194 X 65 X 60 Kasakalawe Onderkomen

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
kasakalawe

194 X 65 X 60 Kasakalawe Onderkomen

Bericht door kasakalawe » 14 dec 2011, 21:01

Ha forumleden,

Hier een korte update van mijn bakje. Heb een RIO 400, welk tot voor kort was ingericht met de Back te Nature Tanganyika achterwand. Een heuse lust voor het oog, maar uit puur praktisch oogpunt een misbaksel! Na een aantal jaren genoten te hebben van deze achterwand, toch de stoute schoenen aangetrokken en de wand eruit getrokken. Mocht iemand een anderhalf meter brede bak hebben, met voldoende diepte, dan heb ik de wand in de verkoop.

Om de verbouwing aan te kunnen pakken, heb ik besloten mijn Chipimbi's een ander onderkomen te gunnen. Deze zijn nu gehuisvest bij een andere liefhebber in een 2 meter lange bak, waar ze gezelschap hebben van een fikse groep Duboisi's. Ook de bijvissen zijn vertrokken, om zo eens rustig de bak onder handen te kunnen nemen.

Ik heb van mijn wederhelft de Back to Nature Slimline achterwand Basalt Gneiss kado gekregen. Deze zit sinds begin deze week in de bak. Ik heb mijn binnenfilter van de rechter- naar de linkerhoek verplaatst, zodat ik deze vanuit de zithoek niet meer kan zien. Wel heb ik er bewust voor gekozen dit filter te behouden, om zo altijd een back up te hebben wanneer 1 van mijn twee pompen de geest zou geven. De andere pomp is een Eheim 2080, een machtig apparaat voor een RIO 400.

De bak zal verder ingericht worden met Grauwackesteen, deze komt qua kleur heel mooi overeen met de achterwand. De stenen zullen morgen geplaatst worden, circa 100 kilo. Ik overweeg ook een veldje Valisneria, echter vrees ik dat de door mij beoogde nieuwe bewoners dit niet zullen laten staan.

De nieuwe bewoners worden zo'n 20 tot 25 Tropheus Moliro, F1 en of F2, welke nog vrij jong zijn. Ik zal jullie via deze weg op de hoogte houden van de ontwikkelingen van mijn bak. Hier nog een plaatje van de huidige stand van zaken. Heb er al een paar stenen in gelegd om te kijken naar de overeenkomst in kleur. Ben er zelf al erg over te spreken!

Afbeelding
Laatst gewijzigd door kasakalawe op 28 aug 2015, 16:18, 3 keer totaal gewijzigd.
300 X 85 X 65
19 Tropheus Kasakalawe
6 Eretmodus Cyanostictus Zambia
10 O. Ventralis

rphoenixutd

Re: Ver-herbouwing van de RIO 400...

Bericht door rphoenixutd » 14 dec 2011, 23:39

Zonde, de achterwand die je er hebt uitgehaald is echt wel een knappe wand; maar dit mag niet ten koste gaan van de diepte. Hou er rekening mee dat de boel toch nog allemaal bruin/rood/groen lag zal krijgen dus die kleuren zullen in de loop der maanden wel vervagen. Wat komt er bij je nieuwe groep tropheus bij ?

kasakalawe

Bericht door kasakalawe » 15 dec 2011, 07:26

Ik twijfel nog over de andere bewoners van de bak. Moet zeggen dat mijn voorkeur toch uitgaat naar Goby's, echter, het vinden van een goed functionerend en gezond koppel blijft toch altijd een soort Russich Roulette. In de afgelopen jaren ervaring is het mij welgeteld een keer gelukt een daadwerkelijk kwekend koppel eretmodus te houden.

Mocht de zoektocht stranden, dan overweeg ik Callochromis Pleurospilus als tweede bewoner... Wel twijfel ik bij deze weer aan het formaat van de RIO 400...

Gelukkig is er keuze genoeg! :wink:
300 X 85 X 65
19 Tropheus Kasakalawe
10 O. Ventralis

Jef

Bericht door Jef » 15 dec 2011, 10:06

Een koppel Trichlachromis otostigma al bijvis werkt ook prima bij Tropheussen. Deze kunnen zich prima weren. Verplaatsten alleen een hoop zand :wink:
2020: Bak: 100*50*50:
In opbouw

t/m 2013: Bak 150*50*60:
Tropheus moorii ilangi F1 (wss 6:15:6), Petrochromis trewavasae PB (1:2)

JCB

Bericht door JCB » 15 dec 2011, 10:25

Of een koppel Julidochromis :)
Tanganyika, it's a kind of magic.

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 15 dec 2011, 12:47

Trichlachromis otostigma leeft nogal diep,
in tegenstelling tot de Tropheus zullen ze niet gecharmeerd zijn van veel licht.

Julidochromis lijkt me dan een betere keuze.

kasakalawe

Bericht door kasakalawe » 15 dec 2011, 15:37

De Julidochromis gaat 'm zeker niet worden :wink: Had hiervoor een koppel Transcryptus, die na een jaar tijd plots de hoofdbewoners leken van mijn bak.. Het werden er gewoon teveel! Ik begin eerst maar eens met de Tropheus en kijk daarna eens verder. Wie weet loop ik iets leuks tegen het lijf!

Dan nu weer een kleine update: De bak draait, stenen erin en filter opstarten met Amtra Clear. Gaat allemaal goed komen.
Afbeelding
Volgende week komen de visjes erin. Kan haast niet wachten!
300 X 85 X 65
19 Tropheus Kasakalawe
10 O. Ventralis

Edin

Bericht door Edin » 15 dec 2011, 15:53

Allemaal fout :lol: !

Telmatochromissen zijn dieren die qua biotoop hier perfect bij passen :)
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 15 dec 2011, 17:03

Ik zou nog even aan de inrichting sleutelen...nu liggen er 2 hopen met stenen...

Ook de hoogte van de bak wat meer gebruiken, hier en daar enkele "hoge/grote" stenen plaatsen...is mooier en functioneler...
300x220x95
No lift...like an airlift.

tangagek

Bericht door tangagek » 15 dec 2011, 19:28

kasakalawe schreef:Dan nu weer een kleine update: De bak draait, stenen erin en filter opstarten met Amtra Clear. Gaat allemaal goed komen.
Volgende week komen de visjes erin. Kan haast niet wachten!
Vind je een week indraaitijd niet te kort of staat de bak al langer in te draaien?
250x70x70: Cyphotilapia gibberosa Blue Zaïre Kapampa
(H.trifasciatus, L.kendalli Nkambae, N.leleupi Karilani, S.multipunctatus, S.granulosus)

kasakalawe

Bericht door kasakalawe » 15 dec 2011, 21:32

Ik durf na een week indraaien en het toevoegen van de amtra clear na een week wel vissen te plaatsen. Dit zal, als de waterwaardes oke zijn, geen problemen geven.

Over de inrichting: ik snap dat het nu twee stapels lijken. Dit ga ik nog onder handen nemen de komende periode. Wel blijft de inrichting bewust laag. Dit om zo optimaal te kunnen genieten van het gedrag van de Moliro's. Zal na aanpassing weer een plaatje posten. :D
300 X 85 X 65
19 Tropheus Kasakalawe
10 O. Ventralis

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 16 dec 2011, 11:03

Het is veel beter om eerst je inrichting af te maken en dan pas vissen te plaatsen. Doe je het andersom jaag je de vissen onnodig in de stress als je met stenen gaat slepen. Met alle gevolgen van dien.

kasakalawe

Bericht door kasakalawe » 16 dec 2011, 11:25

Met de komende periode doelde ik op aankomend weekend. Eerst naar Odijk voor een lezing :D en daarna met de opgedane inspiratie nog eens een avondje stapelen. Als de vissen er eenmaal in zitten, wordt er een lange tijd niet meer gesleuteld aan de bak! :roll:
300 X 85 X 65
19 Tropheus Kasakalawe
10 O. Ventralis

kasakalawe

Bericht door kasakalawe » 17 dec 2011, 22:28

Zo, na de leuke lezing in Odijk nog even wat plantjes opgepikt bij de Maanvis te Dordrecht en nog wat 'drijvende' modules geplaatst voor extra schuilmogelijkheden voor de Moliro's. Al met al ben ik tevreden over het resultaat, de bak wordt inmiddels kraakhelder!

Een vooraanzicht:
Afbeelding

En zittend (of hangend) op de bank is dit het uitzicht:
Afbeelding
300 X 85 X 65
19 Tropheus Kasakalawe
10 O. Ventralis

rphoenixutd

Bericht door rphoenixutd » 18 dec 2011, 12:23

Begint er leuk uit te zien ! Benieuwd hoe de boel er zal uitzien eens de stenen bealgen !

Plaats reactie