194 X 65 X 60 Kasakalawe Onderkomen

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
kasakalawe

Re: 194 X 65 X 60 Moliro Onderkomen

Bericht door kasakalawe » 12 feb 2013, 19:54

Volgens mijn betrouwbare bron zijn de ouderdieren van mijn vissen ook mooi rood gekleurd. Dat ze wijnrood zullen kleuren, geloof ik zeer zeker. Zwart (zoals de Chipimbi) zullen ze niet worden... De tijd zal het leren... :wink:
300 X 85 X 65
19 Tropheus Kasakalawe
6 Eretmodus Cyanostictus Zambia
10 O. Ventralis

Nynke

Bericht door Nynke » 12 feb 2013, 20:26

kasakalawe schreef:Volgens mijn betrouwbare bron zijn de ouderdieren van mijn vissen ook mooi rood gekleurd. Dat ze wijnrood zullen kleuren, geloof ik zeer zeker. Zwart (zoals de Chipimbi) zullen ze niet worden... De tijd zal het leren... :wink:
Ik heb de Moliro ook in het echt mogen zien, nou verschil zie je bijna niet. Dat je nu beweerd dat een chipimbi zwart is is gewoon .....dat ze donker zijn mag gezegt worden maar zeer zeker niet geheel zwart. De kopjes zijn zeer donker met hele lichte donker bruine schubben. De vinnen zijn vuurrood en de chipimbi heeft een vele mooie rode streep. De buik is niet zo fel rood als de rest en de ogen zijn ook prachtig vuurrood.

Als je in google typt naar het verschil van deze 2 zul je overal bijna horen dat er bijna geen verschil is :wink:

Als ze schuin zwemmen, is het net alsof er een hele lichte bruine/rode gloed over hun hele lichaam zit, vanwege de kleine bruine schubbetjes. :mrgreen:

Een aantal van mijn jongen zijn trouwens bijna geheel rood oranje, dit veranderd inderdaad naarmate ze ouder worden.

Zo effe voor mijn chipimbi's opkomen hoor hehe :lol:
17 f1 tropheus met 25+ jongen
chipimbi's

JCB

Bericht door JCB » 12 feb 2013, 21:31

Het ligt niet aan de variant maar aan de groep. Je hebt gewoon groepen die veel beter kleuren dan andere groepen.

Kijk maar naar een bak met wv julidochromissen. Daar zal je ook dieren tussen hebben zitten die veel meer geel hebben dan de andere.
Tanganyika, it's a kind of magic.

kasakalawe

Bericht door kasakalawe » 12 feb 2013, 21:58

@ nynke: wat ik beweerde is dat de groep Chipimbi die ik had zwemmen praktisch zwart was, op 1 exemplaar na, wat een F1 diertje was van de groep die ooit in de Maanvis zwom. Zouden alle dieren er zo uit hebben gezien, waren ze nooit de deur uitgegaan.

Het ging dus om de vissen die HIER zwommen... Dus, ontspan maar weer! :wink:
300 X 85 X 65
19 Tropheus Kasakalawe
10 O. Ventralis

kasakalawe

Bericht door kasakalawe » 13 feb 2013, 09:15

Ter verduidelijking ff foto's opgezocht uit de oude doos..
Hieronder de Chipimbi's zoals ik ze had...
Afbeelding

En dan het exemplaar wat bij de Maanvis vandaan kwam...
Afbeelding

Mijn voorkeur ging (en gaat) uit naar vissen zoals die onderste! Vandaar mijn overstap. 't Is een kwestie van smaak en daarover valt niet te .......!
300 X 85 X 65
19 Tropheus Kasakalawe
10 O. Ventralis

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 13 feb 2013, 09:55

Bij Tropheus zijn altijd de dominante mannen het mooist op kleur, dat zal je toch wel weten.
De meest lage in rang zullen die kleuren nooit laten zien.
De meeste Tropheus in een groep zullen dus minder mooi gekleurd zijn,
dat valt nogal op bij sp.Red omdat ze egaal gekleurd zijn.

Maar zelfs de meest ondergeschikte exemplaren van de Ikola die ik heb gehouden hadden bijna geen geel in de band.

Al die kleurtjes op internet zijn valkuilen, omdat de meest ondergeschikte exemplaren nooit getoond worden.
Verder geeft een foto met flits veel meer kleur aan de vis als onder aquariumlicht.

Ik wil maar zeggen:
een groep met alleen exemplaren van degene die je toont bestaat niet :)
Alleen een paar exemplaren in een groep zullen zo kleuren.

En ik heb genoeg Moliro's en Chipimbi's in het eggie gezien :wink:

kasakalawe

Bericht door kasakalawe » 13 feb 2013, 10:10

In de gehele groep (25 stuks) was er niet 1 met kleur zoals de laatste... Ben me er zeker van bewust dat enkel de dominantste dieren het mooist kleuren, maar een hele groep zonder 'uitschieters' vond ik persoonlijk minder mooi. Blijft een discussie over smaak...

Wat ik wilde delen was mijn enthousiasme over mijn Moliro's. Niet meer en niet minder :wink:

Was zeker niet de bedoeling om mensen voor het hoofd te stoten of om een discussie op gang te brengen. Excuus hiervoor :roll:
300 X 85 X 65
19 Tropheus Kasakalawe
10 O. Ventralis

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 13 feb 2013, 13:33

Excuses zijn mi nergens voor nodig hoor :D

kasakalawe

Bericht door kasakalawe » 14 feb 2013, 16:44

Mooi, Art! :wink:

Vandaag met verversen eens getracht zwangere dames te tellen: de teller staat op 6! Zullen ze het naar hun zin hebben in de nieuwe bak?

Daarnaast zie je de Polli's letterlijk groeien! Die grazen de hele dag vol overgave (en sch#ten ook continu!)

Nu nog op zoek naar 3 Eret's erbij en mijn bestand is volledig! 8-)
300 X 85 X 65
19 Tropheus Kasakalawe
10 O. Ventralis

kasakalawe

Bericht door kasakalawe » 06 mar 2013, 19:28

De Polli's groeien als kool! Echt een leuke aanwinst voor de bak. Inmiddels zijn er wel 2 minder dominante Moliro's uitgeroeid door de rest van de groep. Dat zet de teller op 30 vissen, en inmiddels al een aardig zwikje nakomelingen... Nog even en ik kan de eerste lichting jongeren uitvangen!

Om de vissen wat afleiding te geven van al het 'onderling geweld', heb ik een Hydor stromingspomp van 4000 liter toegevoegd. Dit in combinatie met de Hydor 1800 liter zorgt voor de nodige lichaamsbeweging! Ook komen er nog 2 TMC LED lampen bij (in mei) waardoor er ook nog wat meer te grazen zal zijn...

Afbeelding
300 X 85 X 65
19 Tropheus Kasakalawe
10 O. Ventralis

Edin

Bericht door Edin » 06 mar 2013, 19:30

Weet je zeker dat je aan de TMC wilt? Dat is een hoop geld voor wat CREE Leds, er zijn genoeg goedkopere alternatieven die minstens zo goed werken.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

kasakalawe

Bericht door kasakalawe » 07 mar 2013, 10:04

Ben er vrij zeker van. Bij mijn plaatselijke aquariumspeciaalzaak zijn de lampen die ik wil al wat betaalbaarder geworden. Ook ben ik te spreken over de afwerking en het gebruiksgemak van deze lampen. Kan ze zonder al te veel knutselwerk plaatsen in mijn aquarium.

Ik realiseer me dat het ongetwijfeld goedkoper kan, maar naar mening is de investering in TMC een goede!
(doch, bedankt voor de tip! 8-) )
300 X 85 X 65
19 Tropheus Kasakalawe
10 O. Ventralis

Edin

Bericht door Edin » 07 mar 2013, 11:24

ah ze komen bij Evert vandaan :lol:

Ja dan is het goed :lol: :mrgreen:
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

kasakalawe

Bericht door kasakalawe » 07 mar 2013, 12:42

Heel mijn hebben en houden komt bij Evert's Maanvis vandaan... Lekker dichtbij en altijd goed! :mrgreen:

Ooit eens vis elders afgenomen en ook direct mijn eerste ervaringen met Bloat kunnen opdoen! :wink:
300 X 85 X 65
19 Tropheus Kasakalawe
10 O. Ventralis

kasakalawe

Bericht door kasakalawe » 24 mar 2013, 22:05

De verhuizing naar de nieuwe bak heeft wat consequenties gehad voor de totale groep Moliro's. Doordat de vissen een tweede groeispurt hebben ingezet en nu volop met 'voortplanting' bezig zijn, heb ik 4 vissen verloren aan agressie. Dit waren allen mannen. Om de vissen wat afleiding te geven een extra stromingspomp van 4000 lpu toegevoegd, naast de 1800 lpu pomp die al draaide. Dit icm met de Eheim 2080 en het binnenfilter van 1500 lpu zorgt voor de nodige inspanning...

Inmiddels lijkt de rust wel weer terug in de groep. Nu duidelijk meer dames dan mannen en continue vrouwen met de bek vol. Ook zwemmen er nu redelijk wat jonkies tussen de stenen. Uiteindelijk dus een groep van 28 halfwas vissen...

Ook is er een koppel Eretmodus gevormd. Deze twee vissen zwemmen als jut en jul door de bak en dansen al leuk om elkaar heen. Afwachten op de eerste volle bek daar.

De Polli's zijn inmiddels als aardig aan de maat, en bij twee van de 6 vissen verdwijnt het streepjespatroon en wordt de staart donkerder en langer... Maar hopen dat dit de geslachtverdeling zal worden!

Ook nog extra stenen toegevoegd en deze week nog wat echt kleine steentjes 'storten' voor extra schuilplaatsen voor het jonge grut...
300 X 85 X 65
19 Tropheus Kasakalawe
10 O. Ventralis

Plaats reactie