Yogi's New Year Tank... 220x92x65

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Yogi

Yogi's New Year Tank... 220x92x65

Bericht door Yogi » 03 jan 2012, 19:05

http://s220.photobucket.com/albums/dd26 ... MG1351.mp4

Na een half jaar haast niet verandert te hebben... eindelijk iets nieuws, wat leuker als op nieuwjaardag nog ietsjes wazig van de drank je aquarium gaan inrichten :D

Let niet teveel op de grote rode steen, alles moet nog een beetje bealgen.
De Xeno Red Princess zijn helemaal niet schuw meer, ze zijn nu net als de andere vissen, je kunt ze haast aaien (Art was erbij :lol: ). En ze combineren prima met mijn andere verzameling vissen.
Ik had een leuk bosje van Potamogeton gemaakt zodat ze zich daar konden verzamelen maar ze lijken zich prettiger te voelen tussen de andere vissen :D

6 Xenotilapia Red Princess.
8-) 2 Xenotilapia Papillio "Tembwe". -.. eruit gehaald, geen goeden combo met Red Princess en Flavipinnis
2 Xenotilapia Flavipinnis "Red Royal Kekese".
3 Xenotilapia Rodontuventralis.
3 Xenotilapia (Enantiopus) Kilesa.
15 Lamphrichthys Tanganicanus.
7 Paracyprichromis Nigripinnis.
2 Paracyprichromis Brieni "Velifer".
Laatst gewijzigd door Yogi op 01 feb 2012, 10:37, 2 keer totaal gewijzigd.

tretofan

Re: Yogi's New Year Tank... 220x92x65

Bericht door tretofan » 03 jan 2012, 20:35

Dat ziet er magnifiek uit Edwin :D :D :!:

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 03 jan 2012, 20:58

Wow! ontzettend diep in het echt denk ik! Wat heb je met al je overgebleven stenen gedaan?
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 03 jan 2012, 22:24

Mooneater schreef:Wow! ontzettend diep in het echt denk ik! Wat heb je met al je overgebleven stenen gedaan?
over het balkon gekwakt :lol:

Yogi

Bericht door Yogi » 03 jan 2012, 22:38

:lol: het waait nu toch flink buiten... een harde plof meer of minder, ik heb al 2 joekels klaarliggen, die een beetje te joekel voor mijn rug waren, amper voor te stellen dat ik die dingen op de bagagedrager van mijn fiets vervoerd heb :?

Deze inrichting dus met minder kollosale stenen, en meer open, voelt goed :wink:

Edwin.

Den Ivo

Bericht door Den Ivo » 04 jan 2012, 10:28

Ik vind hem mooi, maar is er niet te weinig zandoppervlakte in de bak ivm de xeno's ? En toen ik in de tijd vroeg of ik meerdere xeno-soorten mocht combineren was het bij velen hier een grote "njet" en hier zie ik het toch ?
Zuid Amerika 2m : G. Proximus, C. Maronii , M. Festivus , Sturisoma Panamense, hero's
Rio 400l : Hero's, A. Heckelii, L 018 golden nugget, L 014 Scobinancistrus aureatus, Corydoras melini

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 04 jan 2012, 10:30

Wederom prachtig ingericht.

Leuk om zo te kunnen observeren welke Xeno's nu boven de stenen blijven
en welke echt het zand verkiezen.

Logisch bekeken zijn vissen boven zand kwetsbaarder,
het zou dus zo kunnen zijn dat de Xeno's die we altijd in een zandbak houden
zich alleen echt boven het zand begeven als ze het doel hebben om te paren.
Mogelijk bevinden ze zich in de natuur veel vaker boven of in de nabijheid van stenen dan wij vaak denken.

Bovenstaande is een gedachte....ik heb er (nog :wink: ) geen ervaring mee.
De Red Princess lijkt het wel te beamen, ik heb ze jaren geleden ook wel eens in een zandbak gezien,
je kon amper adem halen voor de bak, ze zouden er van schrikken, zo schuw waren ze
En dat waren dezelfde visssen die nu vrolijk door de meerstenendanzandbak zwemmen.

Edwin wordt een trentsetter met zijn meerstenendanzandbak :)

Edin

Bericht door Edin » 04 jan 2012, 11:41

Ik denk dat dat weinig te maken heeft met de stenen maar meer te maken heeft met de nabijheid van andere vissen.

Dat heb ik hier met Trematocara's en Xenotilapia's gezien en met het schuwste beestje dat ik heb zwemmen, de compressiceps shell. Voeg vrijzwemmers toe, of een andere vis in grote getalen en de dieren worden hondsbrutaal.
De Trematocara's aten zelfs uit de hand!

Maar stenen hebben zeker een doel, veel van deze dieren zullen gebruik maken van stenen om zich te verschuilen bij gevaar.

De rotundiventralis is ook zo een leuk dier, ze kunnen onderling ontzettend territoriaal zijn, maar ik ben er van overtuigd als je een flinke rover toe zou voegen aan het bestand dat de dieren enorm gaan samenscholen, zoals je dat in de natuur ook ziet.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 04 jan 2012, 12:41

De nabijheid van andere vissen zal er zeker mee te maken hebben, maar ik denk dat de inrichting belangrijker is.

Edwin heeft 1 vis op 32 liter water in zijn bak, voornamelijk jonge exemplaren.
Alles zwemt en is bezig in zijn bak,
voor mij een teken dat ze zich met die inrichting uitstekend voelen.

Toevalligerwijs heb ik dezelfde verhouding met grotere Petrochromis, 700 literbak met 22 vissen.
en ik zie die vissen zelden :)

Ook hier: hoe groter de bak, hoe meer de vissen zich op hun gemak voelen :wink:

Yogi

Bericht door Yogi » 04 jan 2012, 13:12

:D leukste is de Red Princess, als je ziet hoe gewoon ze nu zijn, toen ik ze een maandje geleden in mijn 120x100 bak zette schoten ze als gekken alle hoeken in, na de gewenning aan aan andere vissen (en planten boven zich) , bleven ze deze keer gewoon "ontspannen" en veranderde ze in normale vissen. Open zandvlakten met weinig of geen medebewoners schijnen deze schuwe vis dus geen goed te doen.
Het probleem ligt denk ik al met het laten opgroeien van het jongbroed, als ik jongen heb ga ik ze meteen aan drukte laten wennen, zodat ze zich later makkelijker aanpassen en deze vis niet meer met fluwelen handschoentjes behandelen...
Als deze vissen mensen waren geweest hadden ze allemaal onnodig aan de kalmeringsmiddelen gezeten :lol:

Edwin.

Edin

Bericht door Edin » 04 jan 2012, 13:17

Art schreef: het zou dus zo kunnen zijn dat de Xeno's die we altijd in een zandbak houden
zich alleen echt boven het zand begeven als ze het doel hebben om te paren.
Mogelijk bevinden ze zich in de natuur veel vaker boven of in de nabijheid van stenen dan wij vaak denken.

Bovenstaande is een gedachte....ik heb er (nog :wink: ) geen ervaring mee.
De Red Princess lijkt het wel te beamen, ik heb ze jaren geleden ook wel eens in een zandbak gezien,
je kon amper adem halen voor de bak, ze zouden er van schrikken, zo schuw waren ze
En dat waren dezelfde visssen die nu vrolijk door de meerstenendanzandbak zwemmen.
De red princess foerangeert ook echt op een modderbodem, dat zie je aan de grote ogen en de neerstaande bek, dat is echt geen dier dat gebouwd is om te eten van stenen en rotsen.

Een papilio is daarentegen een dier dat daar wel op gebouwd is, dat zie je ook aan de puntige bekvorm, deze 'plukken' voer van stenen.

Het verhaal van de red princess is vrij simpel; ze zijn niet in een aquarium te houden zoals ze in de natuur voorkomen. Daar worden ze schuw van (= natuurlijk gedrag!). In de natuur delen ze namelijk het territorium met grotere nachtrovers die het ook op ze voorzien hebben. Daar is een alerte (voor ons schrikachtige) houding simpelweg noodzakelijk.

Dat ze in deze setting zich anders gaan gedragen is dus ook niet heel gek ;)

EDIT: Duitslands grootste Xenotilapia-kweker kweekt de dieren ook niet onder 'natuurlijke' omstandigheden maar gewoon in een verlicht aquarium met genoeg andere vis voor geborgenheid.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 04 jan 2012, 14:27

Het is grappig om te zien dat vissen schijnbaar sterk reageren op kleine verschillen qua inrichting en het aantal/soort medebewoners. Blijkt toch maar weer dat het tanganyika meer één-op-één nabootsen een utopie is.
v.h. Spacecrap
= What we do in life echoes in eternity =

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 04 jan 2012, 14:47

In navolging op de Tropheus bakken,
waar we ook consessies doen met hoog opgestapelde stenen om de dieren meer schuilplaatsen te geven,
zou je voor zandminnende Xeno's dit ook in het aquarium kunnen doen door:

meer stenen dan zand om ze een gevoel van geborgenheid te geven....

Op de zandbodem in het meer kunnen ze immers bij een bedreigende situatie tientallen meters wegschieten.
In het aquarium knallen ze tegen een ruit of achterwand...

Uiteraard is een gedeeltelijke zandbodem noodzakelijk.
Dat er verschillen zijn in de behoeften van diverse Xeno-soorten is duidelijk.

Edin

Bericht door Edin » 04 jan 2012, 14:55

Ja, of gewoonweg houden met meer dieren en meer licht.

Strict genomen zou je red princess moeten houden onder een enkele TL, amper licht en een uitgestrekte zandbodem zonder bijvis. De mensen die de dieren zo gehouden hebben kunnen beamen dat de dieren regelmatig tegen de kap op springen en tegen de ruiten duiken als ze schrikken omdat ze iemand de kamer in zien lopen. Hoe zouden wij ons voelen als we de hele dag in het donker zitten en een onverlaat plots het licht aan doet? :lol:

De bak van Yogi biedt beschutting, andere vissen en voldoende verlichting om niet tegen de ruiten en kap te schieten als ze van buitenaf schimmen zien.

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 04 jan 2012, 17:02

De bak van Yogi biedt beschutting, andere vissen en voldoende verlichting om niet tegen de ruiten en kap te schieten als ze van buitenaf schimmen zien.
Ja, of gewoonweg houden met meer dieren en meer licht.
Yogi's verlichting is vaak maar heel summier met heel veel donkere plekken.
Ik denk dat de afmetingen van de bak, hoe groter hoe beter voor de vissen
een belangrijker factor is dan veel vis te gebruiken en veel licht.

Dat Yogi's bak per liter water niet veel vissen bevat heb ik al aangegeven,
dat er niet veel licht boven staat ook.

Ik ben van mening dat het veel belangrijker is om de vissen een gevoel van geborgenheid te geven,
dat kan in de vorm van voldoende schuilplaatsen.

Je kan in dit geval in het belang van zandcichliden de natuur niet nabootsen
zonder dat ze zich ongelukkig voelen.
Ze kunnen immers nergens heen vluchten in een aquarium,
daarom moet je ze die geborgenheid in de vorm van voldoende schuilplaatsen ook bieden
(dus meer stenen over elkaar gestapeld), zoals bij Yogi's bak :mrgreen: .

Plaats reactie