Onze bak staat....1600 Ltr fun..300-90-65.

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
Attie

Onze bak staat....1600 Ltr fun..300-90-65.

Bericht door Attie » 16 jun 2012, 10:42

Goedemorgen allemaal,

Ik zal mij eerst maar even netjes voorstellen. Ik ben Attie en samen met mijn man hebben we jarenlang een 2,5 meterbak Malawi gehad. Met heel veel F1 koppels. Daarna een prachtgroep Frontosa's. Tot mijn grote spijt heb ik met onze verhuizing in '09 alles verkocht . Wat had ik een heimwee naar die kanjers zeg en steeds stelde mijn man voor om een nieuwe bak te kopen. Maar mijzelf kennende is het zo enorm verslavend dat ik steeds groter wil . Geen probleem zei hij en vandaag is de grote dag. Om 14.00 uur hebben we een afspraak in Kampen . De lengte van 3 meter is wel duidelijk. Maar de diepte ,hoogte blijf ik over twijfelen. Want wat is mooi, maar ook nog steeds handig. 80 diep vond ik wel fijn, 90 kan ik ook nog best kwijt. Maar ik zal er toch ook nog in moeten kunnen reiken als er een steen anders moet oid. En om nou in een tank te donderen is ook weer zo wat.
Plus staat het nog mooi als je 3 meter hebt met 'maar' 60 hoog?
Mijn twijfel is dus eigenlijk. Is dit een mooie handige maat bak?
We gaan eerst een croissantje eten en de kinderen in de kleren en dan hup op weg...spannend!!!
Ik heb er zo'n zin in. Blij als een klein kind :D
Wordt vervolgd,

Attie
Laatst gewijzigd door Attie op 11 aug 2012, 23:01, 2 keer totaal gewijzigd.

JohnP

Re: Attie's nieuwe MAF bak. 300-80-60.

Bericht door JohnP » 16 jun 2012, 11:39

Welkom of welkom terug.
Idd spannend he op weg naar een nieuwe sloot :lol:
Ik zou voor waterlijn 65 gaan en 70 met licht bak, diepte van 80 is prima hoe dieper hoe mooier maar je wil natuurlijk wel blijven lopen in de kamer.
Veel succes

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 16 jun 2012, 12:20

Welkom!
Dat is een deftig formaat bak! Veel plezier 8-)
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Attie

Bericht door Attie » 17 jun 2012, 11:36

Dankjulliewel,

Gister een leuk en lang gesprek met Henk en Hugo gehad. De plannen zijn ietsje gewijzigd.
Ipv een 80 cm diepe bak en externe bioloog, hebben we nu gekozen voor een 90 cm diepte. Met een interne bioloog.
Ideetje van Henk, wat ons een goed idee lijkt.
Wij hadden al met veel interesse de topic van Hans gelezen en het Ytong muurtjes idee vonden wij meteen super. Met een bioloog is dat toch weer een heel gepuzzel en Henk opperde dat het veel simpeler kon.
Hij had ook nog een grote bak staan. 210-115-80 meen ik die we meteen konden kopen, maar Siep (mijn man) vond het toch minder praktisch en alleen via de voorruit kijken is niet echt zijn ding.
Zonde ,zonde, maar tja eigenlijk heeft ie wel gelijk.qua ruimte was het geen probleem, maar een zijruit is natuurlijk altijd meer fun :wink:
Dus, gaan we Henk en Hugo zo een mail sturen met de maten en wensen. 300-90-60 waterhoogte. Volgens hem zo de bouw zo rond de 6 weken duren.
Helemaal perfect.
De tempex platen en lijm zijn al in huis. We hebben net de badkamer verbouwd dus vandaar :wink: en nog even op pad voor ytongblokken en lijm. Als je nog tips hebt Hans voor het onderstel, (muurtje) is dat meer dan welkom.Achterhand enz maken is ook helemaal mijn ding. Heb er al verscheidene gemaakt en ik vind het erg leuk om het helemaal precies zo te maken als wij het mooi vinden.
De voorpret is altijd al zo leuk....

Fijne vaderdag btw..

hansb
Contacteer:

Bericht door hansb » 18 jun 2012, 12:23

Hoi Attie,

Ik weet niet of je in de buurt van Purmerend zit of makkelijk kan komen, maar altijd welkom om te komen kijken hoe ik hier eea heb gedaan, doe er je voordeel mee zou ik zeggen ;-)

Mvg Hans
Success is the ability to go from one failure to another, with no loss of enthusiasm!

Attie

Bericht door Attie » 18 jun 2012, 20:38

Dankjewel voor je aanbod Hans, wij wonen niet zo ver van je vandaan. Dus wie weet ..
We hebben al een mail terug gehad van Henk. In principe zijn we er wel uit. Alleen had mijn man nog wel wat vragen over o.a. de garantie enz.
Aangezien wij daar eigenlijk niets over hadden gehoord zullen we daar nog even naar vragen.
Wij vinden het wel belangrijk om duidelijk de afspraken te maken . Maar ik neem aan dat dat wel goed zal zijn.

Nu eerst koffie.

Attie

Bericht door Attie » 19 jun 2012, 09:28

Meteen weer een mail terug gekregen.
Een jaar garantie op lijm, kit en plaatwerk en altijd eerst advies vragen voordat je gaat knutselen aan de bak. Ivm verkeerde lijm/kit. Nou dat is netjes volgens mij!
Ikzelf ben extreem voorzichtig en zuinig op mijn spullen en zoek altijd alles eerst uit voordat ik wat doe. Dus ik zou sowieso al eerst aan hem vragen of het verstandig is voordat ik aan de slag zou gaan.
Dus helemaal top!,

Achterwanden maken is een hobby van mij en ik heb er al een aardig aantal gemaakt. Ga maar weer eens kijken op het net wat ik dit keer wil. Grote vlakken iig . misschien voorzichtig een begin maken.

Henk had het idee aangedragen van een interne bioloog en dat lijkt ons ook wel wat eigenlijk.Ik heb al gezocht naar ervaringen en zoals met alles zijn er weer mensen die het helemaal top vinden maar ook die het niks vinden.
We zullen het wel zien. Groot voordeel is dat we niet in de bak hoeven te boren dus ik vindt het zeker de moeite waard om te proberen.
We hebben met potfilters, ( vonden wij minder)en een externe bioloog gewerkt ( wel een succes) maar omdat ik enkel muurtjes onder de bak wil kom je al snel in de problemen met de bioloog. Dat gaat natuurlijk niet passen.
Dus vandaar een interne.
Ik heb ook al ideeën opgedaan voor mogelijkheden. Nu nog de afmeting en plaats waar ie moet komen bedenken.
Tips en adviezen zijn altijd welkom.
Rekenen en puzzelen en lezen wordt het deze ochtend.
Eigenlijk hetzelfde wat mijn kinderen nu doen op school .... :D

Vriendelijke groet,
Attie

jinx

Bericht door jinx » 19 jun 2012, 10:19

Hoi en welkom terug weet uit eigen ervaring dat het meer je nooit meer los laat :)

Mooie bak maat ik vind het interne bioloog een minder goed plan moet ik zeggen en hoewel gaten boren eng lijkt is het dat zeker niet.
Ik moet het afkloppen uiteraard maar ik heb nog nooit de ervaring gehad dat doorvoeren gaan lekken, zeker in een houten bak kan je het gewoon zelf doen 7 gaten zaag er op goed ontvetten en evt wat siliconen kit mee smeren als je de pvc koppeling vastzet.
Kit is zeker niet noodzakelijk, ik heb koppelingen met en zonder kit en nog nooit een lekkage gehad, wel goed vast zetten maar niet overdrijven want dan gaat het juist lekken.

Een intern bioloog gaat altijd af van de ruimte voor je vissen en ook zicht voor je zelf, vaak zijn ze moeilijker bereikbaar hoewel onder de bak ook nooit prettig gaat worden :)
Wat ik als ideaal zie is een kleine bioloog zodat je wel een overloop hebt om je kaamlaag af te voeren en daarmee je gas uitwisseling te verbeteren, bakje hoeft alleen maar wat filterschuim oid te bevatten en net groot genoeg te zijn om als je pomp er mee stopt niet over te lopen, wat nog best wel wat kan zijn gezien de prachtige afmetingen die je in je hoofd hebt :) maar een dergelijk klein bakje kan je goed onder de bak kwijt waar het ook nog werkbaar blijft.
Als hoofd filters zou ik dan gaan voor pot filters, dan heb je het beste van 2 werelden.
Pot filters kunnen een mooie lage aanzuig hebben voor grof vuil wat een overloop moeilijk op kan pakken.

En we blijven allemaal leren en rekenen daar komen we nooit meer vanaf.

Leuk project veel suc6 en beslis niet te snel goede bakken moeten rijpen in je hoofd want voor je het weet zit je jaren met onpraktische zaken.
It’s nice to be important, but it’s more important to be nice!

Attie

Bericht door Attie » 19 jun 2012, 10:55

Dankje voor je reactie en meedenken.
Mijn man is helemaal gek van het idee van een interne. Dus ik weet niet hoeveel er aan de plannen gesleuteld gaat worden.

We gaan zeker niets overhaast doen hoor.
De bak is pas over weken klaar en ik steek altijd heel veel tijd in nadenken voordat ik ergens aan begin. :wink:

Je hebt zo gelijk. Als wij niet verhuisd waren was ik ook helemaal niet gestopt met de hobby.
Ik twijfelde om weer aan een grote bak te beginnen omdat ik vond dat het te veel ruimte in zou nemen in huis. En een kleine bak is ......klein..
In no time ga je toch voor groot en groter,.
Maar omdat ik de nieuwe iPod kreeg voor moederdag kon de laptop met buro naar de kinderkamer en tadaaa...een zee van ruimte. Tussen bank en hoge kast van open keuken zo'n 4 meter over.
Toen was de keus snel gemaakt. :wink:

Gr.Attie

Attie

Bericht door Attie » 19 jun 2012, 11:14

Wij hebben ook de keus om te kiezen voor een opti white zijruit ipv een gewoon ruit.

Wie heeft hier ervaring mee ? Is het veel mooier/ beter?
Ik heb ergens gelezen dat het krasgevoeliger zou zijn dan gewoon.

jinx

Re: Attie's nieuwe MAF bak. 300-90-65.

Bericht door jinx » 19 jun 2012, 11:45

Of je voor optic white moet gaan ligt een beetje aan de dikte van de ruit tot 12 mm is normaal glas prima de groen kleuring zal je nauwelijks zien, pas met dikker glas gaat optic white voordelen krijgen.

nadelen heeft het ook het is iets zachter dus waar je normaal al heel voorzichtig moet zijn om krassen te voor komen is dat met dit glas nog eens iets erger.

Ik heb goede ervaringen met de algen magneten van tunze met de speciale acryl sponsjes er op die je er los bij kan kopen.
Het zijn geen goedkope magneten maar wel waar voor je geld en in mijn ogen de enige echt goede voor dikkere ruiten.

Ook beter dan een natte arm en een hoop getob met een krabber.

Als de bak pas over een paar weken klaar is lijkt het een beetje dat je de ontwerp fase al voorbij bent :)

Attie

Bericht door Attie » 19 jun 2012, 12:03

Nee joh de ontwerpfase gaat gewoon door. :D
Ik heb de bak besteld en hij gaf aan dat ik ook kon kiezen voor de opti .dus dat kan ik nog doorheen/ aanpassen.. Zijruit is 15 mm .
De prijs voor de magneet maakt niet veel uit..onze ervaring is dat goedkoop vaak duurkoop blijkt.
Liever meteen goed dus.

Attie

Bericht door Attie » 19 jun 2012, 12:09

Ik zie dat ik meer moet opletten als ik typ. De iPad veranderd steeds zelf de woorden als ik iets typ. :?
"Dus dat kan ik nog doorgeven / aanpassen" bedoelde ik.

Attie

Bericht door Attie » 19 jun 2012, 12:22

Die groenkleuring is die trouwens erg hinderlijk en zichtbaar?

Want nog krasgevoeliger vind ik ook wel zonde.

jinx

Bericht door jinx » 19 jun 2012, 13:20

heb je de spelling controle aan staan ?
had dat op mijn iphone ook wordt je helemaal gek van de woorden die dat ding verzint.
komt ook wel een beetje omdat de helft van de berichten in het engels gaat en de rest in het nederlands maar toch....

en dat terwijl ik zelf helemaal zonder hulp van zo'n ding en al prima een puinhoop van kan maken :mrgreen:

Ja wat ik al zeg vanaf een mm of 12 gaat het mee spelen vind ik, maar dat is ook weer helemaal afhankelijk van wat voor soort bak je hebt, in een fel verlichte bak voor brandingszone speelt het eerder als bij een donkere frontosa bak oid.
Persoonlijk vind ik het niet zo storend maar hoe dik gaat de voorruit eigenlijk worden ? als het bij 15 mm blijft denk ik groen :mrgreen:

De krasgevoeligheid, mijn bak staat nu 10 jaar of zo en ja er zitten krassen op maar die hadden er met een groenruit denk ik ook wel geweest, ik heb voor optic white gekozen omdat dit orgineel een zeeaquarium was en met 1200 watt verlichting zie je het effect van optic white meer.

Plaats reactie