Slavi's aqua 200x80x70

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
misterb

Re: Slavi's aqua 200x80x70

Bericht door misterb » 24 feb 2017, 07:32

Prachtig 8-)
I think fish is nice, but then I think that rain is wet, so who am I to judge?

Lowlife

Bericht door Lowlife » 24 feb 2017, 08:03

Geweldig mooi maar dat had ik al eens geschreven. :D
I hear voices.....
And they don't like you.

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 24 feb 2017, 18:08

Thanks! :D
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

NielsO

Bericht door NielsO » 25 feb 2017, 11:04

Blijft een onwijs gave bak :)

David

Bericht door David » 25 feb 2017, 20:04

Heel erg mooi die Mikula's. De Compressiceps verschillen wel erg qua schoonheid. Viel me onlangs ook al op toen ik bij Verduijn was.

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 25 feb 2017, 23:51

Dat je veel verschillende kleurvariëteiten hebt bij de compressiceps is wel bekend. Maar dat de kleuren van broers en zussen zoveel van elkaar verschillen had ik nooit gedacht.
Nou moet ik wel zeggen dat ik ze zie veranderen qua kleur naarmate ze groter worden. En ook de gemoedstoestand, voer en omgeving (donkere of lichte bak) hebben invloed op de kleur. Er blijft echter wel zoveel kleurverschil tussen diverse exemplaren dat ik me niet kan voorstellen dat ze allemaal op de ouders of elkaar gaan lijken.

Tegelijkertijd roept het bij mij diverse vragen op over vangplaatsen/variëteiten. Ik heb in ditzelfde topic nog een discussie gehad over mijn oude compressiceps koppel. Die zouden ook niet dezelfde variëteit zijn maar ik vraag me nu af of dat wel klopte.
De variant die ik nu heb is sowieso uit het zuidoosten van het meer. Sommige exemplaren (niet allemaal!!) hebben daar de kenmerkende donkere lichamen en fel gele koppen. Ga je kijken naar andere compressicepsen dan denk ik dat de officiële vangplaats/benaming van "mijn" variant Mutondwe (island) zou moeten zijn. Er zijn echter diverse andere bekende vangplaatsen die hier vlakbij liggen.
Kasanga is een regio en Muzi een dorp daar vlak boven. Beide zijn bekende vangplaatsen. Het eiland Mutondwe ligt ongeveer 25-30km zuidelijk van die dorpen. Het dichtstbijzijnde dorp aan de kust bij dit eiland is Mpulungu. Hieronder een afbeelding van de regio om e.e.a visueel te maken.

Afbeelding

De Gold Heads van die vangplaatsen lijken dus niet alleen op elkaar, het zijn daadwerkelijk "dezelfde" vissen.
De ene visser vaart waarschijnlijk iets naar het zuiden en keert vervolgens terug naar Muzi of Kasanga terwijl die van Mutondwe island juist wat naar het noorden vaart om te hengelen.
Laatst had Verduijn een zending uit Kabwimbwe (of Kambwimba). Deze vangplaats kom je vaker tegenbij Tropheus maar niet zo vaak bij compressiceps. De vissen leken behoorlijk op de variant die ik heb zitten. Na wat speurwerk kwam ik erachter dat de plaats officieel waarschijnlijk Kawimbe heet. Die plaats ligt 60km ten oosten van Mpulungu en is op de kaart hierboven ook te zien.

Wij fanatieke liefhebbers hechten veel waarde aan de vangplaatsen maar als je dit zo bekijkt kan je je afvragen hoe zinvol dat is en of we soms niet te ver doorslaan. Ik som even wat punten op waarbij je je vraagtekens kan zetten;
- Sommige vangplaatsen liggen zo dicht bij elkaar dat de vissen exact gelijk moeten zijn. Een Muzi compressiceps kruisen met Kasanga is not done maar waarom niet?...
- Daarbij zijn de vissers ook slim. Als de visser officieel uit Mutondwe of Mpulungu komt geeft hij de gevangen compressiceps gewoon de vangplaats Muzi of Kasanga mee. Die vangplaatsen zijn populair dus zo kan hij meer verdienen.
- En heeft hij hele mooie exemplaren gevangen dan willen ze de plek waar dat gelukt is natuurlijk ook niet aan de hele wereld kenbaar maken. Dus ook dan wordt er nog weleens met de vangplaats "gerommeld" om hun verdiensten nog enige tijd zeker te stellen.
- Vervolgens werken de vissen zelf ook niet echt mee. Er zitten zulke grote verschillen in individuele exemplaren dat je ze niet van dezelfde vangplaats zou beschouwen. Zoals je kan zien aan de foto's zijn de meeste jongen niet bepaald exacte kopieën van de ouders. De eerste heeft meer een oranje kop, deze lijkt qua kleur totaal niet op zijn broers en zussen. Hij heeft dan weer wel een zeer donker lichaam wat de compressiceps van de laatste foto totaal mist. En dit zijn gewoon 100% broer en zus...
- Je zou nog kunnen denken dat dit aan de kweek ligt. Kijk je echter naar de wildvang Kabwimbwe bak van Verduijn (waar ik nog een filmpje van gemaakt heb destijds) dan zie je ook grote verschillen. De bouw van de vissen is vaak wel redelijk gelijk maar de kleur kan flink afwijken. Ik heb die bak langere tijd in de gaten gehouden. Er zaten hele gele tussen maar ook hele zwarte en een paar met een heel donker lichaam en een gele kop. Je had erbij met strepen maar ook exemplaren die helemaal geen strepen toonden.

Kortom mijn conclusie; de regio vanwaar de vissen komen is wel belangrijk. Wil je kweken dan heb je liever niet dat je varianten die daadwerkelijk anders zijn door elkaar mixt. Ga je echter selecteren op vangplaats dan denk ik dat je de genenpoel onnodig klein maakt.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

David

Bericht door David » 26 feb 2017, 07:51

Bijzonder dat er zulke grote verschillen zijn terwijl de vangplaatsen toch relatief dicht bij elkaar liggen. Het kan door belichting komen maar klopt het dat een paar van je Goldheads blauwe lippen hebben?

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 28 feb 2017, 18:54

Klopt inderdaad, je ziet soms eens beetje blauw op de lippen. Afhankelijk van de lichtval en de stemming van de vissen zie je het ook in de buikvinnen terugkomen. Als ze groter worden zal dat wel verdwijnen denk ik.
Gr,
Björn

Mijn bakken:

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 06 mar 2017, 23:01

Afgelopen zaterdag was ik 1 van de 8 compressiceps F1 kwijt. Er lag niks in de overloop of op de achterwand dus ik was al bang dat er weer 1 ten prooi was gevallen aan een Mikula. Wat ik wel vreemd vond is dat het de grootste (en dikste) van het stel was. De Mikula's hebben namelijk de grootste moeite om zo'n weliswaar kleine maar extreem taaie compressiceps te verorberen. Het is al vaker gebeurd dat ze er 1 te pakken kregen. Die waren kleiner dan deze en daar moesten ze heel lang op kauwen. Ik had het wel gezien als ze deze grote te pakken hadden gekregen.

Zondag zat ik weer even voor de bak en viel mij iets anders op. De wildvang compressiceps man zat niet meer in de buurt van zijn hol in de achterwand. Hij heeft al lange tijd een strijd met de kleinste granulosus om dit hol dus ik dacht in eerste instantie dat hij het gewoon had opgegeven.
Toen ik echter goed keek zag ik dat hij continue boven de enige grote schelp in de bak hing. En je raad het al, na even even observeren kwam plotseling ook de "vermiste" F1 uit die schelp. De grootste en meest dominante F1 waarvan ik zou zweren dat het een man was blijkt toch een vrouw. Ik wist wel dat ik er niet op zou afstuderen maar ik ben blijkbaar echt slecht in het inschatten van de geslachten van vissen :mrgreen:

Dit de F1 vrouw waarvan ik toevallig pas nog een foto had gemaakt;
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Hier de man boven de schelp. De foto's zijn van boven genomen dus de kwaliteit is niet veel soeps;
Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Ik moet zeggen dat ik niet had verwacht dat de F1 exemplaren nu al vruchtbaar zouden zijn. Ik vind ze nog vrij klein daarvoor. Maar dat kan ook komen omdat ik de Mikula's gewend ben. Ze zijn van juni 2015 dus toch al bijna 2 jaar oud.
Ik ben ook benieuwd of ik jongen kan spotten. Ik ga ze er niet uithalen dus grote kans dat de aal of de meervallen de jongen al op hebben voordat ik er een blik op kan werpen. Hopelijk laat de wildvang man wel het vrouwtje heel als het nest mislukt... :roll:
Gr,
Björn

Mijn bakken:

David

Bericht door David » 09 mar 2017, 06:58

Gaaf dat de Goldheads het zo goed doen bij je, ben benieuwd of er een jong overblijft. Ze zijn minder snel en behendig als de Leleupi jonkies.

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 09 mar 2017, 18:01

David schreef:Gaaf dat de Goldheads het zo goed doen bij je, ben benieuwd of er een jong overblijft. Ze zijn minder snel en behendig als de Leleupi jonkies.
Ze zijn helaas een stuk dommer. :roll:

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 09 mar 2017, 20:24

Het is mn favoriete vis dus ik ben ook blij dat ze het goed doen. Hopelijk wordt er geen meer opgegeten.
Mn bak zit inderdaad vol met leleupi jongen. Nu een cm of 5-6. Bizar hoe makkelijk die in grote aantallen overleven met al die rovers.
Ik verwacht inderdaad niet dat er Gold Heads jongen gaan overleven. Als ik ze echt over zou willen houden dan is het nu langzaam de tijd om ze met schelp en al uit de bak te halen. Maar ik heb even geen tijd en zin om een hele kweek op te zetten. Die beesten groeien ongeveer 2,5cm per jaar dus voordat ze een beetje lengte hebben zodat ze "verkoopbaar" zijn ben je twee jaar verder. Naast het langzame groeien heb ik gelezen dat het sowieso geen sinecure is om ze groot te krijgen.
Misschien dat ik het ooit nog eens doe maar nu niet...
Gr,
Björn

Mijn bakken:

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 09 mar 2017, 20:26

Heb gisteravond de uitstroom even iets anders gezet zodat het wateroppervlak niet zoveel in beweging was. Nu had ik de kans om wat betere foto's te maken van de man boven zijn schelp.
Dus nog even om het af te leren;

Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding
Gr,
Björn

Mijn bakken:

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 10 mar 2017, 10:41

wat voor soort schelp gebruik jij voor de compessiceps?

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 10 mar 2017, 21:57

Een soort zeeschelp. Ik kreeg hem mee bij Verduijn toen ik het koppel wildvang Compressiceps kocht (pa en ma van de f1's). De vrouw had zich hierin verschanst. Pas toen we ze hadden uitgevangen kwam het hele nest tevoorschijn.
De schelp vind ik niet mooi, daarom heb ik hem verstopt tussen een paar grote stenen, onzichtbaar tenzij je van boven kijkt.
Vandaar ook de foto's van boven :)
Gr,
Björn

Mijn bakken:

Plaats reactie