slideshow van opbouwen bak 150cm

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
wildstar1600
Contacteer:

slideshow van opbouwen bak 150cm

Bericht door wildstar1600 » 20 mei 2012, 18:22

Ik heb een korte slideshow gemaakt van het vullen van mijn bak met zand en water:
http://www.zwartmetsuiker.nl/albums/aqua

Ja, het wordt een doorkijkbak, maar dat was het niet dus de gaten moet ik nog even dichtmaken.
Ik wil het toch gewoon proberen. En gaat het niet knal ik er alsnog een achterwand in.

En ik denk dat ik nog iets ga proberen wat de meeste waarschijnlijk niets van willen weten... Calvus en C macrops of pleurospilus samen met een paar rustige malawi's erin. Zal wel veel commentaar krijgen hierop, maar ik wil gewoon vissen erin die ik mooi vind! Wie weet word ik later ook zo fanatiek dat ik de bak tot op de zandkorrel biotoop correct ga maken, maar voor nu hoeft dan niet perse van mij. :ohh: :X

Mocht het niet lukken, dan heb ik het in ieder geval geprobeerd!
Mocht het wel lukken, dan heb ik mijn droom combinatie :)

En nu "maar" 2 weken wachten... Ik heb er trouwens wel SafeStart ingedaan, vloeibare nitrificerende bacteriën, en wat vlokvoer op alles op gang te krijgen. Water heeft na een dag nog wel wittige waas, komt denk ik door SafeStart.

Zal ik er nog wat guppen oid in doen voor de opstart? En wanneer moet ik beginnen met checken van de water waarden?

Mooneater
Contacteer:

Re: slideshow van opbouwen bak 150cm

Bericht door Mooneater » 20 mei 2012, 18:26

De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

wildstar1600
Contacteer:

Bericht door wildstar1600 » 20 mei 2012, 18:41

Yep, die had ik inderdaad al gelezen! Thanks.

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 20 mei 2012, 19:36

Waarom wil je precies rustige malawi's erbij? (of beter gezegd, als je van rust houd, waarom kies je dan voor Callochromis?) Die zijn vrij druk dacht ik...

Weet je al welke soorten je op het oog hebt? Ben wel benieuwd :)

(en zoals op het andere forum al gezegd, beter eerst de stenen, en daarna het zand - nu loop je (helemaal omdat er geen achterwand is) kans dat als de vissen gaan graven (en dat doet callochromis wel) de boel omdondert... tegen de ruit aan, met alle gevolgen van dien...

Mooie spotverlichting trouwens! 8-)
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

wildstar1600
Contacteer:

Bericht door wildstar1600 » 20 mei 2012, 23:10

Hoi Mooneater,

Ja in de slideshow zie je eerst het zand erin gaan, maar ik heb later de onderste grootste stenen wel tot op de rubberen matten ingegraven dus die liggen (bijna) niet meer op zand.

Over het algemeen wil ik graag een rustige bak, maar een beetje reuring af en toe mag best. Van de callochromis vind ik het leuk om te zien hoe ze kraters maken en de pleurospilus of macrops mannetjes hebben mooie subtiele kleuren. De vrouwtjes niet dacht ik?

Dit is wat ik voor ogen heb:

- Calvus (koppel)
- C. Pleurospilus (of macrops) (1m/3v)

- Lethrinops itungi (1m/3v)
- A. Maylandi (koppel)
- L. Caeruleus (koppel)
- Metriaclima pyrsonotos Nakantenga (1m/3v)
- Pseudotropheus acei (1m/3v)

eventueel een koppeltje saulosi erbij, maar ik denk dat dat teveel is van het goede.

Tanga84

Bericht door Tanga84 » 21 mei 2012, 07:31

wildstar1600 schreef:Hoi Mooneater,

Ja in de slideshow zie je eerst het zand erin gaan, maar ik heb later de onderste grootste stenen wel tot op de rubberen matten ingegraven dus die liggen (bijna) niet meer op zand.

Over het algemeen wil ik graag een rustige bak, maar een beetje reuring af en toe mag best. Van de callochromis vind ik het leuk om te zien hoe ze kraters maken en de pleurospilus of macrops mannetjes hebben mooie subtiele kleuren. De vrouwtjes niet dacht ik?

Dit is wat ik voor ogen heb:

- Calvus (koppel)
- C. Pleurospilus (of macrops) (1m/3v)

- Lethrinops itungi (1m/3v)
- A. Maylandi (koppel)
- L. Caeruleus (koppel)
- Metriaclima pyrsonotos Nakantenga (1m/3v)
- Pseudotropheus acei (1m/3v)

eventueel een koppeltje saulosi erbij, maar ik denk dat dat teveel is van het goede.

Zoals je zelf al weet is de combi tanga, malawi niet aan te raden maar de combi rustige utaka met Metriaclima sp is echt geen goede combinatie. Die gaat je Leths en Aulo terroriseren, ze zullen in ieder geval hun schitterende kleurenpracht niet laten zien met aggresieve mbuna erbij.
Kortom ik zou er nog eens goed over nadenken en nehalve op dit forum ook eens info inwinnen op malawifreaks.nl, zodat je later geen spijt krijgt, de soorten die je noemt zijn namelijk ook niet de goedkoopste en is dan zonde als het mis gaat.

wildstar1600
Contacteer:

Bericht door wildstar1600 » 21 mei 2012, 09:44

Dank je wel voor je feedback! Ik dacht dat die metriclima zich niet zoveel met andere vissen bemoeide... Dat zou idd zonde zijn, dus die kan ik dan beter weglaten, en dat zal ik ook zeker doen.

Ik durf best wat risico te nemen, maar als het 100% zeker problemen gaat geven dan is het idd zonde van tijd, geld en moeite!

Is de metriclima de enige terrorist in het rijtje?

rphoenixutd

Bericht door rphoenixutd » 22 mei 2012, 18:00

laat die salausi er ook maar uit. (zelf gehad, het kunnen echt wel etters zijn)

mijn advies : als je malawi wil combineren met tanganyika (vanwege kleur etc) kies dan voor een bestand als deze :

calvus (1op1)
aulonocara mbaenshii of iets dergelijk (verhouding kies je zelf)
of
aulonocara freibergi eureka
en daar steek je dan nog een kolonie bij van een schelpbewoner : similis of iets dergelijk. Zo heb je boeiend leven op de bodem, kleurenpracht in het midden van de bak en gracieuze vissen in de duistere plekken van het aquarium.

Plaats reactie