tips gevraagd over de wekelijkse schoonmaak beurt

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
ronjanssen

tips gevraagd over de wekelijkse schoonmaak beurt

Bericht door ronjanssen » 06 feb 2014, 19:17

guys,

zoals in het ondererp zou ik graag tips ontvangen over het schoonmaken,
Water verversen van het water is geen probleem, :(
waar ik even mee zit is het volgende,
Hoe maken jullie de bodem schoon, ik heb een afzuiger gekocht maar deze naatje, ( goedkoop merk) waardoor de bodem niet schoon wordt, afzuigen met een slang neemt zo veel zand mee dat als ik zo door ga er geen korrel meer is.
na het afzuigen gooi ik het zand weer terug, met alle gevolgen van dien.

dan de ramen, de bak is 70 hoog en mijn arm is te klein om de bodem te halen, heb wel een magneet maar als ik niet oppas zit er een zandkorrel tussen, en dat geeft weer krassen.

hierdoor zie er tegen op tegen het schoonmaken en en bebnieuwd wat een goede methode is/

grt

ron
groet Ron

150x70x50 18 tropheus Bulu Point

Mooneater
Contacteer:

Re: tips gevraagd over de wekelijkse schoonmaak beurt

Bericht door Mooneater » 06 feb 2014, 20:15

Met een goede doorstroming hoef je niet veel rommel op de bodem achter te houden (tenzij je heel fijn zand hebt, dan kan het vuil niet zo goed "erdoorheenzakken", dit had ik eerder met zilverzand).

De rommel die wel achterblijft zit vaak ergens op het zand in een kuiltje en kan je makkelijk afhevelen.

De ruiten maak ik hier schoon met een oud bankpasje (oude ov chipkaart :lol: ), maar mijn bak is 50 cm hoog...
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 06 feb 2014, 21:15

De bodem afzuigen is eigenlijk totaal niet nodig...de afbraak gebeurt zowiezo wel.
300x220x95
No lift...like an airlift.

Lowlife

Bericht door Lowlife » 06 feb 2014, 21:23

Het probleem van het opdwarrelen van het zand wanneer je dat terug wilt plaatsen in de bak kun je voorkomen door een lege en schoongemaakte plastic fles van 1 liter te gebruiken. Daar snij je de bodem van af, de dop plaats je en dan vul je via de open bodem je fles. je gaat met de fles het aquarium in en draait vlak boven de bodem de dop er af. Het zand kun je dan voorzichtig en zonder al te veel stof wat opwaait terug in de bak krijgen.

M.b.v. een verfkrabber kun je wellicht wel tot diep in je bak komen om het glas algvrij te krijgen. Check even welke verfkrabber ik bedoel, zo één met een stanley mesje en geen driehoekig zwaar metalen krabber. Afbeelding

Ik doe het vaak met een los stanley mesje (in 60cm) maar als je 70 cm moet overbruggen is een krabber beter.
I hear voices.....
And they don't like you.

Rever

Bericht door Rever » 07 feb 2014, 17:15

De meeste ontlasting wordt naar mijn interne filter gezogen. Ik kan dat dus bij mij rechtsachter in de bak wegzuigen door even de tuinslang daarop te richten. Mijn syno's zorgen er voor dat het grotendeels in beweging blijft (en dus richting filter zweeft). De rest zuig ik zoveel mogelijk mee met water verversen. Als ik ik met de hand wat water stuw richting de bodem komt het vuil wat er ligt al los. Dat is voor jou misschien dus ook een optie. Daarna kan je met de slang richting de bodem zodat je zelf niet helemaal met je armen tot de bodem hoeft te reiken.

De ramen doe ik voor de hardnekkige bruine alg met hele simpele en goedkope schuursponsjes (standaard gele met groen schuurlaag). Dat klinkt misschien vreemd maar door een klein beetje wrijving gaat dat er perfect af en het zorgt niet voor krassen. Uiteraard wel even goed opletten dat er geen zand tussen zit. De groene alg gaat er gemakkelijk af met een normaal zacht sponsje. Met mijn vinger neem ik dan nog vaak even de randen mee (bodem, zijkanten, bij filter etc).

Oostijno jij hevelt helemaal nooit de bodem af om wat ontlasting en andere troep weg te halen?

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 07 feb 2014, 20:23

Rever schreef:
Oostijno jij hevelt helemaal nooit de bodem af om wat ontlasting en andere troep weg te halen?
Nee...nooit...zou niet weten waarom...
Ik kom ook nooit met mijn handen in de bak, voeren gebeurt door een opening in het dekglas.

Enkel de voorruit doe ik en dit met een Mag-Flip !
Deze hangt gewoon in een hoek en en eens per week maakt deze dus de ruit schoon...grappig om zien, de vissen weten dan dat er wat alg vrijkomt en zwemmen dus rustig achter de "Flip" aan, als ik de ruit kuis :D
Geen enkele stress bij de dieren te bespeuren want ze kennen de routine.

Afbeelding
300x220x95
No lift...like an airlift.

Rever

Bericht door Rever » 07 feb 2014, 21:08

Ik heb dat ding even bekeken op YouTube en dat ziet er idd handig uit.

Eddy Tensen

Bericht door Eddy Tensen » 07 feb 2014, 21:22

Afhevelen van troep doe ik bijna niet, stroming neemt deze mee en wordt opgezogen door de pomp inlaten.

Ruit maak ik schoon met een dotje zigzag watten. Goedkoop en je doet er een eeuwigheid mee :lol:

Wel letten op zand er tussen. Algen die ik niet weg krijg, haal ik weg met een tandenborstel. Dit gebeurt gelukkig niet vaak :wink:

gr ET
20 Tropheus duboisi maswa
4 Neolamprologus leleupi
4 Julodochromis marlieri
1 Altolamprologus compr fire fin
4 Lamprologus mult.
7 Synodonthis luc. poly white

ronjanssen

Bericht door ronjanssen » 07 feb 2014, 22:33

allen bedankt voor de leuke reacties, merk wel dat er verschillende opties zijn.
de mag -flip is een leuke oplossing, ga daar eens op zoek naar.
is er maar 1 uitvoering van?

dan lees ik ook dat er weinig afgezogen wordt en men met de stroming werkt, ik heb aan de rechter kant de instroming over het wateroppervlakte, en aan de linkerkant via de bovenoverloop de ingang naar de biofliter, dus vlgs mij gaat het bij mij niet op?
het is toch niet mogelijk om het naar boven te laten circuleren? en een extra filter is niet weg te werken.

wat een Dillema

ron
groet Ron

150x70x50 18 tropheus Bulu Point

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 07 feb 2014, 22:47

ronjanssen schreef:allen bedankt voor de leuke reacties, merk wel dat er verschillende opties zijn.
de mag -flip is een leuke oplossing, ga daar eens op zoek naar.
is er maar 1 uitvoering van?

dan lees ik ook dat er weinig afgezogen wordt en men met de stroming werkt, ik heb aan de rechter kant de instroming over het wateroppervlakte, en aan de linkerkant via de bovenoverloop de ingang naar de biofliter, dus vlgs mij gaat het bij mij niet op?
het is toch niet mogelijk om het naar boven te laten circuleren? en een extra filter is niet weg te werken.

wat een Dillema

ron
je kan ook een goede stromings pomp plaatsen die stroming langsde dode plekken waar het vuil zich ophoopt stuurd.
zo voorkom je ook een ophoping van vuil

Corwin de Kok

Bericht door Corwin de Kok » 08 feb 2014, 09:40

Goed biologisch-filter en veel stroming (zuurstof in de bak!) en je krijgt een natuulijke bodem met "slib" :wink:

asakes

Bericht door asakes » 08 feb 2014, 11:18

Hoi,

Ik had het probleem ook massa's zand via mijn tuinslang het aquarium verliet.
Nu heb ik sinds jaren een pvc pijpje aan mijn afhevel tuinslang gedaan.Dit werkt uitstekend het is niet te dik of te dun en je kan overal goed bij en het heeft een goede grip.zie foto.
Succes
vr gr Ton
Afbeelding
Please Don't Take Your Organs To Heaven ~ Heaven Knows We Need Them Here
Tropheus Namansi red
Petrochromis Moshi Yellow
Petrochromis Red fin Longola
Petrochromis Famula Tembwe Gold.
Petrochromis Red Bulu Point.

Plaats reactie