oh Ja

ik vind de schittering op het wateroppervlak geweldig en de inkijk van bovenaf maar dan heb ik het alleen over me zelf.
De gas uitwisseling is veel beter met een open bak dat is wel het grootste voordeel, dat tropische regenwoud valt wel mee is mijn ervaring zelfs met een turbulent water oppervlak.
In ieder geval niet zo dat je het in een normaal geventileerd huis zal merken, dus geen angst voor champignons, maar ja springers kunnen voor problemen zorgen, daar moet je rekening mee houden.
En uiteraard is het met energie huishouding in een tangbak niet helemaal handig en moet ik meer verwarmen als met een afgedekte bak, aan de andere kant heb je meer rendement van je lampen maar denk dat dit niet opweegt.
Bij mij is de open bak ontstaan in de zeewater tijd want dan moet je alleen maar warmte kwijt iets wat voor een tangbak niet opgaat.
Mijn bak onder een licht koepel dus haal ik extra daglicht binnen en niets is zo mooi als de zon in het water.
Dus ik accepteer dat de verwarmings kost iets hoger zijn, overigens kan ik in de winter de bovenkant gewoon sluiten als het erg koud wordt in de garage.