2.00 x 0.60 x 0.60

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
sieb amoraal

Re: 2.00 x 0.60 x 0.60

Bericht door sieb amoraal » 11 jul 2012, 19:24

Yogi schreef::D mooie ondiepwaterbiotoop, werkt wel zo lekker een wat ruimere bak, meen zelfs een plattige steen op rechts op de hoop te herkennen die een beetje recht/plat op de anderen ligt, komt bij Oostijnoo vandaan verwacht ik :lol:

Edwin.
Ik weet het bijna wel zeker :lol: Volgens mij heb ik hem zelf nog mee naar boven gesjouwd :(

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 11 jul 2012, 19:33

Deze inrichting is echt stukken beter als de vorige!

Ben benieuwd hoe de nieuwe lampen op de lange termijn gaan bevallen :)
v.h. Spacecrap
= What we do in life echoes in eternity =

Edin

Bericht door Edin » 11 jul 2012, 21:19

Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 11 jul 2012, 21:39

Wat een gekrioel.. :)
Hoeveel vissen heb je erin zitten...?

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 11 jul 2012, 21:41

Wat is het bestand zo ongeveer....? Zijn de Blue Fins nog van de partij ?
De bewoners lijken het naar hun zin te hebben, verlichting maakt het af. 8-)
300x220x95
No lift...like an airlift.

Edin

Bericht door Edin » 11 jul 2012, 21:48

Toen ik de boel laatst inventariseerde kwam ik tot de conclusie... veel teveel :lol: :oops: , het zijn er ongeveer 50 gok ik.
Je krijgt op een gegeven moment een verzamelwoede, bijna alles komt van andere hobbyisten die iets kwijt moesten, vaak tegen een enorm gereduceerde prijs.

Daar en tegen, erg veel jonge vis, ik denk een stuk of 3-4 volwassen vissen, 30 halfwasjes en de rest toch echt jong. Mijn ervaring is wel dat de dieren op deze grootte beter gedijen met veel andere (jonge) vis, last van de overbevolking hebben ze op dit moment niet. Betekent wel dat ik wekelijks flink moet verversen.

Komende tijd ga ik dan ook veel rustig de tijd nemen om hier een gedegen selectie van te maken op basis van karakters en samenhang.

Betekent ook dat ik waarschijnlijk andere hobbyisten blij zal kunnen maken met wat bijzonders, ruimte voor een tweede aquarium is er niet en daar wil ik ook niet naar toe.

Een greep uit het rariteiten kabinet:

P. famula 'Blue Fin'
P. orthognathus Ikola
I. loocki
T. moorii Kalambo
T. irsacae Moba
E. cyanostictus Moba
Telmatochromis temporalis ( :!: ) non-shell variant.

@oostijnoo, absoluut, ze worden ook met de dag mooier, of ze zullen mij blij maken of een andere serieuze hobbyist.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

nieko

Bericht door nieko » 11 jul 2012, 22:01

Er zitten een aantal mooie soorten bij 8-) .

Die temporalis, HUGE!!! :lol:

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 11 jul 2012, 22:09

Zie ook nog P.Trewawasae... :lol:
300x220x95
No lift...like an airlift.

Edin

Bericht door Edin » 11 jul 2012, 22:10

Klopt, wat dat betreft mag ik niet klagen.
1 soort gaat niet de deur uit, dat zijn de loocki. De rest staat open voor discussie, simpelweg omdat ik niet veel kan houden op lange termijn.

Dan ga je of strikt de Tropheini hoek in, Tropheus sp. Kalambo blijven wat mij betreft één van de mooiste varianten ooit, deze groep is 18 stuks groot, aangevuld met de 6 T. brichardi zou dat vrij goed moeten gaan. Dan zit het qua bezetting vol.
Qua man vrouw verhouding weet ik dan weer niet hoe het zit met de Kalambo's, daar waren ze nog te klein voor.

Of... de Petrochromis hoek in, wat erg afhangt van de individuele karakters. De dieren die hier zitten zijn qua verhouding man/vrouw vrij goed uitgebalanceerd, dus het is alleen een kwestie van kiezen op basis van karakter/groepssamenhang.
Sommige dieren zullen op basis van karakter echt een groter aquarium nodig hebben, andere weer niet, afwachten maar.

Alle dieren die hier zitten zijn absoluut gekozen op basis van 'potentie' en gezondheid, ik heb wat dat betreft niet lukraak dieren bijelkaar geplempt. Nu is het een kwestie van geduld hebben en met regelmaat observeren.

@oostijnoo

Klopt, maar dat is geen rariteit mijns inziens ;) , 'gewoon' een harem pondbred van JCB, 1/3, al wat jongen mogen aanschouwen, 1 zit in de kweekbak.

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 11 jul 2012, 22:30

Je dacht ik gooi ze er alle 50 in dan haal ik er straks gewoon de helft uit. Succes met schepnetten :lol: Leuk voor de vissen ook.

Mooi LEDs. Heb je deze zo hoog hangen, omdat ze anders niet heel de bodem beschijnen? Zo niet zou ik ze lager hangen voor meer algengroei.

Edin

Bericht door Edin » 11 jul 2012, 22:44

Gert-Jan schreef:Je dacht ik gooi ze er alle 50 in dan haal ik er straks gewoon de helft uit. Succes met schepnetten :lol: Leuk voor de vissen ook.

Tsa, de realiteit is wel dat de mooiste dieren vaak duur zijn, zeldzaam zijn en snel verkocht zijn. Dat is een groot nadeel als je diverse kostbare dieren op je shortlist hebt staan. Gezien ze allen koopjes waren hoefde ik niet lang na te denken over de eventuele aankoop. Met dat in het achterhoofd houdend zit ik er niet mee dat er een moment komt dat de bak afgebroken moet worden omdat er dieren uitgevangen moeten worden.
De dieren moeten toch ergens groeien, ze zitten hier prima en de kans is groot dat ik ook nog mijn eigen kosten er straks uit heb. Nieuwe eigenaar blij met zijn koopje, ik blij met die van mij. Bijkomend voordeel is dat je de dieren kan houden die je het beste liggen. In het ergste geval neem je ergens met pijn in je hart afscheid van omdat het qua ruimte beperking (of/of niet en/en) wel moet.

Idee is wel om dan in 1 keer alles weg te doen wat weg moet.

De LEDs hangen niet om een specifieke reden zo hoog, heel erg veel maakt het niet uit.

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 11 jul 2012, 22:49

Wat is het effect als de bak 10 cm boven het water hangt? Kan dit niet in een dichte kap? Dat zou helemaal perfect zijn. Dan heb je de golfjes van HQI (nou ja, bijna dan) met het voordeel van een dichte kap. Krijg je ook nog restwarmte terug aan je water. En meer alg voor je vissen. En je kijkt er minder tegenin.

Edin

Bericht door Edin » 11 jul 2012, 22:53

Helaas, daar ontlenen CREE leds zich moeilijk aan, er zijn wel wat gesloten opstellingen te koop, maar dat mag ook echt flink kosten. Ze produceren ook aardig wat warmte, dan moet je werken met geleiders als koper en aluminium, daar wil je geen condensvocht van in je aquarium. Onder een kap is geen optie dus. Zal ze morgen lager hangen en weer een filmpje posten. Het is voor ons niet storend overigens. Het aquarium staat in een ruimte tussen de woonkamer en eetkamer in, het strooilicht is dus niet hinderlijk in dit geval.

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 11 jul 2012, 23:04

Poeh...
50 vissen op, zeg op, 600 liter water. Dat is 1 vis op 12 liter.... :shock:
En als het nu echt groeps/scholenvissen zijn, zoals cyprichromis.
Nope,
het zijn Tropheini, die je volgens je eigen inzichten in kleine groepjes zou moeten houden...
De dieren moeten toch ergens groeien, ze zitten hier prima en de kans is groot dat ik ook nog mijn eigen kosten er straks uit heb. Nieuwe eigenaar blij met zijn koopje, ik blij met die van mij. ]
Je bent toch geen handelaar.. :?
Die vissen zitten toch niet prima met 1 vis op 12 liter,
het lijkt me toch niet de bedoeling om er een vissenpakhuisverzameling van te maken....
Weten die vissen veel dat ze ''koopjes'' waren :( .

JCB

Bericht door JCB » 11 jul 2012, 23:08

1 vis op een x aantal liter water zegt natuurlijk compleet niks. Het gaat ook om het formaat.

Ik denk dat Edin zijn vissen qua volume allemaal in 4 Gibberosa`s op formaat passen.
En als iemand 4 Gibberosa`s in zijn bakformaat doet zegt men niks want dan heb je wel 150 liter water per vis.
Tanganyika, it's a kind of magic.

Plaats reactie