Rumpleteasers 100b x 40d x 50h (Rio 180)

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Rumpleteaser

Rumpleteasers 100b x 40d x 50h (Rio 180)

Bericht door Rumpleteaser » 16 sep 2013, 10:04

Beste allemaal,

Na heeeeeel veel lezen en heeeeeel veel vragen stellen, wil ik jullie graag de vorderingen van ons aquarium laten zien. We zijn er voorlopig nog niet en ook voor het visbestand hebben we nog wat keuzes te maken. Maar wie weet hebben jullie nog wat tips voor ons en vinden jullie het leuk om het resultaat te zien. Want eerlijk = eerlijk; we hebben erg veel hulp aan dit forum gehad!

Foto's van de mobiel, de kwaliteit is niet best. Maar ach; in dit stadium is dat misschien niet eens zo erg :lol:

Zo zijn we begonnen: een tweedehands Juwel Rio 180 via Marktplaats:
Afbeelding

Aquarium schoon gemaakt (natuurazijn en water) en het binnenfilter eruit gesneden. De laatste restjes 'kit' waren makkelijk weg te halen met een beetje aceton (nagellak-remover)
Afbeelding

Schelpen, stenen (ardenner breuk) en een filter geregeld. Omdat we in eerste instantie uitgingen van Multi's voor in de bak, heb ik een flinke berg mogen uitkoken :lol: Schelpen gesorteerd op lelijk-twijfel-mooi
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Achterwandjes op maat gemaakt en gesneden. Helaas toch een dubbele naad, vanwege die stabiliteitsstrip boven in de bak. Wij hebben er voor gekozen om het lekker zo te laten en niet te gaan rommelen aan de strip. Wandjes zijn van Juwel
Afbeelding

Toen kon het Grote Lijmen gaan beginnen!
Afbeelding

Decorstukje om de techniek te verbergen (goed gejat van dit forum)
Afbeelding

Vooraanzichtje. De bak is hier nog leeg, wel ligt er piepschuim met grindfolie op de bodem
Afbeelding

Nu met stenen erin. De steen in het midden, tussen de grote en de kleine hoop, gaat nog weg. Die lag daar om de tuinslang op z'n plek te laten. We hebben de bak de eerste keer 24 uur gefilterd zonder zand erin. Daarna hebben we de bak leeg gehaald, het zand erin gedaan en opnieuw gevuld.
Afbeelding

De bak is hier net gevuld, dus nog een beetje troebel water. De bodem bestaat uit metselzand, gemend met zwart aquarium grind en stukjes schelp.
Afbeelding

De grote hoop links
Afbeelding

De kleine hoop met schelpen rechts
Afbeelding

We gaan nog wat kleine stukjes steen van de berg laten afrollen, dan is denk ik de aankleding daarmee wel compleet.
Plan voor nu: de bak staat nu voor de tweede keer 24 uur te filteren (over kool). Vanavond gaat de bak weer leeg, pas ik de filterinhoud aan en gaan we beginnen met het Echte Filteren. Dus ongeveer drie weken op onze handen zitten.......

Zoals jullie kunnen zien, zijn we een beetje afgestapt van de Multi's. We zijn toch een beetje bang dat een kolonie in deze bak te veel wordt, want we willen er graag nog 1 of 2 soorten bij. Daar gaan we ons de komende tijd verder in verdiepen.

Qua verlichting denk ik aan een enkele Aquastar in een wat lager wattage, misschien 18 watt ofzo?
De lampen die er nu in zitten zijn:
- 1x Sylvania aquastar 30 watt
- 1x Sylvania Gro dinges, ook 30 watt
Die gaan er dus allebei uit. Mocht iemand belangstelling hebben......? :mrgreen:

Tot zover onze update!

Mooneater
Contacteer:

Re: Rumpleteasers 100b x 40d x 50h (Rio 180)

Bericht door Mooneater » 16 sep 2013, 11:52

Ziet er allemaal goed uit!

Ipv een 18 watt, kan je ook de tl buizen dimmen door een pvc buis (met gaatjes) om de TL heen te doen.

Of gewoon alleen de Sylvania Aquastar vooraan plaatsen, dat geeft denk ik ook al een mooi gezicht.
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Rumpleteaser

Bericht door Rumpleteaser » 16 sep 2013, 12:25

Wat leuk, dank je wel voor je reactie! Helemaal omdat ik jouw bak echt prachtig vind!

De Sylvania die er nu inzit (30 watt) hebben we al voor de lol even vooraan geplaatst.
Maar dat is echt nog teveel licht naar onze smaak, vandaar dat we voor de 18 watt willen gaan.
Misschien kan ik binnenkort wel even een foto maken ervan.

Het dimmen met pvc ben ik inderdaad tegen gekomen, dat is ook weer een hele creatieve wetenschap op zich :lol:
Maar we vinden het een beetje zonde van de elektra om een 30 watt te dimmen.
Dus we willen misschien toch een 18 watt proberen. En dan die eventueel nog dimmen, mocht dat nodig zijn....

We spelen ook nog met de gedachte om een gedimde blauwe lamp achterin te gaan plaatsen.
Bijvoorbeeld een Aqua medic Reef Blue of Sera deep sea. Maar dat is meer iets voor de toekomst.......
Laatst gewijzigd door Rumpleteaser op 16 sep 2013, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 16 sep 2013, 14:58

Als je nog niet uit het visbestand bent...waarom richt je de bak dan al in ?
300x220x95
No lift...like an airlift.

Rumpleteaser

Bericht door Rumpleteaser » 16 sep 2013, 15:30

Omdat we er al redelijk uit zijn, maar gewoon nog niet 100%. :wink:

Toen ik begon op dit forum had ik een bestand in mijn hoofd. Dat was voor ons uitgangspunt voor de inrichting.
Maar dat bestand is nu al drie keer gewijzigd, steeds dat rottige voortschrijdend inzicht :mrgreen:
Multi's zijn bijvoorbeeld al afgevallen, scholenvissen ook, Neolamprologus buescheri ook, Burtoni's ook, et cetera
En daarmee is onze inrichting ook al drie keer over de kop gegaan :lol:

De voorkeur gaat uit naar een combinatie van een rotsbewoner en een slakkenhuiscichlide.
Waar we nu aan denken:
* Een koppel Lamprologus brevis (ruimte rechts in de bak)
* Een koppel Chalinochromis (ruimte links tussen de rotsen)

* En dan als het past een Altolamprologus compressiceps of een duo Lophiobagrus brevispinis of een clubje Synodontissen.
En voor deze laatste afweging kan het bijvoorbeeld nodig zijn om rechts nog wat meer rotsen toe te voegen.
Die liggen al klaar, maar of we ze gaan gebruiken is een tweede. Vandaar dat we er nog niet 100% over uit zijn.

Echt alle advies is namelijk van harte welkom, we willen het graag vanaf het begin goed gaan aanpakken.

Rumpleteaser

Bericht door Rumpleteaser » 17 sep 2013, 08:18

Gisteravond besloten om de bak toch nog even door te laten draaien.
Vanavond gaat-ie leeg en vullen we hem voor de 'laatste' keer bij en gaat het wachten beginnen :D .

Zoals beloofd heb ik foto's gemaakt met alleen de Aquastar aan (aan de voorkant).
We zijn er achter gekomen dat ook bij deze Juwel twee of geen lampen kunnen branden.... :cry:
Dus we gaan de achterste lamp voorlopig volledig verduisteren met PVC of een reflector.
En dan misschien op termijn in de elektra rommelen (liever niet dus) of een nieuwe lichtkap maken.

Mooneater: je had helemaal gelijk! :mrgreen: De voorste lamp gaan we dimmen met dikwandig pvc.
Of een beetje spelen met een reflector, zodat het licht meer naar voren valt. Dat wordt denk ik mooier.

Totaaltje: de schaduw is al te zien, maar nog niet genoeg naar mijn zin.
Afbeelding

De hoop links. De hoogste steen staan weer op een platte stabiele steen, zodat we wat meer de hoogte in konden gaan
Afbeelding

Het stukje rechts, hier gaan we afhankelijk van ons definitieve bestand misschien nog wat stenen aan toevoegen.
Afbeelding

cadycat
Contacteer:

Bericht door cadycat » 17 sep 2013, 11:28

Wat betreft je lampen, ik had hetzelfde probleem, ik heb uiteindelijk een TL er lichtjes ingedaan, zodat hij net geen contact maakt.. de ander wel goed aangedraaid, en voila het werkt :)

Rumpleteaser

Bericht door Rumpleteaser » 17 sep 2013, 11:36

Hahaha, wat een leuke tip! Dat gaan we proberen!
Dank je wel :D

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 17 sep 2013, 18:26

Weet niet of het bij jou gaat werken. Maar ik heb een dubbele TL balk weet alleen niet meer welk merk, achterste TL er uit gedraaid en in de open doppen die dan ontstaan aan beide kanten frisdrank fles doppen gedaan. Afdek dopen er weer op en het is waterdacht afgesloten. Je kan het altijd proberen.

Rumpleteaser

Bericht door Rumpleteaser » 18 sep 2013, 11:47

@Sieb amoraal: We gaan het gewoon proberen, dank je wel voor je reactie :D

Nou, gisteravond de bak weer helemaal leeg gehaald en de grove filtermatten even uitgespoeld.
Daarna het aquarium weer gevuld en er een dosis bacteriën ingedaan. Nu dus een paar weken wachten,,,,
Erg spannend, vanavond wil ik alvast de waterwaardes gaan meten. Dan heb ik straks mooi vergelijkingsmateriaal.

Hoe kijken jullie aan tegen zuurstofplanten in de bak tijdens het opstarten?
Ik heb wat in huis gehaald, schoongemaakt en in glazen bakjes geplant.
Die bakjes staan nu nog in een grote emmer water.... ik twijfel of het kwaad kan om ze in het aquarium te zetten?

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 18 sep 2013, 12:18

..."opstart-bacteriën" toevoegen zonder dat er vervuiling is, heeft weinig zin...
Die bacteriën hebben voedsel nodig en dat is nauwlijks aanwezig in een net opgestarte bak.

Water en filtermateriaal overzetten uit een reeds langer draaiende bak heeft wel zin, zo kan je de nieuwe bak "enten" ...
300x220x95
No lift...like an airlift.

Rumpleteaser

Bericht door Rumpleteaser » 18 sep 2013, 12:23

Beste Stijn,
Dat klopt, maar ik heb geen aquarianen in mijn netwerk zitten.
Dus ik moet het even zo doen. Een beetje visvoer op de bodem zal toch ook wel werken?
Een opstartvisje doe ik liever niet, vind dat toch een beetje 'zielig' als straks de andere vissen erin komen.

cadycat
Contacteer:

Bericht door cadycat » 18 sep 2013, 14:16

Gewoon geduld werkt ook :wink:

Rumpleteaser

Bericht door Rumpleteaser » 18 sep 2013, 15:05

Da's natuurlijk ook waar :lol:

Rumpleteaser

Bericht door Rumpleteaser » 19 sep 2013, 12:25

Gisteravond alvast de waterwaarden een keertje gemeten, puur om eens te kijken wat het vertrekpunt nu is. Ik ben ontzettend benieuwd hoe deze waarden zich de komende weken gaan ontwikkelen. De bak stond ten tijde van het meten ongeveer 20 uur in te draaien en ik heb Tetra strips gebruikt.

Cl: 0 - 0,8
pH: 6,8 - 7,2
kH: 6
gH: 16
No2: 0
No3: 10

Plaats reactie