleinere bak zaten is duidelijk aanwezig. In de kleine bak heb ik ze nooit zover gekregen. De man heeft wel eens een vrouwtje in zen schelpen gehad, maar dit was altijd voor korte duur. Ik ben benieuwd of het nu dan gaat lukken!

Overflow

Bericht door Overflow » 17 nov 2014, 19:58

De vrouw die als eerste werd geaccepteerd door de man is sinds vandaag verstoten, ze zijn ongeveer drie weken samen geweest. De andere twee zitten nog beide in een slakkenhuis. Ik heb gister nog wat foto's gemaakt toen ze nog alle drie bij de man zaten. Ik heb nog geen andere vissen toegevoegd.

Pronkende man, hij verdedigt zijn territorium ook tegenover mij.
Verkleinde Afbeelding

De inmiddels verstoten vrouw.
Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Het stekkie van de man.
Verkleinde Afbeelding

Twee vrouwtjes die tegen elkaar aan het pronken zijn.
Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Tandjes!
Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Overflow

Bericht door Overflow » 19 nov 2014, 17:51

Het blijft een haat-liefde relatie tussen de man en de vrouwen. Twee vrouwen zijn nu verstoten door de man en er zit er nog maar één in de schelp. Ik heb wat extra stenen en hoornblad in het aquarium geplaatst om het zicht van de man meer te blokkeren en de vrouwen wat meer rust te gunnen.

Heeft iemand hier ervaring met de kortstondige relaties tussen de man en vrouw bij Tanganyika cichliden? Zijn er maatregelen die ik kan treffen ten behoeve van de relatie tussen de twee? Ik zie dat de vrouwen wel actief de man opzoeken, maar dat de man dan direct vervalt in de verdediging van zijn territorium.

Je ziet wel eens dat mensen één man met soms wel 8 vrouwen in hun aquarium hebben, hoe kan dit dan goed gaan?

Overflow

Bericht door Overflow » 01 dec 2014, 11:37

Het bestand is gewijzigd, in de bak zit nu een wildvang koppel Neolamprologus savoryi en een vijftal Telmatochromis vittatus. De Lamprologus callipterus heb ik nu in een ander aquarium zitten, deze zijn ook te koop. Deze bak was naar mijn mening toch iets te klein om de callipterus te combineren met andere vissen.

De savoryi komt van Verduijn Cichlids vandaan en is een wildvang koppel van volwassen formaat. Ze hebben zich gevestigd in de rechter stenenstapel en zijn al goed aan het graven geweest tussen de stenen. Ze kwamen wat gehavend binnen, maar zijn al goed hersteld. Erg mooie en statige vissen, maar ze zijn bij mij wel een stuk donkerder dan de foto's op het internet, tegen het zwarte aan. Misschien dat het door de donkere stenen komt, daar gaan ze volledig in op.

De vittatus heb ik van Aquabeek vandaan. Ik weet niet wat de man/vrouw verhouding is maar ik gok zelf op 2 man en 3 vrouw of andersom. De dag dat ik ze in het aquarium deed kon ik al baltsgedrag waarnemen en nu zit er een vrouwtje in de schelp vermoedelijk met eieren. De alfa man verdedigt de schelp in ieder geval fel tegenover alle andere vissen.

Gister heb ik er nog een lading stenen ingedaan om de hoeveelheid schuilplaatsen te vergroten. Er is daardoor niet meer echt ruimte voor planten dus ik moet nog even zien wat ik daarmee doe. Geen planten, of toch weer wat ruimte proberen te creëren voor de planten. De groene algen zijn ook langzaam overgegaan in rode/bruine algen.

Ik zal straks weer wat foto's plaatsen voor de stille lezer.

stijn12

Bericht door stijn12 » 01 dec 2014, 19:00

Leuk bakje, ben benieuwd naar de foto's!
200x60x60

David

Bericht door David » 01 dec 2014, 19:34

Goed om te lezen hoe je bezig bent met je bak. Ben benieuwd naar foto's van je nieuwe vissen.

Plaats reactie