filmpje

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Browne

filmpje

Bericht door Browne » 06 jul 2014, 01:14

Filmpje van mijn nieuwe bak met nieuwe bewoners...
[youtube]/rKZm2QoBPRo[/youtube]

oostijnoo

Re: filmpje

Bericht door oostijnoo » 06 jul 2014, 10:36

Veel licht...weinig schuilplaatsen...hout...
300x220x95
No lift...like an airlift.

Browne

Bericht door Browne » 06 jul 2014, 12:01

Licht wordt aan gewerkt, Mag idd iets donkerder. Schuilplaatsen uitbreiden? Heb nu een 4 tal grote holen voor ze, zou ook niet willen dat ik hele dag ga zoeken naar ze...
Hout is toch niet erg? Alsof in heel het meer geen stukje hout te vinden is?

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 06 jul 2014, 12:08

(link van youtube tussen de tags, maar ipv https, http doen)

Bij wat minder licht kleuren de frontosa's denk ik een stuk mooier.

In het meer zit vast wel links of rechts een boomstronk, maar in verhouding tot het totale volume is dat nihil natuurlijk ;)
En bomen/hout ligt vooral in ondiep water, frontosa's vind je eerder in diep water ;)

Ik zou om de bak wat dieper te laten lijken een rotsformatie misschien vlak vooran laten beginnen, met een grote rots, en dan laten aflopen naar de achterkant, dan krijg je een heel fraai diepte effect (denk ik). Het licht wat dimmen, en dan heb je een hele fraaie bak :)
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

denbokser

Bericht door denbokser » 06 jul 2014, 20:27

ik vind het aquarium goed zo ik zou ook wel misschien wat minder licht doen
maar volgens mij is de inrichting voor iedereen anders
het moet wel niet overdreven worden vind ik
mooi aquarium

mvg wim

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 07 jul 2014, 09:49

denbokser schreef:ik vind het aquarium goed zo ik zou ook wel misschien wat minder licht doen
maar volgens mij is de inrichting voor iedereen anders
het moet wel niet overdreven worden vind ik
mooi aquarium

mvg wim
Het gaat hier niet over persoonlijke smaak...maar over wat de vissen nodig hebben.
Eerst wat info sprokkelen en een beetje verdiepen in de vis die je uiteindelijk wenst te gaan houden...
Uiteindelijk valt af staat -op langere termijn- bijna alles met "de inrichting" van de bak.
300x220x95

Browne

Bericht door Browne » 07 jul 2014, 18:46

Ach je laat het nu klinken of ik me er niet in verdiept heb, ben juist al een hele tijd bezig het ditmaal goed aan te pakken. Bodem is zo fijn mogelijk zand, filter installatie is versterkt met 2 opvoerpompen en een bodem afzuig systeem, stenen zijn zo gekozen dat ze groot genoeg zijn en geen scherpe randen hebben...
schuilplaatsen zijn er voldoende om de vissen zich te laten verstoppen wanneer ze willen. Er zijn 4 grote holen en nog eens tal van plekken waar ze tussen stenen en achter-/ zijwand kunnen. Ik zal de mogelijkheden eens bekijken nog wat toe te voegen maar wil de bak ook niet te vol maken want wil vooral zwemruimte behouden voor ze! Mogelijk kan ik bij het creëren van meer diepte nog wat holen creëren.
Hout staat niet in verhouding inderdaad maar vond dit een mooi stuk en paste perfect in de inrichting, zo ook de planten maar daar zullen ze waarschijnlijk toch weinig van over laten.

Licht ben ik het mee eens hoor en zoals gezegd wordt aan gewerkt, misschien kan je me vertellen hoe ik dit het beste aanpak met de bestaande TL aansluitingen (nu 2x 2 boven de bak). Ik zal komende week reflectoren halen waarmee ik het licht alleen naar voren kan richten zodat de achterkant donkerder wordt, maar ook nieuwe TL balken zullen nodig zijn, welke? Ook kan ik een deel van het licht dimmen door over de TL aansluitingen PVC te schuiven...?

Browne

Bericht door Browne » 03 sep 2014, 14:23

Nog een nieuw filmpje met wat nieuwe vissen er bij en wat aanpassingen aan de inrichting...

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 03 sep 2014, 14:44

Tja ...een kale bak...veel licht en hout ...dus geen diepwater-bak.
Kijk eens naar de Frontosa/Gibberosa bak van Art of zoveel anderen hier op het forum.

Je ziet duidelijk dat de vissen de kant kiezen waar er minder licht is...ze zullen er waarschijnlijk wel weggejaagd worden door de dominante dieren...
Leg je verlichting aan de voorruit en stapel de achterwand bijna dicht met stenen, zo bekom je schuilplaatsen...
300x220x95

Browne

Bericht door Browne » 03 sep 2014, 15:58

Ok dus nog voller stapelen langs de achterwand, ga ik doen..
ik vond de verlichting al behoorlijk donkerder dan eerst, nog steeds niet donker genoeg dus? hoe krijg ik een TL nog donkerder? ik ben van 2x2 over de hele bak naar 1x 2 in het midden gegaan en daarbij nog de achterkant van de tl's met reflectoren laten afzwakken...

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 03 sep 2014, 19:50

PVC buisjes over de lampen schuiven. Zo krijg je meer schaduw plekken.

laurette
Contacteer:

Bericht door laurette » 04 sep 2014, 10:29

Was je je ervan bewust dat je 2 verschillende varianten frontosa's in je bak hebt? Ik had in mijn laatste bak aan beide zijdes overhangende modules. Dat waardeerde de vissen erg goed. Je hebt dan aan 1 tl balkje al genoeg om tussenliggende deel te verlichten.

Browne

Bericht door Browne » 05 sep 2014, 16:06

2 verschillende!? welke zie je dan?
Blue zaire moba beide... ieg zo gekocht...
6x Wildvang, 14 F1 - nadat de wildvang teveel mannen waren en het budget nietmeer beschikbaar. van de F1 heb ik het idee dat er 3 iets lichter zijn maar ik dacht dat dat zou komen omdat ze er net in zitten en niet op kleur waren...

drijvende modules ben ik idd naar aan het kijken, zou een hele mooie oplossing kunnen zijn...

laurette
Contacteer:

Bericht door laurette » 05 sep 2014, 17:21

De vis die op -0,24 sec voor de lichte steen onder het drijvende gedeelte zwemt is in elk geval een Burundi. De vis die er op dat moment schuin achter zwemt, aan de linker kant lijkt me ook een Burundi te zijn. Voor de rest is het filmpje te kort en onduidelijk om meer te zien. Dus het gaat om Zaïre en Burundi.

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 09 sep 2014, 09:59

laurette schreef:De vis die op -0,24 sec voor de lichte steen onder het drijvende gedeelte zwemt is in elk geval een Burundi. De vis die er op dat moment schuin achter zwemt, aan de linker kant lijkt me ook een Burundi te zijn. Voor de rest is het filmpje te kort en onduidelijk om meer te zien. Dus het gaat om Zaïre en Burundi.
:oops:

Plaats reactie