Rumpleteasers 100b x 40d x 50h (Rio 180)

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Rumpleteaser

Re: Rumpleteasers 100b x 40d x 50h (Rio 180)

Bericht door Rumpleteaser » 21 okt 2013, 09:39

Ja, dat klopt. Daarom had ik ook om 5 gevraagd.
Maar de verkoper bij de winkel deed ietwat moeilijk over het terug brengen na koppelvorming
Dus ik heb me over laten halen tot 3 vissen.

Rumpleteaser

Bericht door Rumpleteaser » 24 okt 2013, 22:08

We zijn het licht langzaam aan het opbouwen. Vooraan nu een Aquastar, achteraan een blauwe actinic nog iets.
Beide lampen verduisterd met pvc, licht door een heleboel geboorde gaatjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit visje laat zich het meeste zien. Hij is wat bruiner en wat kleiner dan de andere twee. Die zijn wat groter en hebben meer kleur. De grootste is echt een bad-mother-fucker die de rest nogal terroriseert :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rumpleteaser

Bericht door Rumpleteaser » 05 nov 2013, 09:04

Afgelopen zaterdag hebben we 1 van de Chalinochromissen uitgevangen. Dat ging overigens bijzonder soepel! Van de drie vissen hebben er twee een koppel gevormd en was er 1 big-ass-mother-fucker die alleen was. Met behulp van een plexiglas plaatje hebben we het aquarium in tweeën gedeeld, toen de eenzame vis aan de rechterkant zat. Met een fijn schepnetje konden we hem toen eenvoudig vangen. In een emmer gedaan met wat kleine steentjes op de bodem en een zuurstofflesje en *hup* naar Verduyn.

Daar hebben we een koppel Lamprologus Brevis en een Altolamprologus Compressiceps Fire Fin uitgezocht :D

Eenmaal thuis (na het wennen) hebben we eerst de Compressiceps in de bak gedaan (tussen de rotsen) en daarna bij de schelpen de twee Brevisjes losgelaten. Daar was de Compressiceps het niet zo mee eens: meneer sprong namelijk het aquarium uit! :shock: Gelukkig vonden we hem snel en lag hij godzijdank niet helemaal onder het meubel. We hadden hem dus snel te pakken.

Het spul zit nu een paar dagen bij elkaar en we genieten er enorm van. De chalinochromissen lijken wel een stel ondeugende gemaskerde vossen, die ontzettend nieuwsgierig zijn naar de Brevissen. Meneer Brevis is klein, maar denkt "Groot". Wat een pitbull is dat zeg! Mevrouw Brevis snuffelt regelmatig aan de chalinochromissen en wordt dan door meneer weer naar haar schelp verwezen.

De Compressiceps doet het gelukkig ook goed. De andere vissen hebben respect voor 'm, maar gaat allemaal gemoedelijk. Ze negeren elkaar een beetje en houden gepaste afstand :lol: Het was erg mooi om te zien dat de vis vlak na het 'vrijlaten' in de bak een bijna zwarte kop kreeg als andere vissen in de buurt kwamen.

Al met al is het ontzettend leuk om te zien, ik heb er nog meer lol van dan ik van te voren had gedacht :D

Op dit moment staat de verlichting nog op standje verduisterd voor de nieuwe vissen, dit bouwen we langzaam op. Zodra de lampen weer op sterkte zijn, zal ik nieuwe foto's plaatsen.

Rumpleteaser

Bericht door Rumpleteaser » 20 nov 2013, 12:17

Foto update!

Deze vind ik zelf erg leuk:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bak draait volgend mij goed, de waarden zijn prima en stabiel. Het gaat tussen de vissen onderling ook goed; een klein beetje gejaag af en toe, maar over het algemeen is het peis en vree. Erg leuk om die Brevissen te zien, meneer en mevrouw delen gezellig een huishouden. Meneer heeft sinds vorige week zijn schelp netjes ingegraven :D

Ben wel erg benieuwd wat jullie van de vissen vinden en of ze er goed uit zien. Met name met het oog op de hoeveelheid voer dat we nu geven (2x een hoeveelheid die tussen duim en wijsvinger past). Dat is toch een beetje gokken voor ons.

Didier

Bericht door Didier » 20 nov 2013, 12:32

ziet er goed uit. Ik hoop dat je geen vis meer bijplaatst in deze bak. Als er kweek zou zijn zal je duidelijk de territoriums zien.

Rumpleteaser

Bericht door Rumpleteaser » 20 nov 2013, 12:40

Dank je wel voor je reactie :D

De Brevissen delen een schelp in het midden van de bak, de andere drie vissen zitten gezellig samen in de grote stenenstapel links. We twijfelen nog over het bijplaatsen van een Lophiobagrus Brevispinnis op termijn. Argument voor: om eventueel nageslacht in toom te houden (en ze zijn errug leuk), maar aan de andere kant willen we ook niet teveel vis. Voorlopig houden we het nog even zo dus.

Didier

Bericht door Didier » 20 nov 2013, 13:21

Het bestand is goed hoor! Een brevispinnis of synos of phyllemonus typus kan misschien helpen aangezien zij de eitjes van de chalinochromis wel lekker zullen vinden. Als de brevis kweekt gaan de jongen zeker uitkomen aangezien ze in de schelp zitten. Rotsbewoners zijn leuke vissen, alleen jammer dat je er zo weinig samen kan houden.

cadycat
Contacteer:

Bericht door cadycat » 02 mar 2014, 13:33

Hoe is het hier?? :wink:

Rever

Bericht door Rever » 02 mar 2014, 15:51

Geen bericht goed bericht?

Rumpleteaser

Bericht door Rumpleteaser » 24 apr 2014, 14:33

Hallo allemaal!

Geen bericht, goed bericht inderdaad :lol: Het gaat hartstikke goed!

De bak draait prima, de waarden zijn helemaal naar ons wens en stabiel. We hebben een beetje bruinalg in de bak. Waar dat nu aan ligt weet ik niet zeker. De waarden zijn namelijk prima. Misschien ligt het aan het feit dat we een vrij donkere bak hebben. Eigenlijk vind ik het wel mooi staan :wink:

Ook de vissen doen het uitstekend. Gisteren hebben we zelfs een baby-Brevis gezien onder een steen 8-)
Meer zijn we er niet tegen gekomen, die zijn denk ik lekker opgepeuzeld. Ach ja; we hebben ook geen echte kweekdoelstellingen ofzo. Genieten van onze mooie bak is het doel!

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 24 apr 2014, 14:39

Bruine algen zijn heel normaal ...opstarten van de bak, biologisch evenwicht ...enz. , de hoeveelheid licht en de lichtkleur bepalen welke alg de bovenhand krijgt.
300x220x95
No lift...like an airlift.

Rumpleteaser

Bericht door Rumpleteaser » 13 mei 2014, 08:39

Goedemorgen allemaal,

Weer een update, maar dan een hele blonde....

De Brevis jongen die wij gezien hebben, zijn helemaal geen Brevis jongen..... :lol: Ze zijn een weekje uit het zich geweest en wij dacht dat ze opgegeten waren oid. Maar gisteravond heb ik er weer twee gevonden en wat blijkt: het zijn waanzinnig mooie jongen van onze twee Chalinochromis Brichardi! De jongen zijn echt PRACHTIG! Helemaal wit met zwarte horizontale strepen.

We hadden NOOIT gedacht dat die zouden koppelen. Ze waren niet erg vijandig naar elkaar, maar ook niet samen. De afgelopen tijd zagen we ze ook veel minder. Dat is nu natuurlijk heel erg verklaarbaar.... :D

Pa en ma zitten nog steeds veel in de linker stenen stapel. De jongen zitten vooral rechts. De andere vissen kijken er eigenlijk niet naar om.

Maar; wat nu? Ze eten en ze groeien, dus dat gaat goed. Maar meer Brichardi's in de tank lijkt me geen goed idee... Wat zou de beste oplossing zijn? Uitvangen en (gratis) aanbieden? Wat zou daar de goede timing voor zijn?

UiTje82

Bericht door UiTje82 » 13 mei 2014, 15:01

Altijd leuk jonkies! Ik zou ze nog even laten zitten tot ze richting jong volwassen zijn. Als ze de brevis gaan etteren misschien wat eerder. Zoals ik begrijp worden ze niet meer door de ouders beschermd. Het is jullie keus, geen goed of fout betreft weghalen van jongen.

Na meer dan een half jaar had ik nog geen brevis jongen gezien in mijn aquarium. Pas toen een ander vissoort jongen kreeg kwamen de jonge brevisjes bij mij. Misschien gaat dat ook bij jullie zo :D

Veel plezier

Rumpleteaser

Bericht door Rumpleteaser » 21 mei 2014, 08:34

Dank je wel voor je reactie!

We gaan het nog even aankijken voor hoe lang het goed gaat.
En daarna zullen we ze wel aanbieden voor de liefhebber o.i.d. :D

Plaats reactie